Plannen Nieuwveense Landen bijgesteld

Fietswoensdag 20 december 2017 20:49

In de nieuwe woonwijk Nieuwveense Landen zouden ooit 5300 woningen worden gebouwd. Toen in 2008 de crisis toesloeg daalde de vraag naar woningen in Meppel sterk en werden de plannen bijgesteld naar 3000 huizen. Onlangs volgde een bijstelling naar 1960 woningen.

Het college presenteerde onlangs de stedenbouwkundige opzet van de afgeslankte wijk. Onze verwachting is dat het een mooie wijk wordt, waarin met veel recente inzichten rekening wordt gehouden. We hebben kritisch de vinger gelegd bij de resultaten van de voorgenomen duurzame uitgangspunten van de wijk. Een evaluatie toonde aan dat er al best wat met duurzaamheid is bereikt op het gebied van water, energie, natuur en groen, het verkeer en te gebruiken materialen. Maar wat de ChristenUnie betreft moet er nog een schep bovenop om onze klimaat- en CO2-neutraliteit in 2040 te behalen.

Blij zijn we met het voornemen om in de wijk een gebied van 6 ha vol te bouwen met 18.000 zonnepanelen, om de wijk een klimaatneutrale energievoorziening te bieden. Ook is er meer aandacht voor een robuust watersysteem, dat klaar is voor klimaatverandering.

Waar we minder gerust op zijn is de manier waarop de fiets tijdig een plek krijgt in de wijk. Het plan voorziet in veel ruimte voor de fiets. Om de wijk met de auto te verlaten moet er worden omgereden. In de praktijk bij andere woongebieden blijkt dat de omrijfactor bewoners stimuleert om eerder de fiets te pakken. Maar dan moet je er wel voor zogen dat die fietspaden er op tijd ligt. Anders span je het paard achter de wagen en raken mensen snel vertrouwd met autogebruik. We dienden als ChristenUnie een motie in om die vroegtijdige aanleg daadwerkelijk te realiseren. Hoewel wethouder Koning een toezegging deed in die richting vonden we dat we als raad een punt moesten maken en ons standpunt in dezen met een motie zouden moeten markeren. De meeste fracties vonden de toezegging van de wethouder voldoende en steunden onze motie niet. Onze zorg is dat wat een meerderheid van de raad graag wil, namelijk een sterke positie van de fiets in de nieuwe wijk, in een later stadium wordt vergeten.

We houden de vinger aan de pols. Duurzaamheid is voor ons een belangrijke afweging om verdere planvorming te steunen. Daar hoort ook een prima plek voor de fiets bij.

Reacties op 'Plannen Nieuwveense Landen bijgesteld'