Woonconcept diep door stof na eigen onderzoek: 'Huurders hadden gelijk, labels kloppen op grote schaal niet'

Logo woonconcept.pngzaterdag 02 maart 2024 18:12

De energielabels van zeventig woningen in de wijk Koedijkslanden in Meppel hebben voor het overgrote deel een onjuist energielabel. Dat heeft Woonconcept donderdagavond bekendgemaakt tijdens een drukbezochte bewonersavond.

De energielabels van de woningen in uw wijk blijken op grote schaal niet te kloppen. We hebben niet tijdig en voldoende naar u geluisterd. Sorry daarvoor, we hebben jullie niet goed genoeg gehoord”, aldus Marcel van Halteren, directeur van Woonconcept.

Verbeteringen onterecht doorgegeven

Er werden 52 label A woningen onderzocht. Daarvan bleken slechts 18 te kloppen. Energielabels vallen veelal twee labelstappen lager uit in het onderzoek van Woonconcept. De verschillen zijn ontstaan doordat bij het berekenen van het label meer verbeteringen aan de woningen zijn meegerekend dan daadwerkelijk toegebracht.

Nog meer labels onderzocht

Voor Woonconcept zijn de uitkomsten van de steekproef in Koedijkslanden aanleiding om het label van 322 andere woningen in Koedijkslanden te onderzoeken. Woningen waarvan de labels niet kloppen, krijgen meteen een nieuw label.

Woonconcept neemt ook labels van woningen in andere wijken in Meppel en in Steenwijk en Hoogeveen onder de loep.

Mochten huurders te veel huur hebben betaald op basis van het energielabel, dan kunnen ze mogelijk aanspraak maken op een compensatie. Woonconcept onderzoekt dit.

Woonconcept deed een grote steekproef nadat onderzoek van het gecertificeerde bureau Enerkorp in opdracht van de Meppeler Courant aantoonde dat de labels van twee woningen in de wijk niet klopten. De krant liet dit onderzoek eind vorig jaar doen na een regen van klachten uit de buurt. Huurders betalen voor een woning met label A, maar krijgen het niet warm in huis.

Label A of D?

Uit het onderzoek in opdracht van de krant, bleek dat twee woningen met label A eigenlijk label D en E hadden moeten krijgen. De krant liet deze week ook in Steenwijk twee door Woonconcept verhuurde huizen met label A onderzoeken. Ook hier bleek het foute boel: twee woningen met label A hadden eigenlijk label D moeten hebben.

De afgelopen weken heeft Woonconcept niet stilgezeten. De resultaten van het Enerkorp-onderzoek in Meppel waren aanleiding voor Woonconcept om de uitgebreide steekproef in de wijk op poten te zetten. De verhuurder, met woningen in Meppel, Steenwijkerland en Hoogeveen, liet het bedrijf Meppeler bedrijf Smeets bij 70 woning checken of het label A of B terecht is afgegeven.

Voor woningcorporatie Woonconcept was de storm van kritiek uit de hoek van huurders aanvankelijk geen aanleiding om nader onderzoek te doen. „Wij hebben een compleet bouwdossier”, liet een van de managers bij Woonconcept weten. „Dus wij weten van elke woning of er vloerisolatie ligt, wat er in de gevel zit, wat er op het dak ligt.

De medewerkers van Woonconcept stelden verder dat mensen een beeld hebben van ‘energielabels dat niet strookt met de werkelijkheid’. Ook beweerden ze dat je er vanuit mag gaan dat er isolatie in de gevel zit als dat op het label staat. Zij schermden ermee dat het label ‘alleen de samenvatting’ geeft en dat er achter een label ‘honderden variabelen’ zitten.

Inmiddels is de houding danig veranderd. „We hebben wel geleerd dat we naar u moeten luisteren”, aldus een Woonconcept-manager. Het is niet mogelijk om de woningen op korte termijn te verduurzamen ((Bram Hulzebos, MC 1 maart 2024).