Forumavond verkeer krijgt vervolg en ChristenUnie haalt zebrapad binnen

zebrapadvrijdag 08 maart 2013 23:00

Het is alweer een paar maanden geleden, namelijk 27 november 2012, dat ChristenUnie en SP een forumavond organiseerden over de verkeerssituatie in de binnenstad. Op deze forumavond was ook wethouder Ton Dohle uitgenodigd als spreker. Deze wethouder heeft op deze forumavond twee petities in ontvangstgenomen die hem door Mies de Lange, destijds winkelier aan Hoofdstraat zuid zijn aangeboden.

Het ging om 480 handtekeningen voor het (opnieuw) aanleggen van zebrapaden in de binnenstad en 375 handtekeningen voor een autoluwe binnenstad met afsluiting van Hoofdstraat zuid voor auto’s. Wethouder Dohle heeft op deze forumavond gereageerd met de opmerking dat het college zelf ook heeft voorgesteld om autoverkeer uit Hoofdstraat zuid te weren, maar dat de gemeenteraad dit destijds heeft tegengehouden.

Vervolg op forumavond
Om de gemeenteraad aan te sporen heeft Gert Stam in de gemeenteraadsvergadering gevraagd om deze petities ook als ingekomen stuk naar de gemeenteraad te sturen. Dat was makkelijk toegezegd en net zo makkelijk vergeten. Maar Gert Stam heeft net zolang aangedrongen totdat de hele gemeenteraad deze petities als raadsstuk heeft gekregen. Daarna gaan de ontwikkelingen erg snel; Marjan Hemming biedt nog een petitie aan namens ondernemers en inwoners van het Zuideinde en Hoofdstraat zuid voor het afsluiten van Hoofdstraat zuid voor auto’s, Sterk Meppel houdt een enquête met als uitkomst dat de meeste geïnterviewden dit ook willen, en Groen Links komt met een motie voor het afsluiten van Hoofdstraat zuid voor auto’s. De ChristenUnie heeft deze motie natuurlijk van harte mede ondertekend.

Debat gemeenteraadscommissie
In het debat hierover in de commissievergadering is duidelijk dat er met ChristenUnie, Groen Links, D66, CDA en Sterk Meppel een meerderheid voor deze motie is. De PVDA twijfelt en alleen de VVD is fel tegen deze motie. Pieter Koning van de VVD spreekt als argument hiertegen zelfs de vrees uit dat de geplande parkeergarage aan de Kromme Elleboog niet gevuld wordt. Een ander argument van Pieter Koning is dat er bij toenemende aantrekkelijkheid van Hoofdstraat zuid allerlei problemen kunnen ontstaan doordat zoveel voetgangers de Brouwerstraat willen oversteken, waar nog wel veel autoverkeer zal blijven. Wethouder Dohle heeft voor dat laatste probleem een uitstekende oplossing in gedachten. Hij zegt namelijk dat “hij in de richting van de heer Stam wil zeggen dat als Meppel toch bezig is met een herinrichting, er ook best een zebrapad in de Brouwerstraat kan worden aangelegd”. De ChristenUnie is dan ook heel blij met de inbreng van wethouder Dohle en wat de fractie van de ChristenUnie betreft kan deze wethouder niet meer stuk!

Reacties op 'Forumavond verkeer krijgt vervolg en ChristenUnie haalt zebrapad binnen'