Collegevorming gemeente Meppel II

Lijsttrekkers.jpegzaterdag 02 april 2022 10:22

Sterk Meppel start besprekingen met VVD en D66.

Sterk Meppel, D66 en de VVD hebben alle vertrouwen in een nieuwe coalitie van de gemeente Meppel. De drie partijen starten het formatieproces aldus een bericht uit de Meppeler Courant van 1 april jl. Daarmee kreeg het advies van de informateurs Alberto Boon en Klaas Smidt een vervolg.

„We nemen de uitnodiging van Sterk Meppel graag aan”, sprak Jeannet Bos van nieuwkomer D66. „We nemen ons eigen geluid mee, maar er zijn genoeg onderwerpen waar we elkaar op kunnen vinden. Laten we veel kopjes koffie drinken om tot verbinding te komen.” D66 vindt daarmee de VVD aan haar zijde. „De VVD staat bekend als een stabiele partij die verantwoordelijkheid wil nemen”, zei lijsttrekker Robin van Ulzen. „We gaan er positief in. We zien overeenkomsten, maar we moeten nog gevoel krijgen bij de nieuwe samenwerking.”

Kritiek

Waar de beoogde coalitiepartijen positief stonden ten opzichte van het informatieproces, kwamen de enkele overige partijen met stevige kritiek. De ChristenUnie en de PvdA liepen daarin voorop.

PvdA-lijsttrekker Annie Huisman trok fel van leer tegen de informateurs. „We hadden gevraagd om neutrale informateurs. Daarvan waren we nu niet overtuigd. Ik had bij het gesprek het gevoel dat het een plaatje voor de bühne was. Zo van: we moeten het doen, maar we weten al welke kant het opgaat.”

‘Heel erg mager’

Gert Stam van de ChristenUnie hamerde vooral op het ontbreken van de inhoud bij het advies van de informateurs. Boon en Smidt zagen geen inhoudelijke obstakels tussen de partijen en lieten het inhoudelijk verder over aan de formatie. „Dit is heel erg mager”, sprak Stam, die van zijn collega’s maar niet het gewenste antwoord kreeg op zijn vragen en smalend sprak van ‘Het geheim van Ogterop’

De ChristenUnie toonde zich als enige partij voorstander van een coalitie van niet drie, maar vier partijen. „De opdracht was toch om te kijken naar een brede samenwerking? Deze uitkomst rijmt niet met de opdracht. Op deze manier zien wij een wankele basis voor de toekomst”, aldus Gert Stam.