Reflectie van de ChristenUnie op de begroting van de gemeente Meppel 2022

Ina 2021.jpgdinsdag 26 oktober 2021 20:36

Een Waardevol Meppel

In de afgelopen periode hebben wij allen ons kunnen warmen aan het waardevolle Meppel waarin aan “Samen” inhoud werd gegeven door inwoners, verenigingen, organisaties en de gemeente.De ChristenUnie wil deze kostbare inzet een start laten zijn voor de tijd die komt. Een overheid die samen met haar inwoners aan de slag gaat op velerlei gebied. De participatie komt dan tot volle bloei. We hebben een gezamenlijk doel voor wijken, buurten, onze woonomgeving, bevorderen van biodiversiteit, klimaatadaptatie, ontwikkelingen in de openbare ruimten, gezamenlijke aanpak van de duurzaamheid en woningbouw.

Alle verenigingen die actief zijn binnen de sport en cultuur leveren een positieve en extra bijdrage aan de sociale cohesie in Meppel. Hierdoor is het voor nieuwe inwoners fijn om in Meppel te wonen. Deze inzet moet kunnen rekenen op ondersteuning vanuit de gemeente.

In het sociaal domein liggen opgaves die door een andere aanpak ook in de toekomst betaalbaar blijven. Natuurlijk staat de inwoner die zorg nodig heeft centraal! Daarnaast is het belangrijk om te investeren in jong en oud. In mobiliteit, scholing, ontspanning en opvang in de directe woonomgeving.

Meppel heeft zijn eigen specifieke plaats in de Regio Zwolle waardoor met subsidies van andere overheden ontwikkelingen mogelijk gemaakt worden. Op deze wijze blijven noodzakelijke investeringen haalbaar. Immers de financiële situatie van onze gemeente blijft een punt van zorg. Dit komt mede door extra taken die de gemeente moet uitvoeren, zonder voldoende budget en een lagere gemeenteuitkering. De komende periode zal gebruikt moeten worden om verder te zoeken naar oplossingen zodat het voorzieningenniveau behouden kan blijven.

Bij alle plannen die gemaakt worden, weet de ChristenUnie zich afhankelijk, van de zegen van haar Inspirator!