Over oude nieuwe Meppelers en nieuwe nieuwe Meppelers

162250_962_1166705863111-dossier_integratie,_afb_1dinsdag 06 oktober 2009 17:59

Afgelopen dagen heb ik twee interessante gesprekken gehad. Zaterdagmiddag hebben we als fractie een goed gesprek gehad met mensen van de Marokkaanse gemeenschap. De meesten woonden al meer dan 30 jaar in Meppel, hebben kinderen en kleinkinderen en hebben het in Meppel prima naar hun zin.

Soms worden ze nog als nieuwe Meppelers behandeld, terwijl ze Meppel mee hebben opgebouwd. Ik verbaasde me er over dat ze vertelden, dat hun verzocht wordt om op straffe van een boete een inburgeringscursus te volgen, terwijl het hun in het begin van hun aanwezigheid niet toegestaan werd iets te leren. Inmiddels hebben ze zich alles zelf aangeleerd. Het is haast beledigend als van hen verwacht wordt om in de inburgeringscursus te leren hoe je je geld moet pinnen!

Stichting Vluchtelingenzorg en Integratie
Maandagavond was ik te gast bij de Stichting Vluchtelingenzorg en Integratie. Ze vertelden van het vrijwilligerswerk dat ze oppakken: het Maatjesproject. Vluchtelingen die een status krijgen en in Meppel komen wonen, worden door hen opgevangen en begeleid. In de meeste gevallen hebben die mensen geen idee hoe het werkt dat ze een paar duizend euro krijgen om hun huis in te richten. Met veel liefde en geduld worden ze door de vrijwilligers bijgestaan. Geweldig!

Politiek, ook in Meppel, zie je dat men zich vreselijk druk maakt over de eerste groep nieuwe Nederlanders, terwijl de tweede groep nog al eens op de laatste plaats komt.

Het valt mij op dat men zich drukker maakt over de integratie van islamitische mensen. Het algemene beeld is ontstaan dat je per definitie niet goed bent geintegreerd als je de islamitische religie aanhangt. Zoals Pim Fortuyn al zei: “ze moeten nog door de verlichting heen, zoals het christendom dat wel heeft meegemaakt”.

Emancipatie
Verrassend was het voor ons dat de Marokkaanse mannen vroegen naar onze opvatting over kinderopvang. Wij vertelden dat wat ons betreft vrouwen alle gelegenheid krijgen om alle functies te vervullen die ze maar willen, maar dat we vinden vanuit de bijbel dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen. Dat jonge meisjes goed onderwijs krijgen en zich ontwikkelen tot vrouwen met een goede opleiding en een goede baan is een heel goede zaak. Maar de emancipatiegedachte, zoals die in de jaren 60 is ontstaan, is volgens ons ontstaan uit individualisme en gelijkheidsdrang en ook dat is in onze ogen in strijd met de bijbel. Onze bezoekers waren blij verrast dit geluid te horen. Ze zeiden dat dit ook hun opvatting is vanuit de koran, maar dat in gesprekken met andere politieke partijen nooit werd gehoord. Integendeel, de emancipatiegedachte werd daar altijd aangeprezen.

Religie in de samenleving
De Nederlandse samenleving heeft na 8 jaar ‘paars’ moeite om religie een plaats te geven in de samenleving. Dat leidt tot overspannen reacties op alles wat met geloof te maken heeft. Kijk alleen maar eens naar de discussies over jeugdwerk of uitstapprogramma’s voor prostituees op christelijke grondslag. Alsof seculiere clubs wel christenen kunnen helpen en dienen en christelijke clubs geen niet-christelijke mensen. Vroeger werd christenen verweten de waarheid in pacht te hebben. Het omgekeerde lijkt nu het geval te zijn.

Met des te meer kracht pleit ik er voor om religie een plaats te geven in de samenleving en binnen de grenzen van de wet iedereen de gelegenheid te geven uiting te geven aan datgene wat hem drijft en wat hem lief is. Daar kan de samenleving niet slechter van worden!

Gert Stam

Reacties op 'Over oude nieuwe Meppelers en nieuwe nieuwe Meppelers'