ChristenUnie en de algemene beschouwingen begroting 2014

budget-cuts-884071-mvrijdag 08 november 2013 21:22

Op de Bekinkbaan hangt een spandoek. De gezamenlijke kerken van Meppel hebben een enquête uitgevoerd om 'De 10 mooiste bijbelverhalen van Meppel' te weten te komen. De leden van de deelnemende kerken horen iedere maand over hetzelfde verhaal preken. Na Ruth en Simson, was het afgelopen zondag de beurt aan de Barmhartige Samaritaan en daarna volgen er nog 7.

En je kunt de anderen ook wel raden: Elia, Esther, Daniel… Die laatsten zijn voorbeelden van mensen die in een wereld met andere waarden en geloven dan de hunne in afhankelijkheid van hun Heer hun werk willen doen. Voorzitter, uit die verhalen putten christen-politici kracht en moed en nemen zij verantwoordelijkheid in het politieke werk.
Dat hebben we bijvoorbeeld ervaren toen het tweepartijenkabinet Rutte II na de algemene beschouwingen 2013 moest erkennen dat ze het zonder hulp van de oppositie niet redt. Daarvoor kwam een onderhandelingscarroussel op gang, die leidde tot een akkoord met drie oppositiepartijen waardoor voldoende steun in de Eerste Kamer kon worden verwacht. De partijen waarmee een akkoord werd bereikt, waren D66, de ChristenUnie en de SGP. Paars met de Bijbel, wordt dat ook wel genoemd. ChristenUnie en SGP keerden zich niet af van Paars, maar namen hun verantwoordelijkheid.
Maar daarmee werd het geen 5 partijen kabinet. Er ontstond in het debat over het herfstakkoord een heel debat over wat de drie oppositiepartijen nu wel steunden en wat niet. Dat is natuurlijk een leuk spel, maar als je niet gebonden bent aan een coalitieakkoord, kun je naast dit gesloten akkoord je eigen koers varen. Uit de praktijk blijkt wel dat deze partijen naar eigen zeggen voor 75 procent het kabinetsbeleid steunen.
Voorzitter,
Alhoewel er geen sprake was in Meppel van een noodzakelijk akkoord en oppositie gewoon oppositie is, heb ik toch wel wat herkenning hierbij. Onder verwijzing naar een vorig kabinet heb ik onze fractie wel eens gekscherend 'de gedoger van de coalitie' genoemd. Onze houding ten opzichte van het college was positief kritisch. Of dat nu de 75 procent haalt, dat is lastig te meten.
Deze begrotingsvergadering, die vooruit kijkt naar 2014, geeft ook de gelegenheid terug te kijken. De Collegeverklaring en het uitvoeringsprogramma uit 2010 waren de basis voor dit college om aan het werk te gaan. Er werden termen gebruikt als: 'projecten realiseren en knopen doorhakken', ' dienstbaarheid moet de medewerkers in de genen zitten' en' Bindend leiderschap'.
We bespreken in deze vergadering de begroting voor 2014 en kunnen daaraan zien of datgene wat het college heeft willen doen ook daadwerkelijk is gedaan. Het college ging uit van de thema's werk, duurzaamheid, dienstverlening, sociaal gezicht, stadsontwikkeling.
Eén van de speerpunten van het onderdeel duurzaamheid is dat het wijkgericht werken in de collegeperiode moet zijn ingevoerd. Voorzitter, de evaluatie die wij binnenkort in de commissie gaan bespreken, spreekt boekdelen. Het wijk- en dorpsgericht werken is aarzelend op gang gekomen en bevindt zich nog in de proeffase. Dat heeft niet met inzet van aangewezen ambtenaren te maken, maar met de politieke prioriteit. Dat had beter gemoeten. Omdat de bespreking in de commissie binnenkort plaatsvindt, zullen we daarom ook in dit verband geen motie of amendement hierover indienen.

Bij dienstverlening is ingezet op een schoon en veilig Meppel. Met de toezegging van het realiseren van een zebrapad bij de nieuwe H&M is dit jaar pas een begin gemaakt met veiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers in de binnenring van Meppel. En hij ligt er nog niet…
Bij sociaal gezicht wilde het college onder meer onderzoeken of er gratis openbaar vervoer in Meppel mogelijk was. Het gratis openbaar vervoer is niets geworden. Jammer, maar begrijpelijk. Dat er naar andere alternatieven is gezocht om gezond en veilig door Meppel te komen, kan niet echt gezegd worden. Een ander voornemen was het organiseren van een alcoholvrije disco. De ChristenUniefractie in de Tweede Kamer schoot het college te hulp met minder alcoholgebruik in de disco's door het verhogen van de alcoholleeftijd naar 18 jaar. Verder vindt onze fractie het nog steeds geen taak van het college om een disco te organiseren.

Stadsontwikkeling: het college wilde in deze collegeperiode een onderzoek naar de oostelijke stadsrand, inclusief tunnelvariant voor de al eerder genoemde Bekinkbaan. Dat onderzoek is er niet gekomen, maar dank zij de ChristenUnie is dat voornemen vanavond veilig gesteld voor de langere termijn. De locatie Kinkhorststraat moest in deze periode ook zijn uitgewerkt. Het resultaat van dit traject is dat de locatie Niermanschool niet aan bod komt en alle ruimte wordt opgeëist op de locatie van de RKkerk (dat kan nu de toren is gesloopt…) De aanwonenden lopen nu te hoop. In het uitvoeringsprogramma stond eveneens dat de nieuwbouw van het ziekenhuis aan het eind van de collegeperiode is gestart. Dat dit niet is gebeurd is één, maar onze zorgen over een compleet en een zo goed mogelijk functionerend ziekenhuis in Meppel zijn niet weggenomen. Een taak van het college om de vinger goed aan de pols te houden.
Tevreden is onze fractie over de activiteiten die het college in de afgelopen tijd heeft verricht ten aanzien van economische activiteiten: de activiteiten rond de havens met de havenvisie, de contacten met andere gemeenten in het kader van regionaal samenwerken, de realisering van Scholenpark Ezinge en Brede School het Palet en de - naar omstandigheden - voortvarendheid van Nieuwveense Landen.
Ik citeerde de termen 'projecten realiseren, dienstbaarheid en bindend leiderschap'. Ten aanzien van het project De Plataan moet nog blijken of deze termen daarvoor zullen gelden. Tot op heden heeft het college deze eigenschappen in dit dossier naar de mening van onze fractie onvoldoende laten zien. Bindend leiderschap was eveneens niet waar te nemen in het dossier rondom de harmonisatie.

Voorzitter,

Ik verwees aan het begin al even naar de 10 mooiste bijbelverhalen van Meppel. Goed dat de gezamenlijke kerken dit oppakken. Het is namelijk meer dan een feestje voor een aantal gelovigen in Meppel, het is een signaal dat er altijd al sprake is geweest van een boodschap van Hoop en Redding en dat die ook voor Meppel actueel is. Dat geldt ook voor ons politieke werk.

Voor het komend begrotingsjaar wensen wij college en raad, in welke samenstelling dan ook, en de ambtelijke ondersteuning Bijbels geïnspireerde wijsheid toe.
Gert Stam

Reacties op 'ChristenUnie en de algemene beschouwingen begroting 2014'