ChristenUnie doet niet mee aan ‘handjeklap’ over Scala

B82492734Z_1_20110_2104772azaterdag 02 maart 2013 21:46

Na dat de gemeenteraad een motie had aangenomen om Scala te redden door Scala de kans te geven om zelf met een voorstel te komen waarin zij ‘substantieel’ minder geld nodig hebben van de gemeente, ligt er eindelijk een goed doordacht plan van Scala waarin Scala € 143.849 bespaart en toch in staat blijft om haar belangrijkste taken uit te voeren, namelijk cultureel onderwijs aan kinderen, waaronder de muziekschool.

Voor de VVD is dit niet genoeg en moest er nog meer bezuinigd worden. De VVD heeft hierover in de achterkamers overeenstemming bereikt met de coalitiefracties van PVDA en Sterk Meppel over een extra bezuiniging van dertigduizend euro vanaf 2016. Hiervoor is geen duidelijke onderbouwing, maar alleen het argument dat zij verwachten dat Scala met het nieuwe plan dermate goed en efficiënt zal werken dat Scala vanaf 2016 voldoende ruimte heeft om het met minder subsidie te kunnen doen. In tegenstelling tot de andere oppositiepartijen die hier fel op tegen waren, heeft Gert Stam zich constructief opgesteld met de suggestie dat deze besparing wellicht in de huisvestingskosten kan worden gevonden.

Maar dit was voor de coalitiepartijen onbespreekbaar; de extra besparing moest persé uit het budget voor cultuur komen, omdat men bang is dat een besparing op huur door Scala weer een gat in de begroting van Stichting De Plataan slaat. De coalitie geeft ook niet aan hoe deze besparing gerealiseerd moet worden of wat er dan minder moet gebeuren op het gebied van cultuuronderwijs. Op deze manier krijgt de coalitie hiervoor geen steun van de ChristenUnie. Als in 2015 blijkt dat het met Scala inderdaad zo goed gaat dat zij minder subsidie nodig hebben, dan is het in dat jaar vroeg genoeg om deze bezuiniging door te voeren, en zal de ChristenUnie daar zeker niet op tegen zijn. Maar om zonder onderbouwing een extra korting door te voeren zonder te weten wat dit betekent voor het werk van Scala, is volgens de ChristenUnie niet verstandig. Daarom heeft de ChristenUnie samen met andere oppositiepartijen aan de coalitie gevraagd om in plaats van een amendement, een motie over deze besparing in te dienen. Dit verzoek is afgewezen en als gevolg hiervan heeft de ChristenUnie geen steun gegeven aan het plan voor Scala zoals dit er na het amendement van VVD en PVDA uitziet.

Reacties op 'ChristenUnie doet niet mee aan ‘handjeklap’ over Scala'