Perspectiefnota 2025-2028 behandeld in de gemeenteraad van Meppel

Stadhuis.jpegzaterdag 06 juli 2024 17:02

De laatste vergadering van de gemeenteraad vóór het zomerreces had deze Perspectiefnota 2025-2028 als belangrijkste agendapunt. Voor de geïnteresseerden: in de recente huis-aan-huis krant is een samenvatting van deze Perspectiefnota gemeente Meppel 2025-2028 afgedrukt.

In die afgedrukte samenvatting is ook de bijdrage van de ChristenUnie (CU), opgenomen onder het kopje: een respectvolle samenleving in Meppel. Thema's daarbij zijn onder andere een goede overheidsdienst, bescherming van ons cultuurhistorisch erfgoed in Meppel alsmede het uitgeven van minder geld aan de verbouwing van Ogterop.

In die nota vertellen burgemeester en de wethouders (het college) waar ze het afgelopen seizoen mee aan de slag zijn geweest en hoe ze daar de komende tijd mee verder willen. Op zich is dat interessante stof. Want het gaat over ons. Over onze wijken. Over de voorzieningen in de wijken. Over woningbouw. Over financiën. En over nog zoveel meer.

Die laatste vergadering van 4 juli jl. rondom die Perspectiefnota werd echter wel een bijzondere vergadering. Het was bijzonder vanwege de inhoud, dat ook. Maar misschien nog wel meer vanwege de eensgezindheid die er was. Niet dat de acht fracties in de raad het overal mee eens waren. Ook wij als fractie van de CU kregen niet alles wat we graag zouden willen. Maar waar mogelijk werd gezocht naar verbinding. Dat was zo opmerkelijk. Vorig jaar was het gebrek daaraan nog reden voor ons om tegen een zelfde soort nota te stemmen. Dit jaar waren we vóór. Waarvan acte!

Zo werd een amendement van de CU aangenomen. Dat amendement ging erover dat de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners, ook in tijden van bezuiniging, voorop blijft staan. We vroegen preventie en vroegsignalering centraal te stellen in de komende keuzes. Volgens ons is dat in het belang van het welzijn van ons als inwoners van Meppel en het verbetert de algemene levenskwaliteit. Fijn dat dit amendement met algemene stemmen werd aangenomen. Dat is voor ons als fractie een opsteker!

Wat we ook als opsteker hebben ervaren is de manier waarop het college toezeggingen deed over het omgaan met ons historische en culturele erfgoed. Voor de CU was (en is!) het van belang dat we daar zuinig op zijn. We willen graag dat de gemeenteraad op korte termijn een Beschermd Stadsgezicht vaststelt, dat ontwikkelingen zoals bij Lord Nelson kan voorkomen. Volgens het college kan dat niet eerder dan in het eerste kwartaal van 2025. Toen er vanuit het college de toezegging werd gedaan dat er gezocht wordt naar inventieve oplossingen om het Beschermd Stadsgezicht eerder vast te stellen dan het college van plan was, in de volksmond ook wel ‘geitenpaadjes’ genoemd, was dat voor ons meer dan voldoende om een motie die we samen met de fractie van Sterk Meppel hadden voorbereid in te trekken.

Was er voor ons dan niets waar we minder gelukkig mee zijn? Dat was er wel. En dat heeft een naam: Ogterop, onze schouwburg. Als CU zijn we blij dat Meppel een eigen theater heeft. Minder blij zijn we met de verbouwplannen ervan. Die zouden in eerste instantie € 17 miljoen gaan kosten. Dat vonden we toen al te veel. Inmiddels zijn de geraamde kosten opgelopen naar niet minder dan € 23,4 miljoen. Dat vinden wij veel te veel. Het was voor ons reden om tegen een amendement te stemmen dat er op gericht was de kosten maximaal €23,4 miljoen te laten zijn. Wij vinden het niet verantwoord dat dit ten koste gaat van andere voorzieningen die wij belangrijker vinden (denk aan muziek, denk aan onze musea). En ook met het vooruitzicht dat we als gemeente vanaf 2027 duidelijk minder geld vanuit Den Haag krijgen vinden we dergelijke grote uitgaven dus niet verantwoord. Helaas kregen we voor onze opvatting niet voldoende steun vanuit de raad.

Ondanks onze zorgen hierover hebben we vóór de Perspectiefnota 2025-2028 gestemd. Fractievoorzitter Gert Stam vertelde in een stemverklaring dat onze bezwaren tegen de forse uitgave voor de verbouwing van Ogterop nog steeds gelden, maar niet zwaarwegend genoeg waren om tegen de nota als geheel te stemmen. Samenvattend leverde deze bijeenkomst het volgende op:

Motie huiskamer in de wijk is met 19 stemmen voor en 4 tegen aangenomen door de raad;

Motie hogere bijdrage door Ogterop van CU en VVD is unaniem aangenomen door de raad;

Motie Toekomst Musea Meppel van de CU is unaniem aangenomen door de raad;

Motie CU en Stem, budget leesbevordering naar het onderwijs, aangenomen door de raad met 20 stemmen voor en 3 stemmen tegen;

Motie PvdA en CU, eerst kaders accommodaties om de activiteiten te behouden voor inwoners, aangenomen door de raad met 14 stemmen voor en 9 stemmen tegen;

Amendement CU voor een 4e robuuste keuze. Te weten preventie en vroegsignalering, met algemene stemmen aangenomen door de raad.

We kijken terug op een soepel verlopen en gezegende vergadering van de raad onder de soepele leiding van onze waarnemend burgemeester Cees Bijl. De uitkomst ervan biedt perspectief aan de raad, aan ons als fractie, maar misschien nog wel het meest aan ons als inwoners van de stad Meppel. Daar doen we het voor. Dat biedt perspectief voor Meppel. Als CU zijn wij dankbaar dat zoveel voorstellen met een meerderheid zijn aangenomen.