ChristenUnie Meppel vergadert bij voedselbank 27 maart 2012

hamerstukmaandag 02 april 2012 23:14

Op dinsdag 27 maart 2012 heeft de ChristenUnie Meppel haar jaarlijkse ledenvergadering gehouden met achttien leden. De locatie was bijzonder: het was namelijk in de loods van de voedselbank in Meppel. Waarom is er voor deze locatie gekozen?

De voorzitter Allard Treep legt na het openen met gebed en het lezen uit de bijbel (Matteűs 25: 34-40 waarin staat dat wij datgene wat we voor armen doen, eigenlijk ook voor God doen), uit dat de ChristenUnie niet alleen locaal, maar ook landelijk de voedselbank wil steunen bij het helpen van mensen. Tweede Kamerlid Joël Voordewind heeft eerder een manifest gemaakt over de mate waarin de overheid voedselbanken zou kunnen helpen met subsidie. De gemeenteraadsfractie heeft in 2011 al een bezoek aan de voedselbank gebracht om zich over het werk van de voedselbank te laten informeren. Met drie ChristenUnie leden in de werkgroep Meppel van de voedselbank is de ChristenUnie hierin sterk vertegenwoordigd. Nu krijgen de leden de kans om zich ook op deze manier te laten informeren over het werk van de voedselbank.

Mededelingen
Allard Treep meldt dat de ChristenUnie Meppel een vacature in het bestuur heeft. Het bestuur is op zoek naar een vrijwilliger met talent voor media en publiciteit.

Jaarstukken
Met de jaarstukken zijn de aanwezigen snel klaar. Het verslag van de vorige ledenvergadering in de bus naar Den Haag en de daaraan gekoppelde excursie in het Binnenhof wordt ongewijzigd goedgekeurd, net als het jaarverslag van 2011. Degenen die op 16 maart 2011 meegegaan waren hebben van dit uitstapje genoten.

Financieel
De penningmeester, Martine Derks, geeft een toelichting op de begroting 2012 en de jaarrekening van 2011. Ondanks de kosten van de excursie voor de leden naar Den Haag is het banksaldo van de afdeling Meppel gegroeid. De ChristenUnie Meppel reserveert geld voor de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Doormiddel van een schriftelijke verklaring maakt de kascommissie (Roel Veerman en Wiebrand Brandsma) duidelijk dat de boekhouding door de kascommissie is gecontroleerd en in orde bevonden.

Onderscheiding Gerben van Noord
Hoewel hij zelf niet aanwezig kan zijn, staat de ChristenUnie toch stil bij de onderscheiding die Gerben van Noord heeft verdiend vanwege zijn jarenlange inzet voor de ChristenUnie. Henk Medema van het provinciale bestuur van de ChristenUnie heeft een sculptuur (beeldje) voor hem meegenomen, dat door de het bestuur van de afdeling Meppel aan hem zal worden overhandigd. Gerben van Noord heeft zich eerst voor het GPV en later voor de ChristenUnie ingezet en daarbij alle bestuursfuncties, voorzitter, secretaris en penningmeester vervuld. Hij is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de gezamenlijke kandidatenlijst van GPV en RPF in Meppel en heeft de vooruitziende blik gehad 2002 al voor de verkiezingen Rinus Scholtus te vragen of hij beschikbaar was om in Meppel wethouder namens de ChristenUnie te zijn. Ook op provinciaal niveau is hij actief geweest. Hij was als praktisch ingesteld mens al vroeg bereid om over kerkgrenzen heen te kijken om het gezamenlijk optrekken van Christenen binnen de ChristenUnie te bevorderen.

Gemeenteraadsfractie, algemene gang van zaken
Gert Stam geeft informatie over het werk van de gemeenteraadfractie. Hij begint met het vermelden van de belangrijke rol die Ina Booij als duoraadslid (geen lid gemeenteraad, wel lid van commissie) speelt. Zij vertegenwoordigt de ChristenUnie in de commissievergaderingen over sociaal beleid, waaronder naast de uitkeringen ook de Sociale Werkvoorziening valt. Tijdens de ziekte van Ina Booij kon de ChristenUnie op deze onderwerpen geen prominente rol spelen. De Christen Unie heeft ook in Meppel gepleit voor de Psalmnorm (naar Psalm 72) waarin de bestuurders opkomen voor de zwakkeren. Hierbij gaat het er om dat men op gemeentelijk niveau wel degelijk moet kijken naar mogelijkheden om de gevolgen van landelijke bezuinigingen voor de betrokkenen te verzachten. Gert Stam bedankt Rita de Vente voor haar ondersteuning van de gemeenteraadsfractie als fractiesecretaresse. Gert Stam benadrukt het belang van verantwoording en informatie naar de leden en de kiezers. Eén van de manieren waarop de fractie de achterban informeert is de locale website van de ChristenUnie Meppel, waarop regelmatig artikelen te lezen zijn over het werk van de fractie in de gemeenteraad.

Parkeergarage of fietstunnel?
Gert Stam noemt de parkeergarage als een voorbeeld van geld dat verkeerd besteed wordt. De ChristenUnie is hier, zowel vanwege de kosten als vanwege het extra autoverkeer die de binnenstad hiermee aantrekt, op tegen. De ChristenUnie vindt Kraton een betere plek voor parkeergelegenheid. Gert Stam heeft vergeefs geprobeerd om het besluit over de besteding van de 3,3 miljoen euro uit te stellen tot de perspectiefnota, zodat het besluit over deze uitgave in samenhang met andere uitgaven en vooral de bezuinigingen kan worden genomen. De fractie van de ChristenUnie had de 3,3 miljoen euro liever besteed aan de aanleg van een fietstunnel bij ABC. Nu al gaan mensen met de fiets door de voetgangerstunnel bij het station. Als binnenkort vier scholen in een brede school op Ezinge gevestigd worden, wordt dit probleem veel groter, en zullen veel ouders uit Meppel zuid de auto gebruiken om kinderen naar school te brengen. Ook al is het op dit moment even stil rondom de fietstunnel, dat betekent niet dat de fractie van de ChristenUnie zich er bij neerlegt dat deze fietstunnel er niet komt. Gert Stam wacht alleen op het juiste moment om hiervoor een voorstel met steun van andere partijen te kunnen indienen.

Plataan en Niermanschool
Gert Stam legt uit dat de ChristenUnie zich tegen het voorstel voor vestiging van de Niermanschool in de Plataan heeft uitgesproken omdat de financiële onderbouwing slecht was en er geen of onvoldoende rekening werd gehouden met huidige gebruikers van de Plataan. Zo moet de speel-o-theek verdwijnen uit de ruimte naast de bibliotheek, terwijl er wel weer ruimte was voor een biljartclub in de Plataan. Volgens Gert Stam is het logischer om de speel-o-theek naast de bibliotheek te laten en de biljartclub niet naar de Plataan te halen. De ChristenUnie heeft samen met andere partijen gevraagd om het bestuur van de Plataan zelf met berekeningen te laten komen, waarin niet alleen de optie met de Niermanschool er in, maar ook de optie van de Plataan zonder Niermanschool serieus te onderzoeken. Natuurlijk gunt de ChristenUnie de Niermanschool een goed gebouw. De Niermanschool wacht al jaren op een oplossing omdat de staat van het gebouw slecht is. De ChristenUnie is niet tegen het onderbrengen van de Niermanschool in de Plataan, maar dit moet wel op een zorgvuldige manier gebeuren. Gert Stam vindt in tegenstelling tot het college dat ook de nieuwbouw van de Niermanschool op de huidige locatie aan de Kinkhorststraat als serieuze mogelijkheid aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd. Het college heeft echter (samen met Actium) andere plannen met de huidige locatie van de Niermanschool. Toen een bericht in de Mepper Courant de indruk wekte dat wethouder Dohle de gemeenteraad wilde opjagen ten koste van de zorgvuldigheid, heeft Gert Stam de wethouder kritische vragen gesteld.

Verkeerssituatie binnenstad: gedeelde ruimte of gedeelde ergernis?
Gert Stam heeft  het initiatief genomen om op 17 januari 2012 een open fractievergadering te organiseren over de verkeerssituatie in het centrum van Meppel, waar iedereen welkom was. Met name de verwijdering van de zebrapaden is voor veel voetgangers een groot probleem. Dit beleid wordt ‘shared space’ genoemd, en gaat uit van dertigkilometerzones zonder zebrapaden. Voetgangers moeten vaak eindeloos lang wachten voordat zij kunnen oversteken. Hierdoor voelen voetgangers zich regelmatig (soms ook met kinderen) genoodzaakt om een oversteek ‘te wagen’, waar zij zich zelf niet veilig bij voelen. Er zijn meerdere mensen voor wie het gevoel van onveiligheid een inperking van hun bewegingsvrijheid vormt. Er is onder de leden waardering en steun voor dit initiatief van Gert Stam om aandacht te vragen voor dit probleem, maar ook enig ongeduld. Gert Stam krijgt de vraag waarom er nog niets is veranderd. Hij legt uit dat hij op basis van de uitkomst van de open fractievergadering een brief aan het college heeft gestuurd. Het college heeft kort geleden gereageerd met het voorstel aan de gemeenteraad om het bestaande beleid ongewijzigd voort te zetten. Zo gemakkelijk kwam wethouder Dohle hier echter niet mee weg. Gert Stam heeft de steun van de gemeenteraad gekregen voor zijn voorstel om werkvergadering van de gemeenteraad hierover te organiseren. Een werkvergadering is een bijeenkomst waarin de gemeenteraad niet alleen met wethouders maar ook met deskundigen en burgers spreekt over een speciaal onderwerp. Inmiddels hebben ook Sterk Meppel en de SP aangegeven dat zij zich ook zorgen maken over de verkeerssituatie in de binnenstad. Gert Stam roept de leden op om op deze werkvergadering te komen. Wanneer de datum van deze werkvergadering bekend is zal dit op de website van de ChristenUnie Meppel komen te staan.

Presentatie over werk voedselbank en rondleiding
Na de uitgebreide bespreking van het werk van de gemeenteraadsfractie is het tijd voor de informatie over het werk van de voedselbank. Albert Nijstad, voorzitter van de werkgroep Meppel van de voedselbank geeft een presentie, waarbij gelegenheid is tot het stellen van vragen. De presentatie begint met het organisatieschema van de voedselbank. De Voedselbank Zuidwest Drenthe is aangesloten bij de landelijke voedselbank, die werkt met verschillende distributiecentra. Eén van deze distributiecentra is naast de loods van de voedselbank in Meppel gevestigd, maar staat hier organisatorisch los van. Vanuit distributiecentra gaan producten naar locale voedselbanken zoals de Voedselbank Zuidwest Drenthe die ook uitgiftepunten heeft in Hoogeveen en Diever, waarbij Hoogeveen een eigen loods heeft en Westerveld via de loods in Meppel wordt bevoorraad. De voedselbank in Meppel is in 2004 opgericht door mensen die eerder hadden samengewerkt in het interkerkelijk asielzoekerswerk. De voedselbank begon haar werk in deze loods, of preciezer omschreven in de ruimte hiernaast, die nu het distributie centrum voor noord en oost Nederland is. Omdat er plannen waren om deze loods te slopen, is de voedselbank verhuisd naar een andere locatie aan de Hugo de Grootstraat, maar omdat de huur daarvoor hoger was en deze loods tegen de verwachting in nog steeds beschikbaar, is de voedselbank terugverhuisd.

Op dit moment worden meer dan 80 huishoudens via het uitgiftepunt in Meppel geholpen en nog eens veertig via het uitgiftepunt in Diever, dat via Meppel wordt bevoorraad. De laatste tijd is er een sterke stijging in het aantal mensen dat voedselhulp krijgt. Dit komt vooral doordat steeds meer mensen in problemen komen. Dit zijn vaak jongere mensen, die in de problemen komen door het verlies van een baan of doordat een relatie eindigt, terwijl zij wel met vaste lasten (huur of hypotheek) zitten, die opeens met één inkomen of een lager inkomen moeten worden betaald, waardoor schulden ontstaan. Hiermee is de voedselbank de enige bank die in deze recessie nog groei doormaakt. Voor het ontvangen van voedselhulp mag het besteedbaar inkomen niet hoger zijn dan € 180, - voor de eerste volwassene in het huishouden. Voor de tweede volwassene in het huishouden komt hier € 160,- bij. Voor ieder kind in het huishouden wordt hier € 50, - bij opgeteld. Dit zijn criteria van alle voedselbanken in Nederland. Om te bepalen of mensen aan deze criteria voldoen, heeft de voedselbank in Meppel een team van vijf screeners met een coördinator. Omdat de voedselhulp als tijdelijke overbrugging is bedoeld, geldt het uitgangspunt dat de voedselhulp stopt na drie jaar of als deze al eerder niet meer nodig is. In bijzondere situaties waarin gezinnen begeleid worden door een hulpverleningsinstantie wordt de hulp van de voedselbank vrijwel gelijktijdig hervat.

De voedselbank heeft vaste leveranciers voor groenten en fruit, vis, vlees, en brood. Het krijgen van lang houdbare producten is vaak lastig, en daaraan is soms tekort. Soms krijgt de voedselbank via het landelijke netwerk zoveel vaan een bepaald product binnen, bijvoorbeeld chips, dat het overschot ook buiten de eigenlijke doegroep wordt uitgedeeld om er maar van af te kunnen komen. Omdat de voedselbank wel pakketten wil uitdelen waarmee mensen een of twee volledige maaltijden kunnen maken, worden hiervoor soms lang houdbare producten bijgekocht met geld dat door burgers met speciale acties geld is opgehaald. Vaak is dat geld dat op een speciale rekening staat of een duidelijke is aangemerkt om voedselproducten te kopen (geoormerkt geld). De Voedselbank Zuidwest Drenthe heeft van de gemeente Meppel een éénmalige subsidie gekregen voor de verhuizing naar deze loods, omdat er kosten waren voor het maken van onder andere afscheidingswanden. Hoewel de Voedselbank Zuidwest Drenthe op dit moment nog in staat is om de vaste lasten zoals huur en elektriciteit te betalen, leeft hier wel degelijk de wens om ook structurele steun van gemeente te ontvangen.

Na afloop van de presentatie zijn er rondleidingen in de loods van de Voedselbank Meppel en het aangrenzende distributiecentrum.

Reacties op 'ChristenUnie Meppel vergadert bij voedselbank 27 maart 2012'