Vernieuwing

zaterdag 22 juli 2006 13:23

Vernieuwing, daar draait het om in de Meppeler politiek, als we de collegepartijen mogen geloven. Klaas Neutel noemde het nog bij de behandeling van de perspectiefnota. Dit is nog eens bestuurlijke vernieuwing, zo jubelde hij.

Je vraagt je dan af: wat is dat dan precies? Dat CDA en VVD in een college zitten, is toch niet zo vernieuwend? Of is het feit dat vanaf nu bij grote beleidsstukken de collegepartijen letterlijk met één mond spreken? Dat is wel nieuw, maar is dat in overeenstemming met het coalitierapport? De raad dualistischer tegenover het college? Of: dualisme alleen als de collegepartijen dat onderling toestaan?
De personen in de politiek, zijn die dan zo vernieuwend? De drie wethouders zijn nieuw, maar dat is op zich niet vernieuwend. Zijn ze vernieuwend? Zou kunnen, dat hebben we nog niet gemerkt. We hebben in ieder geval gemerkt dat de huidige wethouder verkeer trefzekerder verkeersbesluiten kan voorbereiden in overleg met omwonenden dan zijn voorganger. Maar zowel deze als de vorige wethouder verkeer zijn allebei van de VVD. En zowel de VVD als het CDA vonden hun eigen wethouders in de vorige periode erg goed. Is vernieuwing dan dat de mening van die partijen daarover plotseling is veranderd? Of is vernieuwing ook dat oud goed is en nieuw ook?
En dan de vernieuwing van Sterk Meppel. Die heeft een nieuwe politiek leider, Myriam Jansen. Dat is nieuw en verfrissend. Maar op de echt inhoudelijke dossiers is niet zij de woordvoerder, maar Henk Schoenmaker, dus dan hebben we het over duo-leiderschap. Dat is op zich een goede keus, want Henk heeft veel kennis en is vasthoudend in het debat. Maar wat je verder voor positieve dingen over Henk kunt zeggen, niet dat hij de meest vernieuwende factor is in de fractie van Sterk Meppel.

Vernieuwend is naar onze mening wel de manier waarop Willie Oldengarm van GroenLinks de discussie wil aanzwengelen in de gemeenteraad. Maar ze stuit tegen een coalitiecordon, dat niet te doorbreken is. Ook vernieuwend is de manier, waarop Anis Jadib van de PvdA zijn hart op de tong heeft en zichzelf nog wel eens met passie in het debat mengt.

Ons advies: laten we de term vernieuwing maar gauw laten varen, want dat wordt alleen maar een excuuswoord voor onverklaarbare zaken en laten we ons gauw zonder partijpolitieke belangen gaan bezighouden met het besturen van de stad.

De fractie van de ChristenUnie.

Reacties op 'Vernieuwing'