ChristenUnie wil illegalen niet in de kou laten staan

Bert Kunnendonderdag 20 november 2014 20:57

Door een uitspraak van de Raad van Europa zullen gemeenten uitgeprocedeerde asielzoekers opvang moeten bieden, de zogeheten ‘bed, bad en brood’voorzieningen. Tot nu toe raken deze mensen veelal op straat of worden door particuliere acties opgevangen. Raadslid Bert Kunnen heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Geacht college,

De ChristenUnie in Meppel vindt dat in een gastvrije gemeente als Meppel niemand verstoken mag blijven van de meest basale voorzieningen als ‘bad, bed en brood’. Voor kwetsbare burgers, onder wie uitgeprocedeerde asielzoekers of illegale vreemdelingen, zal daarom een vangnet moeten worden geboden.

Wij voelen ons gesterkt in ons standpunt door een op 10 november j.l. gedane uitspraak van het Europees Comite voor Sociale rechten van de Raad van Europa dat illegale vreemdelingen bij de Nederlandse overheid aanspraak moeten kunnen maken op basisvoorzieningen als ‘bad, bed en brood’. Die uitspraak deed het Comie in het definitieve oordeel, nadat de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een aanklacht tegen de Nederlandse Staat had gedaan. De uitspraak is juridisch niet bindend, maar wel gezaghebbend.

Tot nu toe werden illegalen vaak, met uitzondering van enkele steden, opvang geweigerd uit ‘publiek belang’.Mensen zonder papieren hebben geen recht op verzorging en moeten het land verlaten, vindt de rijksoverheid. Op basis van het Europese mensenrechtenverdrag kan dit echter ‘niet in alle redelijkheid’worden volgehouden, oordeelt de rechter.

Omdat genoemde basisvoorzieningen onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning vallen is het niet het Rijk maar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de realisering ervan. Inmiddels hebben ook  het LOGO, het overlegorgaan over asielbeleid, en de VNG uitspraken gedaan die de uitspraak van genoemd Comite ondersteunen. De komende winter maakt de opvang des te indringender noodzakelijk.

Op grond van artikel 32 van ons Reglement van Orde stel ik u daarom de volgende vragen.

1.Zijn u momenteel en uit de afgelopen jaren in Meppel situaties bekend waarin opvang voor ongedocumenteerden nodig was?

2.Is het college bekend met genoemde uitspraak van de Raad van Europa?

3.Staat het college, net als onze fractie, het LOGO en de VNG achter de uitspraak van het Comite?

4.Bent u als gemeente Meppel voorbereid op situaties waarbij de uitspraak zal leiden tot het voorzien in basisvoorzieningen?

5.Zo nee, bent u dan bereid zodanige maatregelen te nemen dat de opvang van illegale vreemdelingen en uitgeprocedeerde asielzoekers gegarandeerd is?

6.welke rol ziet u concreet weggelegd voor de gemeentelijke overheid: die van regisseur of als facilitair?

7.Bent u bereid een en ander vorm te geven met gebruikmaking van maatschappelijke organisaties, zoals Vluchtelingenwerk, de Stichting Vluchtelingenzorg en Integratie in Meppel en kerken?

Reacties op 'ChristenUnie wil illegalen niet in de kou laten staan'