ChristenUnie tegen verbouwplan Ogterop

Toneelzaal in Weense stijl, de.jpgzaterdag 19 juni 2021 20:42

ChristenUnie stemt tegen verbouwplan Ogterop. Fractievoorzitter Ina Booij: “nog te veel onzekerheden in het voorstel”

Donderdag 17 juni heeft de gemeenteraad gestemd over een voorstel aan het college om met een voorstel te komen voor een investeringsbedrag van 18 miljoen euro, bestemd om Schouwburg Ogterop op te knappen. Daarbij wordt verwacht dat er 5 miljoen aan subsidies en bijdragen wordt binnengehaald. Voorts dat Ogterop zelf voor 1,5 miljoen kan zorgen. De ChristenUnie heeft met de huidige stand van zaken tegen dat plan gestemd.
De ChristenUnie is vóór het behoud van Ogterop; laat dat duidelijk zijn! Ogterop is uniek en vervult een belangrijke rol in Meppel. Het verbeteren mag dan ook best wel wat kosten. De ChristenUnie vindt echter dat in het plan, dat nu door de gemeenteraad is aangenomen, te veel onzekerheden zitten. Ina Booij, fractievoorzitter van de ChristenUnie: “Er wordt uitgegaan van meer verhuur voor zakelijke en sociaal culturele activiteiten. Daarin krijgen instanties een rol die verlieslatend zal zijn. Bovendien zijn in Meppel en in de regio veel locaties voor dergelijke activiteiten.” Booij pleit dan ook voor een goede inventarisatie daarvan, voordat we ons rijk rekenen met extra inkomsten uit deze opzet. Die inventarisatie is volgens haar nodig omdat de de fractie vreest dat door dit plan andere culturele activiteiten in Meppel onder druk komen te staan. Zeker nu het voorstel van CDA en VVD is aangenomen om het bedrag zoveel mogelijk te zoeken in de budgetten kunst, cultuur, recreatie en toerisme en beheer CCM de Plataan.
De ChristenUnie had het dan ook beter gevonden om in het plan ook opties mee te nemen die minder kosten of zelfs gefaseerd kunnen worden uitgevoerd. De ChristenUnie blijft dit alles dan ook kritisch volgen.

Reacties op 'ChristenUnie tegen verbouwplan Ogterop'