Installatie van de nieuwe wethouders: de bijdrage van de ChristenUnie

raadszaal-1zaterdag 01 mei 2010 17:01

Vanavond het proces over de coalitievorming. Dat ging iets beter dan in 2006. De start was net zo vriendelijk als vier jaar geleden. De mislukking van de eerste informatieronde werd nu keurig gemeld in de raad. En toen werd er een nieuwe informatieronde gestart. De VVD kreeg de leiding en hield die en dat bleek uit de uitkomst van de nieuwe informatieronde.

Duidelijk werd door de VVD gezegd: wij stellen alleen maar coalities met de VVD voor, anders had u ons niet moeten vragen. Daardoor blijft de verhouding tussen SteM en CDA ongewis. Want deze optie met een andere combinatie dan de afgelopen 4 jaar werd niet bespreekbaar. Hieruit bleek het nut van ons voorstel om een informateur te benoemen, die zonder partijpolitieke vooringenomenheid had kunnen kijken welke werkbare meerderheid er zou kunnen zijn. In ieder geval kan de VVD goed rekenen en is gekozen voor de coalitie met de meeste zetels in de raad. Maar wellicht was dat er met een informateur ook uitgekomen. Wie zal het zeggen.

Vier wethouders
Ons voorstel om vier wethouders aan te stellen had tot een nog breder draagvlak in de raad geleid. Dan was het confessionele deel van de kiezers ook vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur. En met een formatie van 0,8 fte per wethouder, was je op niet veel meer dan de huidige formatie gekomen. Voor 0,2 fte een fractie erbij. Want de hand moet aan de ploeg de komende tijd. Er moet geïnvesteerd worden. Maar er moet ook geïnvesteerd worden in samenwerking. Daarvan was de discussie in de vorige raadsvergadering over de integriteitstoets geen goed voorbeeld. Een valse start. De coalitiepartijen hadden hun plan klaar en wilden geen kant op. Dat waren we al gewend van de PvdA en Sterk Meppel als het bijvoorbeeld over de reiniging ging, dus dat verbaasde niet. Zowel de opstelling van de kandidaatwethouder van de VVD in de raad als de vertegenwoordiger van de VVD in de integriteitscommissie waren evenwel een verademing en wat mij betreft gaat dat zo: zoeken naar verbinding in de raad en werken op de inhoud.

Positief begin nieuwe kandidaten
De kandidaat-wethouders zijn door hun partij naar voren geschoven. Alhoewel onze fractie in het politieke spectrum ver van de VVD af staat, is de samenwerking met de wethouder in de afgelopen periode goed geweest en kunnen we met een gerust hart voor zijn kandidatuur stemmen. De andere wethouderskandidaten kennen we vanuit de raad. Over de vraag of zij als wethouders verbindingen kunnen leggen naar de raad, waaronder de oppositie, hebben wij onze twijfels. Wij vinden het evenwel positief dat deze voormalige collega’s zich in willen zetten voor de samenleving van Meppel. Wij zullen van onze kant proberen zo goed mogelijk samen te werken met het college en hopen dat de komende vier jaar een periode wordt waarin raad en college rust en eenheid uitstralen naar buiten toe. Wij hopen dat het wijkwethouderschap niet alleen in naam, maar ook daadwerkelijk vorm krijgt, zodat het contact tussen bestuur en burgers écht vorm krijgt.

Ik noemde al even het ontbreken van een confessionele wethouder. We kennen zoiets uit de tijd van ‘paars’. Alhoewel minister-president Kok keer op keer verzekerde dat hij de minister-president van álle Nederlanders was, bleek al snel dat monumenten van normen en waarden vanuit de joods-christelijke traditie geleidelijk aan één voor één werden geslecht.
Dat leidt tot op de dag van vandaag tot vormen van uitsluiting en gewetensnood. De ene ervaren dwang werd vervangen door de andere. Onze wens is dat Meppel een stad mag blijven voor iedereen, waar iedereen zich gekend en gerespecteerd weet, ongeacht geloof, achtergrond of wat ook maar.
De fractie van de ChristenUnie wenst het nieuwe college in de uitoefening van hun taak Gods zegen.

Reacties op 'Installatie van de nieuwe wethouders: de bijdrage van de ChristenUnie'