Boompjes.pngzaterdag 27 januari 2024 20:27

De ChristenUnie en CDA willen voor 1 juli weten hoe het gemeentebestuur van Meppel van plan is de affaire rond De Boompjes en Noordeinde op te lossen.

De huiseigenaren en bewoners van De Boompjes en Noordeinde in Meppel werden er afgelopen zomer mee geconfronteerd dat er geen woonbestemming op hun woningen ligt. Al ruim een eeuw zijn de arbeidershuisjes naast de Agrifirm als woning in gebruik. De woningen vielen onder het zogenoemde overgangsrecht waardoor er, ondanks het ontbreken van een woonbestemming, gewoond kon worden. Wel was daarvoor een verklaring van de gemeente Meppel nodig. Die verklaring weigert de gemeente Meppel sinds afgelopen zomer af te geven. Sterker, de gemeente geeft die verklaring pas af als bewoners zelf aantonen dat er sinds 1991 onafgebroken is gewoond. Voor veel bewoners een onmogelijke opgaaf.

De ChristenUnie en CDA stellen in een motie dat de opstelling van het gemeentebestuur de eigenaren in onzekerheid stort en financieel dupeert. De woningen zijn namelijk in een klap nauwelijks nog iets waard. De partijen verwijzen naar het recente advies van de commissie voor de bezwaarschriften die zich over de affaire boog.

De commissie meent dat de bewijslast zoals het college die vraagt niet realistisch is en dat de bewoners daarmee ‘in bewijsnood verkeren’. De commissie adviseert het college subsidiair ‘om bezwaarden in het bezit te stellen van een verklaring dat de woningen bewoond mogen worden’.

Wethouder Van Ulzen bezweert dat het college hard werkt aan een oplossing voor de eigenaren en de bewoners. ,,Het lijkt soms dat we bezig zijn de mensen tegen te werken. Dit is niet het geval. We willen helpen waar het kan, maar het is een ongelooflijk complexe materie. Dat kost tijd, tijd, tijd.(MC20240126).

Reacties op 'De ChristenUnie en CDA willen voor 1 juli oplossing inzake de affaire rond De Boompjes en Noordeinde'