Geluidoverlast van de A32

Wegwerkzaamheden5maandag 26 december 2005 00:00

In Meppel heeft een deel van de Oosterboer hinder van de A32. Alhoewel op voorstel van GPV/RPF raadslid Rinus Scholtus destijds het gedeelte het dichtst bij die weg als park werd ingericht in plaats van als woningen, blijven er mensen last ondervinden van de snelweg.

Geluidoverlast van de A32

Het betreft met name de woningen aan het Biezenveld, Eversingepad en De Schuilplaats.
De geluidmetingen die zijn gedaan, geven aan dat er daadwerkelijk sprake is van een overschrijding van de gewenste geluidwaarde. De ChristenUnie is van mening dat leefbaarheid in Meppel begint met een goede nachtrust. Dat de bewoners daarom aan de bel trekken, is terecht. We vinden het ook plezierig dat we als fractie worden benaderd door de mensen, zoals ook is gebeurd.
In de commissievergadering van 15 december 2005 kwam er een voorstel aan de orde om mee te werken aan een oplossing. Rijkswaterstaat wil een nieuwe asfaltlaag aanleggen. Het daarbij wordt Zeer Open Asfalt Beton gebruikt, dat in de volksmond de naam ZOAB krijgt. Dat is een asfaltlaag, waarbij het regenwater niet op de weg blijft liggen, maar wegvloeit. Een ander voordeel is dat de geluidsproductie minder is. Rijkswaterstaat heeft aangeboden dubbellaags ZOAB aan te leggen, wanneer de gemeente Meppel deze meerkosten betaalt. Het gaat om een bedrag van ruim 500.000 euro. De geluidsoverlast neemt dan af met 2 d(B).

afweging
We komen dan voor de keus te staan of we hiermee het beste doen voor de milieusituatie. Er wordt bijvoorbeeld aangegeven dat een geluidsscherm van 5 meter hoog op dit moment de geluidsoverlast meer terugbrengt dan het ZOAB. Maar dat is ook aanmerkelijk duurder.
In de commissievergadering kwam een bewonersvertegenwoordiging aan het woord, die het aanvankelijk niet zo met het voorstel eens was. Ze vreesden dat dit maar een deel van het probleem zou oplossen en dat het dan juist lastiger zou worden om het nog eens op de agenda te krijgen.
Ook wij hadden aanvankelijk onze twijfels. Helpen wij de mensen en onszelf met dit voorstel of is het een afleidingsmanoeuvre van Rijkswaterstaat? Wij hebben nog naar de verantwoordelijkheid gevraagd voor deze overlast. Het blijkt dat Rijkswaterstaat niet financieel verantwoordelijk kan worden gehouden voor de geluidsoverlast, dus dat kunnen we niet afdwingen.
Uit de uitleg van wethouder Wim Zwaan bleek dat de geluidafname door het ZOAB altijd z’n waarde blijft houden. Ook intern beraad van bewoners leidde ertoe, dat zij toch wilden dat met dit voorstel werd ingestemd. Een van de voormalige bewoners rekende de bewoners voor dat een afname van 2 d(B) betekent een afname van bijna de helft van de overlast. Bovendien zorgt de ZOAB voor een rustiger geluid vanaf de snelweg.
De bewoners wilden nog wel aandacht voor het probleem als de ZOAB is gelegd.

Breder kader

Onze fractie heeft gezegd de geluidsproblematiek voor de gehele stad te willen bekijken en daar zo nodig iets aan te doen. Er is een overzicht van de geluidssituatie in Meppel, maar nog niet van de mogelijke oplossingen en de financiële gevolgen. Daarvoor willen we ons graag sterk maken. Het lijkt ons een belangrijk punt voor de nieuwe gemeenteraad.

Gert Stam

Reacties op 'Geluidoverlast van de A32'