De start

stam.jpgdonderdag 07 april 2005 00:00

Het was een indrukwekkende agenda, de agenda voor de raadsvergadering van 7 april 2005. Maarliefst 3 vergaderingen waren gepland. Er begon één om 16:00 uur, één om 17:00 uur en één om 19:00 uur.

Dat was ook wel nodig, want de profielschets voor een nieuwe burgemeester werd besproken, de kerntakendiscussie kwam in de gemeenteraad en er moest een besluit genomen worden over de huisvesting van de school voor voortgezet onderwijs “Stad en Esch”.
Daartussen was het maar een klein agendapuntje, maar het was de start. Mijn beëdiging als duo-raadslid van de gemeente Meppel. Anders dan de naam doet vermoeden, werd ik die avond geen raadslid, ook niet samen met iemand anders op één stoel, maar lid van de commissie Grondgebied. Dat gebeurde door de eed af te leggen in het midden van de gemeenteraad. Best wel spannend, terwijl er maar weinig hoefde te gebeuren. Het was ook zo gebeurd aan het begin van de vergadering van 19:00 uur. Vanaf 20 april 2005 mag ik namens de ChristenUnie, samen met Roel Veerman, het woord voeren in de commissie Grondgebied. Dat lijkt me erg leuk om te doen.

Ik zit nu een klein jaar in de steunfractie van de ChristenUnie in Meppel. Het is een goede manier om Meppel te leren kennen.. Er staat veel op stapel. Als je denkt aan de nieuwe wijk Nieuwveense Landen, waarvoor de discussie volop wordt gevoerd, de ontwikkeling van de binnenstad, met name Het Vledder, maar ook andere projecten. Dat hoort allemaal bij een stad, dus daar zullen we positief mee om gaan. Maar ook kritisch en nuchter. Dat past ook bij het profiel van de CU. Als u vragen hebt over het standpunt van de CU in de commissie Grondgebied, willen Roel of ik u altijd te woord staan. Bel ons of mail een reactie via de website van de ChristenUnie.

Nog even over die raadsvergadering…
De gemeenteraad deed meer dan 3 uur over de kerntakendiscussie, terwijl iedereen wist dat het eigenlijk geen kerntakendiscussie was, maar een bezuinigingsronde. Er werd zelfs een keer gezegd ‘dat we nog maar eens een echte kerntakendiscussie moesten voeren’. Er werden zo’n 30 amendementen ingediend, wat leidde tot een tombola van voorgestelde inkomsten en uitgaven.
Toen de burgemeester de discussie vakkundig door middel van de stemmingen de vergadering tot een einde had gebracht, zei hij dat de ambtenaren de volgende dag zouden uitrekenen wat de gemeenteraad nu precies aan bezuinigingen had opgevoerd en weggestemd.  Ik vraag me inderdaad af of de gemeenteraad dat overzicht zelf ook had bij het stemmen.

Toen kwam Stad en Esch. Miryam Schut van Sterk Meppel en Catharina Abels van de VVD hielden emotionele, maar matig onderbouwde pleidooien om niet met het voorstel mee te gaan. ‘Onze’ wethouder Rinus Scholtus heeft bekwaam en met overtuiging het voorstel verdedigd. Het werd gehaald met 12 tegen 11 stemmen. Rinus kan verder met Stad en Esch.

Tot Slot
Tot slot: burgemeester Den Oudsten zat voor het laatst de vergadering voor. Hij vertrekt naar Enschede. Dat is heel jammer, want hij was een goede burgemeester voor Meppel. Hij werd door iedereen toegesproken, waaronder door de fractievoorzitter van de CU Wiecher Noppers. Aan het eind wenste hij hem Gods zegen bij zijn nieuwe werk. Dat is meer dan een kreet, dat is het beste wat je iemand mee kunt geven en wat je bij je werk kunt ontvangen.

Reacties op 'De start'