Jeugd prikkelt politiek

denktank jeugdbeleid1vrijdag 27 april 2007 23:37

18 april heeft de ChristenUnie een open denktankbijeenkomst gehouden over het jeugdbeleid. De ChristenUnie was aangenaam verrast door de grote inbreng van jongeren tijdens bijeenkomst.

Jeugdhonk in Koedijkslanden
Tijdens deze bijeenkomst in het stadhuis was er ruime inbreng van de jongeren zelf. Met name de (hang)jongeren uit Koedijkslanden waren goed vertegenwoordigd. Hun inbreng was kritisch: Wat jeugdbeleid, we merken niet eens dat er een jeugdbeleid is in Meppel!!
Ze hadden ook een duidelijke wens: een eigen onderkomen in of bij de wijk. Als er zo’n jeugdhonk komt, hoeft de politie ook minder aandacht te geven aan de zogenaamd overlast veroorzakende hangjongeren. Nu zijn ze inderdaad vaak te vinden bij het winkelcentrum Koedijkslanden of op schoolpleinen. Waar moeten ze anders naar toe? Thuis wordt hun aanwezigheid vaak ook niet op prijs gesteld.
De gemeente hoeft echt niet alles voor hen te regelen. Nee, ze willen best zelf de verantwoordelijkheid nemen voor een eigen jeugdhond, dus politiek: kom op met een goede plek.

Alcohol en drugs
Tijdens de avond werd duidelijk dat de jeugd van 12-16 jr. in Meppel gemakkelijk aan alcohol en drugs kan komen. Zowel in de supermarkt als in uitgaansgelegenheden wordt bijna nooit gevraagd naar de leeftijd als men alcoholhoudende dranken koopt.
Softdrugs maar ook harddrugs is in het centrum gemakkelijk op straat te kopen. Sommige jongeren, nog maar 15 jaar oud, gaven aan dat ze inmiddels van de verslaving af waren. Zij hebben ervaren wat voor rotspul het is en willen daarom graag meewerken aan het geven van voorlichting op scholen.

Gezin en opvoeding

De oorzaken voor ontsporingen van jongeren moeten worden gezocht in de thuissituatie. Deze conclusie werd getrokken door de jongeren én de betrokkenen vanuit het onderwijs en de jeugdhulpverlening. Veel ouders zijn het zicht kwijt op de leefwereld van de jongeren en hun groei naar de volwassenheid. Een omslag in de hulpverlening is dan ook hard nodig. Al vanaf de consultatiebureaus moeten signalen van opvoedingsproblemen worden opgepikt.. En dan direct op een goede manier beginnen met meedenken en begeleiden.

Vervolg

Roel Veerman deed, als fractievoorzitter van de ChristenUnie, de toezegging aan de jongeren (en de overige aanwezigen) om nog voor de zomervakantie een fractiestandpunt te formuleren. Op basis hiervan zal in en buiten de gemeenteraad aandacht gevraagd worden voor concrete resultaten van het jeugdbeleid. Ook zal de ChristenUnie extra inzet vragen op gebied van handhaving (o.a. leeftijdsgrens voor verkoop van alcohol). De meer dan 40 aanwezigen concludeerden aan het eind van deze geslaagde avond dat er nog veel te verbeteren valt in Meppel.
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Roel Veerman, fractievoorzitter.
Merelstraat 38, 7944 AK Meppel