Brede school: de ontknoping

Brede Schoolwoensdag 28 november 2007 22:00

In de raad van 8 november is het besluit over de Brede School genomen. Onze fractie had een voorstel ingediend om de school te bouwen op de huidige locatie van de scholen Koedijkslanden en Kompas.

Ondanks de veelheid aan informatie van de kant van het college hadden wij vier argumenten om deze wijziging voor te stellen. De locatie is namelijk:

1. kindvriendelijker (grotere locatie, meer ruimte voor het kind)
  2. wijkvriendelijker (centraler in de wijk, de ontwikkeling op de Zuiderlaan kun je beter Koecent noemen dan Koeberg)
  3. uitvoeringsvriendelijker (de locatie is beschikbaar, terwijl de Zuiderlaan nog onzeker is)
  4. verkeersvriendelijker (alle tekeningen, foto’s en beschrijvingen ten spijt, met drie ingangen verdeel je de pijn nog meer dan met twee ingangen)

PvdA en de VVD
In de commissievergadering zette de PvdA hoog in op het feit dat de directeur van Stad en Esch gezegd had dat hij de locatie Zuiderlaan zo lang hij wenste wilde gebruiken, dus dat nog niet duidelijk was of de locatie al snel beschikbaar komt om de school te bouwen.
Dat zou betekenen dat zij ons voorstel steunen, omdat deze locatie wel direct te bebouwen is.
De VVD had in de commissie voorkeur voor de locatie Kompas/Koedijkslanden en alleen hele goede argumenten van de wethouder kon ze er nog vanaf brengen. Dus ook de steun van de VVD lag in het verschiet en daarmee een meerderheid voor ons amendement.

Voorstel Stem
Sterk Meppel probeerde in deze fase weer mee te doen door serieus alternatieven aan te dragen. Zij zitten zelf in de knoop met het door hen geformuleerde begrip ‘kleinschaligheid’ als principieel kenmerk van hun politiek. Hun amendement was om de locatie Kompas Koedijkslanden te gebruiken, maar dan met twee scholen in plaats van met drie scholen.

Tenslotte CDA en GroenLinks
Groen Links tenslotte diende een amendement in om in de Berggierslanden een dependance van de Brede School te bouwen en daarmee één gezamenlijke locatie van de drie scholen per definitie te verlaten.
Het CDA had in de commissie al gezegd dat de locatie Zuiderlaan ‘op de keper beschouwd niet de beste locatie is”, maar wilden hun wethouder niet afvallen en steunden zijn voorstel.

Een bijzonder staaltje politiek
De PvdA had veel drang om zich als coalitiepartij op te stellen, hoewel ze dat niet zijn. Die stemden dus zonder morren met de locatie Zuiderlaan in. Wij stelden hen toen de vraag of hun probleem met de beschikbaarheid was opgelost. Dat was niet zo, maar toch stemden ze voor. De wandelgangen – en dus niet de raadsvergadering – suggereren dat de opvatting van de directeur van de stichting Promes (de openbare scholen) hen tot die keuze bracht.

De bijdrage van de VVD was een gekunsteld verhaal om akkoord te gaan met de locatie Zuiderlaan. Die was met veel mitsen en maren omgeven, terwijl deze mitsen en maren bij de locatie Kompas/Koedijkslanden zo kunnen worden vervuld.
Het leek er dus op dat de PvdA voor de locatie Zuiderlaan stemde omdat ze collegepartij wil zijn en de VVD omdat ze collegepartij is. Ons amendement werd verworpen, alhoewel 1 PvdA-lid wel voor ons amendement stemde.

Dualisme?

Sterk Meppel zag geen meerderheid voor hun voorstel en trok hun amendement in. Wel stemden ze voor het amendement van Groen Links, waarbij ze zich buiten de discussie rondom de brede school plaatsten. Daarmee hebben ze een probleem met hun eigen wethouder, die als wethouder onderwijs zich sterk gemaakt heeft voor dit voorstel. Sterk Meppel motiveert dat zelf simpelweg met ‘dualisme’, maar als je eigen wethouder de kernwaarden van Sterk Meppel (kleinschaligheid) niet weet te vertalen in collegebeleid, dan is er meer aan de hand dan dualisme. Zeker nadat de wethouder van scheidend pater familias Herman Jansen een veeg uit de pan kreeg, dat hij het principe van Sterk Meppel verkwanselde door een vergunning te geven voor bomenkap, terwijl Sterk Meppel daar altijd tegen was. Wat blijft er dan nog over?

De uitkomst
Onze fractie heeft uiteindelijk voor de locatie Zuiderlaan gestemd. Als blijkt dat je voorstel geen meerderheid haalt, moet je de verlies nemen en vervolgens kijken wat er dan het meest geschikte voorstel is. En dat was, zo vond onze fractie, het voorstel voor drie scholen op de locatie Zuiderlaan.
Het Dagblad van het Noorden had het al goed gezien: de partijen die in de vorige periode deel uitmaakte van het college hebben voor dit besluit gezorgd. Niet de ‘vernieuwende’ samenstelling van het huidig college. Ook dat is een signaal.
Positief te melden is dat er naast drie scholen ook een peuterspeelzaal en naschoolse opvang komt en een van de eerste Centra voor Jeugd en Gezin in Drenthe. Dat ondersteunen wij van harte!

Reacties op 'Brede school: de ontknoping'