Brede School: wordt ’t een drama?

Brede Schoolzaterdag 25 september 2010 12:34

Afgelopen donderdag hebben we in de gemeenteraad gesproken over het bestemmingsplan voor de Brede School. Een bestemmingsplan is een besluit van de gemeenteraad, waardoor er toestemming ontstaat om te gaan bouwen. Dat betekende dus dat na de raadsvergadering de toestemming er was om de brede school te bouwen.

De gemeenteraad heeft lang en veel meegepraat over de brede school. Veel besluiten werden genomen om voor te bereiden dat de brede school op de plaats van de voormalige Stad en Esch aan de Zuiderlaan gebouwd gaat worden.
Er is nog een fors probleem. De beide schoolbesturen, Promes en PCBO, hebben ondertekend dat ze mee willen doen aan dit project. Ze hebben naar eigen zeggen een ontbindende voorwaarde aan die ondertekening verbonden, namelijk dat de verkeerssituatie en de fietsroutes veilig zijn.

Daarvoor was al een onderzoek gedaan en kwam er later nog een tweede onderzoek (zgn. ‘second opinion’). Dat had betrekking op de rotonde bij de Berggierslanden, de Rembrandtlaan en de toegang van de school aan de Zuiderlaan. Het college heeft er erg lang over gedaan om met dit tweede onderzoek te komen.
Het leek onze fractie onverstandig om nu alvast een bestemmingsplan vast te stellen, omdat het college nu al bijna gaat bouwen, terwijl de scholen zich nog uit het project kunnen terugtrekken. In het slechtste geval zou dat de gemeente veel geld kosten.
Vandaar ons voorstel in de gemeenteraad om nu eerst de second opinion af te ronden en daarna het bestemmingsplan vast te stellen.
De raadsvergadering werd een klucht. Op mijn uitdrukkelijke vraag of er sprake is van een ontbindende voorwaarde werd ontwijkend geantwoord. Toen onze fractie uiteindelijk aangaf te willen instemmen omdat het college niet bevestigde dat er een ontbindende voorwaarde was, begonnen ze dat weer in twijfel te trekken. Kortom, geen verheffende vertoning.

Wij laten die verantwoording nu bij het college. Maar nadat voor de zomer de raad er al 5 miljoen moest bijleggen, is het project er nu niet zekerder op geworden voor de gemeente.
Als dat maar geen drama wordt…

Gert Stam

Reacties op 'Brede School: wordt ’t een drama?'