Bijdrage van Roel Veerman aan de politieke avond van 16 januari

woensdag 25 januari 2006 13:25

Bijdrage van Roel Veerman aan de politieke avond van 16 januari jl

Geachte aanwezigen,

Deze avond valt op een bijzonder moment. Vorige week donderdag zijn we nog tot laat in de avond bezig geweest met een aantal actuele politieke onderwerpen die al een hele tijd spelen en nu afgerond konden worden. Er komt een nieuwe brandweerkazerne, hier net over de brug in de winkel waar de Welkoop zat tot eind vorig jaar. Ook in Meppel wordt een gevaarlijke stoffenroute vastgesteld en er komt dubbellaags ZOAB op de A32, namelijk op het gedeelte langs Blankenstein en de Oosterboer. Hierdoor wordt de geluidsoverlast aan de rand van de Oosterboer een heel stuk verminderd.

Op 7 maart zijn de verkiezingen, binnenkort breekt de verkiezingscampagne los. Nu, net voor de hectiek en retoriek van de campagne houdt de ChristenUnie een politieke avond. Niet alleen om hier vanachter de microfoon enkele toespraken te houden, nee ook om uw mening te horen.

Zijn er onderwerpen die u zo bezig houdt, dat u vindt dat de ChristenUnie daar meer aandacht aan moet besteden. Dan nodig ik u van harte uit om na de pauze dat naar voren te brengen.

Toch wil ik in een korte bijdrage een aantal onderwerpen langs gaan. Allereerst om aan te tonen dat wij ergens voor staan. Wat onze drijfveren zijn, waarom wij ook de komende vier jaar met een aantal enthousiaste mensen dit werk blijven doen.

Waarom politiek actief
De belangrijkste overtuiging is dat wij hier, in de lokale politiek, als Christenen iedere dag opnieuw praktisch kunnen laten zien dat we betrokken zijn bij de Meppeler burgers. Ieder op zijn eigen plaats, de één in de muziekvereniging, de ander in commissieverband, en Wicher en ik alweer vier jaar ook in de gemeenteraad.

Dat is niet slechts een hobby die ik doe omdat het zo leuk is. Nee, mijn overtuiging is dat onze God, de Schepper van deze wereld, ook voor u, als Meppeler burger een boodschap heeft. Die boodschap is gebaseerd op uit de Bijbel, voor velen van u zeer herkenbaar. Maar ook als u minder betrokken bent bij kerk of geloof, heeft de ChristenUnie u wat te bieden.

Wij staan voor hele concrete zaken, zoals ondermeer: zorg voor de zwakkere, ruim baan voor het gezin, aandacht voor het milieu. Wij willen ook graag de steun van iedereen die zich kan vinden in deze concrete standpunten van ons.
Laten we het samen doen: Voor elkaar

De gemeentelijke overheid wordt belangrijker (WMO, WWB).
De laatste jaren zien we dat vanuit Den Haag steeds meer taken bij de gemeente gelegd worden. Jaren terug is dat al gebeurd met de huisvesting van scholen. De afgelopen jaren is de bijstandswet vervangen door de Wet Werk en Bijstand. Deze week zal de Tweede Kamer besluiten of de WMO doorgaat en wanneer deze wet zal ingaan.
In al deze zaken komen er meer taken te liggen bij de gemeente. Temeer een reden om ook de plaatselijke politiek te volgen en van uw wensen te voorzien. En er valt iets te kiezen, misschien heeft u al gemerkt dat de bijv. VVD duidelijk andere standpunten heeft over bijv. de WWB dan de ChristenUnie.

De ChristenUnie maakt daarin duidelijke keuzes en gaat de komende vier jaar voor:

-          Goed minimabeleid met aandacht voor de persoon
de laatste paar jaar krijgen we als gemeentelijke overheid veel te maken met de gevolgen van een harder worden de maatschappij.    Rechten worden steeds meer plichten
Voorzieningen worden steeds meer vangnetten voor de ergste nood.
dat gaat ook onze gemeente Meppel aan.
De ChristenUnie heeft daar een duidelijk standpunt in. Mensen die zichzelf prima kunnen redden, hoeven geen hulp van de overheid. Maar mensen die weinig armslag hebben, zullen blijvend hulp nodig hebben. Het is daarbij de taak van de overheid om te zorgen dat niemand buiten de boot valt. Daarom is het goed dat er naast hulp via professionele zorgaanbieders ook hulp beschikbaar blijft via PGB’s, de persoonsgebonden budgetten. Hiermee kan een inwoner eventueel zelf zorg inkopen die het beste aan sluit bij eigen situatie.
Veel van wat gebeurt is een gevolg van omstandigheden die mensen die niet in hun macht hebben. Als het mee zit, moet een overheid niet doen alsof het haar prestatie is. Als het tegenzit, moet ze niet weglopen voor haar taak om steun te bieden en richting te geven naar nieuwe oplossingen.

-          Ruim baan voor vrijwilligerswerk
De komende jaren hebben we steeds meer belang bij goed vrijwilligerswerk. We zien dat de landelijke overheid steeds vaker een aantal stappen terug doet in de zorgtaken. Daardoor komt een grotere rol bij de gemeentelijke overheid te liggen. De ChristenUnie vindt dat ouderen en gehandicapten de gelegenheid moeten houden om zo lang mogelijk een zelfstandige en gelijkwaardig leven te kunnen leiden.
Om dit mogelijk te maken hebben ouderen en gehandicapten een netwerk van zorgverleners nodig. Dit netwerk hoort als het goed is te bestaan uit mensen uit hun directe omgeving. Die door het verlenen van mantelzorg heel veel werk verzetten. Meestal is ook hulp nodig van professionele zorgverleners en vrijwilligers. Door een grotere rol van vrijwilligers kunnen mantelzorgers worden bijgestaan en de, vaak broodnodige, ruimte krijgen om even op adem te komen.
Juist vrijwilligers kunnen een grote rol spelen om te voorkomen dat mensen in een sociaal isolement terecht komen. Dat kan op verschillende manieren:
-          door boodschappen te doen met een minder valide, die er niet alleen op uit durft
-          door je buurman iedere keer mee te nemen naar een activiteit van de Stichting Activiteiten voor Ouderen of een bejaardenmiddag van de kerk
-          door eens per week te gaan wandelen met een bewoner van een verzorgingstehuis

Naast de grote betekenis voor veel ouderen en gehandicapten vervullen vrijwilligers ook belangrijke taken in het sport- en verenigingsleven. De vele sportclubs in Meppel draaien op vrijwilligers. Daarmee dragen deze vrijwilligers veel bij aan een goede ontwikkeling van onze jeugd en een zinvolle invulling van de beschikbare vrije tijd.

Stimuleren van de vrijwilliger kan door het bieden van goede en laagdrempelige voorlichting. Het Steunpunt Vrijwilligers heeft inmiddels bewezen dit goed te kunnen en kan wat ons betreft de komende jaren nog meer taken krijgen.
Gelukkig geeft vrijwilligerswerk ook veel voldoening, door Voor Elkaar bezig te zijn kan het gemis aan een betaalde baan ook minder pijnlijk gevoeld worden.

-          Groeien met beleid
Vier jaar geleden zijn we begonnen met veel plannen. Die plannen hebben we nog steeds, maar de realiteit is weerbarstiger gebleken. Toch zijn we een heel stuk verder gekomen. Het nieuwe stadhuis is in gebruik genomen. Het Cultureel Centrum wordt binnenkort geopend.

Er moet echter nog veel gebeuren en het tempo is de laatste vier jaar ook vooral bepaald door de krappe financiële situatie. Ook de komende jaren is de financiële situatie een belangrijke gegeven voor de ChristenUnie. Wij willen niet meer bezuinigen op minima- of welzijnsbeleid om bijv. de nieuwe projecten op het Vledder nog grootser op te zetten.
Gelukkig is de woningbouw in Bergierslanden inmiddels in volle gang en kunnen we over enkele jaren aan de slag in de Nieuwveense Landen. Wat ons betreft, steken we veel energie in het opzetten van gevarieerde woonwijken en buurten: jong en oud, vrije sector en sociale bouw, zelfstandig en hulpvragend naast elkaar met elkaar in dezelfde buurt.

Met beleid betekend ook: de burgers vroegtijdig betrekken bij de besluitvorming. Een mooi voorbeeld daarvan is het ontwerpfestival Nieuwveense Landen, hier is op een unieke manier geprobeerd om de burgers hun ideeën te laten geven over de inrichting van de eerste fase van deze nieuwe woonwijk.

-          Een betrouwbare overheid
De meeste vooroordelen over ambtenaren zijn niet bijster positief. Ook richting veel politici wordt meestal nogal sceptisch opgemerkt dat men er niet alleen zit voor het belang van de burger maar dat er ook vaak andere belangen meespelen. Ik kan u zeggen na vier jaar zeggen, dat beeld klopt niet.

De grootste groep ambtenaren werkt met veel inzet. Tegelijk is het zo dat er nog veel verbeterd kan worden. Met name in de communicatie naar de bevolking gaan veel dingen verkeerd. Een voorbeeld: vorige week was er een hoorzitting over de toekomstige inrichting van Het Vledder, een groot project waar we nu eindelijk ook vorderingen in maken. Wat bleek tijdens die avond, veel direct aanwonenden hadden geen uitnodiging gehad. En het is veel vaker gebeurd, dat burgers niet of te laat zijn uitgenodigd voor inspraakavonden.
Tegelijk moeten we ook een deel van het probleem bij onszelf zoeken. We worden inmiddels behoorlijk besmet door de Amerikaanse claimcultuur. Als de overheid een keer iets fout doet, dan procederen we door tot de Hoge Raad om ons gelijk te halen.
Natuurlijk, inspraak is belangrijk. Maar het lijkt er nu soms op dat we doorslaan. Immers als we bij de gemeente alles driedubbel moeten controleren voordat beslissingen genomen kunnen worden, werken we traagheid zelf in de hand.

Mensen zijn ook samen politiek verantwoordelijk. De gemeenteraad is daar een zichtbaar resultaat van maar het heeft ook te maken met de manier waarop burgers zich opstellen op het publieke terrein. Samen verantwoordelijk betekent dat je niet kunt zeggen: de overheid moet het maar oplossen of de overheid ruimt het maar op. Burgers en overheid moeten samenwerken. Zo kunnen burgers en politie samen ervoor zorgen dat overlast in een buurt wordt teruggedrongen. Een, door de gemeente betaalde, buurtbeheerder kan samen met burgers ervoor zorgen dat een buurt een netter aanzien krijgt.
Samen verantwoordelijk betekent ook dat naar iedereen wordt geluisterd. Als burgers vergeten dat ze samen verantwoordelijk zijn, gaan ze al snel teveel van de overheid verwachten met als gevolg dat ze teleurgesteld raken in een overheid die niet aan hun verwachtingen kan beantwoorden. De overheid is er niet voor het samen, ze dicht niet de gaten die in het sociale netwerk vallen, de overheid gaat uit van een sociaal netwerk en borduurt daarop voort. Het is ook de taak van de ChristenUnie dit te onderkennen en hierop te wijzen.

Betrouwbaarheid mag ook verwacht worden van raadsleden. Dat heeft de ChristenUnie ook waar willen maken in de raad en in het college. Gelukkig mogen we merken dat de waardering voor die houding ook wordt uitgesproken. Zo zijn een aantal veranderingen zorgvuldig ingezet door onze wethouder. Ik noem hier twee voorbeelden: het opnieuw opzetten van het subsidiebeleid en het verzelfstandigen van het openbare basisonderwijs. Ingrijpende stappen zijn, goed voorbereid en in gezamenlijk overleg gezet
Toch is de afgelopen vier jaar gebleken dat dat niet vanzelf spreekt. Op meerdere terreinen hebben we gezien dat partijen de waan van de dag nog wel eens belangrijker vinden dan een heldere koers. Zo hebben we gezien dat de fractie van Sterk Meppel en de VVD zelfs de afwezigheid van een ander raadslid gebruiken om een genomen beslissing alsnog terug te draaien. Verder heeft de PvdA fractie veel kiezers teleurgesteld door de vele persoonlijke meningsverschillen, wat zelfs heeft geleid tot het ontstaan van de VSD-fractie.

Tenslotte:
Graag wil ik mijn bijdrage afronden, zo terugkijkend merk ik dat ik vooral veel heb gezegd over de onderlinge relaties en de rol van de overheid. Dat betekend niet dat wij geen oog hebben voor de financiën of het bedrijfsleven. Bewust is gekozen voor een werkbezoek aan De Kievit, een florerende zakelijke onderneming en één van de grootste werkgevers van Meppel. Wij geven deze onderwerpen veel aandacht in de gemeenteraad.
Het zegt wel iets over het feit dat wat ons betreft de prioriteit ligt bij de mensen. En de relatie tussen mensen.  Voor elkaar, met elkaar

Reacties op 'Bijdrage van Roel Veerman aan de politieke avond van 16 januari'