Appartementencomplex Eendrachtstraat

Appartementencomplex Eendrachtstraat.jpegdonderdag 22 februari 2024 20:04

Bewoners van de Indische buurt en de Haveltermade in Meppel zijn niet te spreken over de geplande komst van een appartementencomplex op het perceel van het voormalige politiebureau aan de Eendrachtstraat. Meer dan dertig huishoudens hebben een zienswijze ingediend tegen het plan. Naar verwachting start de bouw in het najaar van 2025 en duren de werkzaamheden een jaar.

In totaal gaat het om 55 huurappartementen met een ontmoetingsruimte. Het worden twee- of driekamerappartementen, tussen de 55 en 65 vierkante meter. De appartementen zijn levensloopbestendig. Het complex is niet specifiek voor ouderen, maar is bedoeld voor kleine huishoudens. Met zes verdiepingen zal het gebouw 20 meter hoog worden. De omwonenden maken zich onder meer zorgen over de historische waarde van de binnenstad, de hoogte van het nieuw te bouwen complex, de toenemende parkeerdruk en de inbreuk op hun privacy.

Appartementencomplex

Toen ik voor het eerst het ontwerp van het gebouw zag, schrok ik me rot”, zegt Gineke die sinds 2016 in de Timorstraat woont. „Wat een hoog wit pand. Hoe bedenk je zoiets? Dit past toch niet in een oude historische wijk met allemaal woningen uit de jaren dertig. Verschrikkelijk.”

Buurvrouw Bouma beaamt dit: „Het doet echt een afbreuk aan de hele buurt, een groot lelijk gebouw. Waarom moet het op zo’n manier worden vormgegeven? Het voelt bijna ziekenhuisachtig aan, het nieuwe ziekenhuis van Meppel is nog mooier. Wanneer wij een dakkapel of schutting willen plaatsen, zijn daar hele discussies over in verband met het aanzicht van de buurt. Maar nu komt er wel een gebouw dat totaal niet in deze omgeving past.”

Woningcorporatie Actium kocht het terrein eind 2022. ‘We zien graag als gemeente dat er op deze locatie woningen in de sociale huur worden ontwikkeld. Ik ben dan ook blij dat Actium het voormalige politiebureau heeft gekocht’, sprak wethouder Robin van Ulzen destijds over de koop.

Hoogte: van 8 naar 20 meter

Buurtbewoners maken zich hoofdzakelijk zorgen over de hoogte van het gebouw. ‘Een dergelijk groot gebouw past naar onze mening niet in deze wijk. Het legt een te grote nadruk op het huidige aanzicht van onze wijk. Wij kunnen niet instemmen met dit forse gebouw en verzoeken uw raad enkel bebouwing toe te staan welke nagenoeg even groot is als in de bestaande situatie’, schrijven de bewoners in de zienswijze.

Als je bedenkt dat het voormalig politiebureau 8 meter hoog is en het nieuwe pand maar liefst 20 meter hoog wordt, dan is dat echt een fors verschil. Ik begrijp wel dat er sprake is van woningnood en dat er gebouwd moet gaan worden. Maar waarom moet het direct zo hoog? Als het bijvoorbeeld bij vier verdiepingen zou blijven, dan is dat voor ons als buurt acceptabel”, vertelt Bouma namens de inwoners van de Indische wijk.

Buurvrouw Gineke vult haar aan: „We begrijpen echt wel dat er gebouwd moet gaan worden. Dat houd je niet tegen, maar dat is ook niet ons doel. Het doel is om het aantal huishoudens daarin te verminderen, dus lager te gaan bouwen. Vergeet niet dat er ook balkons komen: hoe hoger, hoe meer zicht de nieuwe bewoners hebben in de omliggende tuinen. We maken ons zorgen om onze privacy.”

Onder het complex wordt een parkeergarage gerealiseerd voor de nieuwe bewoners. Desondanks zijn er in de buurt zorgen om de parkeerdruk. „Zelfs zonder die 55 appartementen hebben wij problemen met parkeren. We kunnen vrijwel nooit onze auto in de straat kwijt. Vooral rond 17.00 uur kun je hier nergens fatsoenlijk een auto kwijt”, zegt Bouma.

Gineke: „Wat als de nieuwe bewoners bezoek krijgen? Waar moeten zij dan hun auto neerzetten? Vooral op de vrijdagavond, tijdens de koopavond, parkeren mensen hier hun auto om te gaan winkelen. Dus als ik thuis kom, is er geen parkeerplek. Met de komst van het nieuwe pand neemt de parkeerdruk alleen maar toe. Aan de andere kant van de Indische buurt, aan het Slotplatsoen, wordt ook een appartementencomplex gebouwd. Waar moeten al die auto’s naartoe? Wij als buurt moeten er nu echt rekening mee gaan houden dat het hier een stuk drukker gaat worden. We worden eigenlijk aan twee kanten door hoogbouw ingesloten.” Bouma: „Ja, daar wonen wij dan tussen. Je krijgt dan ook dat het geluid niet weg kan, wat zorgt voor een echo en dus geluidsoverlast.”

Hittestress en geen groen

In de ingediende zienswijze van de buurtbewoners wordt ook aandacht gevraagd voor de zogenoemde hittestress in de buurt: ‘Volgens ons zal het plan leiden tot een groter oppervlak verharding en wordt er niet ingegaan op het effect hiervan op het risico van hittestress. Volgens de hitte- en eenzaamheidskaart Meppel ligt het plangebied in een gebied met grote hittestress. Op deze kaart wordt dit vooral gekoppeld aan eenzame ouderen, een groep die ook vaak onder de sociale doelgroep wordt geschaard. Hoe is hier rekening mee gehouden, voor de doelgroep en de omgeving?

Bouma legt uit: „Wij zijn bang dat er straks geen groen meer overblijft. Als je de plannen bekijkt, zie je dat het stukje groen dat er nu nog is wordt weggehaald. In het ontwerp zijn wel tien bomen meegenomen, maar als je dan kritisch gaat kijken, dan vragen wij ons af hoe de woningcorporatie dit voor zich ziet. Zo is er in het plan te zien dat er ook nog een wandelpaadje achter het gebouw langskomt, waar is dan het groen? De tekeningen zijn op zich prachtig gemaakt, maar in de praktijk zijn wij als omwonenden heel erg bang dat straks al het groen weg is.”

De bewoonster maakt zich eveneens zorgen om de toenemende scheuren in de muren van haar woning: „Wij wonen in een jarendertigwoning, dit betekent dat ons huis niet de stevigste fundamenten heeft. Door het heien, onder meer bij de vervanging van de brug bij de Ceintuurbaan, zijn er scheuren in onze woning ontstaan. Het pand dat er nu gaat komen, ligt nog dichterbij. Wordt daar nu wel rekening mee gehouden?

Informatiebijeenkomst

In maart 2023 is er een informatiebijeenkomst gehouden over het nieuw te bouwen appartementencomplex. Sindsdien hebben de buurtbewoners niets meer over het nieuwe plan gehoord. „Bij deze bijeenkomst kon je je inschrijven als je op de hoogte gehouden wilde worden over de ontwikkelingen. Maar we hebben nadien niets meer gehoord, ondanks hun belofte”, zegt Gineke.

De bewoners vinden het kwalijk niet in het nieuwbouwplan te zijn meegenomen. „Voor de bijeenkomst hebben wij nooit iets van Actium of de gemeente gehoord. De plannen kwamen als een complete verrassing. Er was geen enkele inspraak. Tijdens de bijeenkomst konden er vragen gesteld worden, maar daarvan is niets terug te zien in het ontwerp.”

In de zienswijze schrijven de bewoners: ‘De algemene indruk is dat er met mooie plaatjes en verhalen een aan alle kanten gemaximaliseerd plan mogelijk wordt gemaakt. Waar blijven de belangen van ons als omwonenden? Hoe wordt ervoor zorg gedragen dat onze buurt niet te veel wordt aangetast? Weegt het economische belang van de ontwikkelaar zwaarder dan het belang van uw inwoners?

In een reactie laat Actium weten: ‘Het is ons bekend dat er zienswijzen op het bestemmingsplan bij de gemeente binnen zijn gekomen. Omwonenden die opmerkingen op de eerste schetsen van de nieuwbouw van het politiebureau hebben, kunnen die indienen via de gemeente. Die verzamelt dat in de zienswijzennota. In deze fase is het gebruikelijk om eerst deze zienswijzennota, met opmerkingen van belanghebbenden/omwonenden, van de gemeente af te wachten.’

De sloop van het huidige pand start dit jaar. (MC Daphne Eskes / Foto HJK ARCHITECTEN)

Reacties op 'Appartementencomplex Eendrachtstraat'