Meppel is klaar voor de toekomst

woensdag 29 oktober 2014 13:14

Op 23 oktober 2014 is de gemeenteraad met steun van de ChristenUnie akkoord gegaan met de beleidsnota’s voor de WMO, de jeugdzorg en de Participatiewet. Dit zijn drie terreinen waarop de landelijke overheid bevoegdheid en geld met een forse bezuiniging overdraagt aan de gemeenten.

WMO

Om te voorkomen dat de zorg onbetaalbaar wordt, is het onvermijdelijk dat er meer van de burgers wordt gevraagd, waarbij de overheid alleen mensen ondersteunt die het echt nodig hebben. Door de forse bezuiniging van de regering kan de gemeente Meppel ook niet anders dan het beroep op gemeentelijke ondersteuning beperken tot mensen voor wie het echt nodig is, en voor zover zij deze steun niet van familie, vrienden of buren krijgen. Met name bij de huishoudelijke zorg zal dit voor veel mensen betekenen dat zij hiervoor niet meer in aanmerking kunnen komen. Om een goede overgang mogelijk te maken, heeft wethouder Stam vastgelegd dat zorg op basis van de oude indicatie nog drie maanden geldig blijft na de nieuwe indicatie. In ‘keukentafelgesprekken’ moet duidelijk worden wat mensen in hun eigen netwerk kunnen regelen en waarin zij nog hulp nodig hebben die door de gemeente wordt bekostigd. Belangrijk voor de ChristenUnie is dat identiteitsgebonden zorgverleners en kleine zorgverleners in aanmerking komen voor financiering in het kader van de WMO. Dit is in het beleidsplan vastgelegd. Ina Booij benadrukt dat het belangrijk is om dit ook in de verordeningen vast te leggen. Verder vraagt Ina Booij aandacht voor de mogelijkheid van een hulplijn voor mantelzorgers en het terugdringen van overhead bij de instellingen die zorg verlenen. Ina Booij benadrukt in haar bijdrage dat het onvermijdelijk is dat er problemen ontstaan die niemand had kunnen voorzien. Het is belangrijk dat het college de ruimte krijgt om in die situaties oplossingen te vinden voor problemen die er bij de overgang ontstaan. Het uitgangspunt voor de ChristenUnie is dat het college daarbij als eerste aan zet is. De sociale ombudsfunctie is een goed middel om positie van degenen die zorg nodig hebben te versterken.

Jeugdzorg

Bij de jeugdzorg kan door de voortzetting van de samenwerking van Drentse gemeenten veel het zelfde blijven bij de overdracht van bevoegdheden aan gemeenten. Ook hier is, zoals afgesproken in het collegeprogramma, ervoor gezorgd dat identiteitsgebonden zorgverleners en kleine zorgverleners in aanmerking komen voor financiering in het kader van het beleidsplan jeugdzorg.

Participatiewet

Met de invoering van de Participatiewet komen er nieuwe mogelijkheden om mensen met een beperking aan het werk te helpen. Daartegenover staat een forse bezuiniging van de landelijke overheid. Meppel kiest ervoor om ook ‘beschut werken’ als gemeentelijke voorziening in te voeren voor mensen die deze indicatie krijgen. Beschut werken betekent dat de gemeente een werkplek organiseert of inkoopt met loonkostensubsidie voor mensen met weinig arbeidsproductiviteit. Voor mensen met meer mogelijkheden geeft de gemeente een loonkostensubsidie die afgestemd is op het de mogelijkheden van de werknemers en die de werkgever compenseert voor zover de productiecapaciteit minder is dan wat de werkgever aan loon betaalt. Daarnaast heeft Meppel binnen het Leerwerkcentrum veel mogelijkheden om mensen te helpen met opleidingen, wennen aan werkritme en het opdoen van werkervaring. Voor de verplichte tegenprestatie bij een bijstandsuitkering is afgesproken om mensen de mogelijkheid te geven om zelf een tegenprestatie te kiezen en mantelzorg als tegenprestatie te erkennen. Om verdringing van betaald werk te voorkomen heeft de ChristenUnie een motie gesteund die om een duidelijk toetsingskader tegen verdringing vraagt. Deze motie is aangenomen.

Tijdelijke contracten en van werk naar werk

Het besluit van het bestuur van Reestmond om de tijdelijke contracten van Wsw-werknemers niet om te zetten in vaste contracten is pijnlijk voor betrokkenen en hierover is in de gemeenteraad een fel debat geweest. Er is door oppositiepartijen een motie ingediend waarin de gemeenteraad werd opgeroepen om wethouder Koning terug te sturen naar het bestuur van Reestmond om het besluit tot niet omzetten van tijdelijke diensverbanden in vaste dienstverbanden te herzien. Naast de afweging dat Meppel hiervoor de medewerking van de andere deelnemende gemeenten nodig heeft, vindt de ChristenUniefractie het niet zorgvuldig om snel voor een nieuwe wet ingaat nog het bestuur van Reestmond te dwingen om mensen die onder de Participatiewet gaan vallen in de oude doelgroep te plaatsen. De ChristenUnie vindt het wel belangrijk dat er alles aan wordt gedaan om de betrokken werknemers van werk naar werk te begeleiden. Daarom hebben PVDA, VVD, CDA en ChristenUnie samen een motie ingediend waarin het college wordt aangespoord om de begeleiding van werk naar werk van deze mensen hoge prioriteit te geven. Ook vraagt deze motie om een inspanning om ervoor te zorgen dat de gedetacheerden onder hen hun werk kunnen blijven doen, wanneer zij onder de Participatiewet vallen en hierbij als gemeente zelf het goede voorbeeld te geven. Deze motie is aangenomen en wethouder Koning heeft dit toegezegd; Meppel geeft het goede voorbeeld door drie gedetacheerden zelf in dienst te nemen en gaat met werkgevers in overleg over de andere medewerkers met een tijdelijk contract (waaronder gedetacheerden), waarbij indien nodig loonkostensubsidie beschikbaar is voor het behoud van werkplekken.

Reacties op 'Meppel is klaar voor de toekomst'