Wees zuinig op de geschiedenis van Meppel

Afbeelding Poort van Drenthe.pngzondag 11 augustus 2024 19:36

Er zijn plannen voor de bouw van zestien appartementen op de plek van hotel Poort van Drenthe in Meppel. Omdat het gaat om een historisch pand op een historische plek werpt onze fractievoorzitter Gert Stam er een kritische blik op.

Ik schrijf dit artikel vanuit mijn vakantieverblijf in Riga (Letland). Het is een stad met prachtige historische panden. Je kijkt je ogen uit! Er is zelfs een wijk waarin veel panden staan die gebouwd zijn in de bouwstijl Art Nouveau (Jugendstil) zijn gebouwd. Op bijgaande foto staat daar een voorbeeld van. Wist u trouwens dat u in Meppel ook een Jugendstil wandeling kunt maken? De beschrijving van de wandeling kunt u kopen bij Boekhandel Riemer Barth.

Jugendstil

Meppel is Riga niet, maar de overeenkomst is wel dat we zuinig moeten zijn wat we nog hebben aan historische panden. En als ze moeten worden gesloopt of verbouwd, dat we dat doen met respect voor de geschiedenis. De fractie van de ChristenUnie is een voortrekker in het aandacht vragen voor het behoud van onze (bouw)geschiedenis. Neem bijvoorbeeld de discussie rondom de Zuiderschool of de panden van Lord Nelson. Daarin hebben we opgetrokken met SterkMeppel. In de laatste raadsvergadering heeft het college de raad toegezegd alles in het werk te stellen om de bescherming van ons erfgoed snel en goed te verankeren.

En dat is ook wel nodig, want in de Meppeler Courant van woensdag 7 augustus 2024 stond het artikel ‘Plan voor zestien appartementen op plek hotel Poort van Drenthe’. Dit hotel is een karakteristiek pand, waarvoor nu een plan is om een compleet ander gebouw neer te zetten. Zie daarvoor bijgaande foto’s. Wij roepen de eigenaar en het college op om ook hier met respect voor de historie te werk te gaan!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Gert Stam

Afbeelding nieuwbouw