ChristenUnie doet nieuwe poging sloop Zuiderschool te voorkomen.

woensdag 20 december 2017 21:01

De ChristenUnie zal donderdagavond in de raad van Meppel indienen een motie om de Zuiderschool van de slopershamer te redden. In de plannen voor het gebied worden weliswaar twee waardevolle gebouwen gespaard, maar voor behoud van de school ziet de ontwikkelaar geen ruimte.

Het college van burgemeester en wethouders ziet geen mogelijkheden voor onderhandelingen hierover. De ChristenUnie hoopt dat er door een raadsuitspraak een heroverweging zal komen en het gebouw een nieuwe bestemming kan krijgen.
‘Wij zijn er niet op uit de plannen voor het gebied Zuideinde-Marijkestraat te torpederen. We zijn blij met het plan van de ontwikkelaar, zeker waar het gaat om benutting van de oude Rijks-HBS, het monumentale gymnastieklokaal en de aankleding van de locatie’, geeft raadslid Bert Kunnen aan. Hij is van mening dat er nu te snel en zonder grondige verkenning wordt geaccepteerd dat de school wordt gesloopt. Ontwikkelaar Schavast heeft aangegeven niet op korte termijn te gaan slopen. Kunnen ziet hierdoor ruimte voor gesprek en heroverweging. ‘Het belangrijkste in dit proces is denk ik dat we nu eerst een uitspraak van de provincie krijgen over de plaatsing van het gebouw op de provinciale monumentenlijst. Dan is in ieder geval de waarde van de Zuiderschool vastgesteld, hoewel dat nog geen garantie is voor behoud’.
Met de motie beoogt de ChristenUnie dat er in het proces tijd en ruimte wordt ingebouwd om hergebruik van de school te onderzoeken. ‘Er zijn veel voorbeelden in ons land waarbij oude schoolgebouwen na een grondige studie weer gebruikt worden voor andere doeleinden. De school is het waard om te behouden. Er is al teveel verdwenen in Meppel waar we nu spijt van hebben’, constateert Kunnen.
Meppel, 19 december 2017

motie sloop Zuiderschool73,8 kBapplication/pdfdownload