Meppel moddert verder; verdere vertraging ontwikkeling Nieuwveense Landen

nieuwveense landendonderdag 29 november 2007 22:11

Achter de schermen hebben we de laatste weken veel tijd gestoken in het onderwerp Nieuwveense Landen. Als fractie maken we ons steeds meer zorgen over de voortgang in de ontwikkeling van deze nieuwe woonwijk.

Regiegemeente zonder regie
De weinige geluiden die de laatste periode over Nieuwveense Landen naar buiten komen zijn zonder uitzondering teleurstellend: besprekingen met externen gaan niet door, financiële berekeningen leveren negatieve uitkomsten op, Natuurlijk, bij projecten van deze omvang zit het niet altijd mee. Nu lijkt er echter een fundamenteler probleem te zijn: planningen worden niet gehaald, het vertrouwen bij mogelijke partners is volledig verdwenen en men heeft geen zicht op een oplossing.
Het lijkt erop dat de gemeente Meppel onvoldoende in staat is om zelf de snelheid in dit project te brengen. Weliswaar heeft het college de wens uit gesproken om regiegemeente te worden, maar bij dit project is de regie volledig zoek.

Immers, de ene vertraging volgt de andere op: waar eind vorig jaar werd toegezegd dat het ontwerpbestemmingsplan er eind 2007 zou zijn, nu is deze planning al verschoven tot eind 2008. We vragen ons af of er wel voldoende bestuurlijke en ambtelijke sturing op zit.

Laten we als raad onze verantwoordelijkheid nemen
We zullen in de gemeenteraad een oproep doen om zelf initiatieven te nemen, langer afwachten is niet verstandig. In november 2006 kreeg ons verzoek tot het instellen van een raadsonderzoek onvoldoende steun omdat men drie maanden vertraging verwachtte in de planvorming. Inmiddels is er weer een jaar voorbij en er is vrijwel geen vooruitgang merkbaar. Tevens heeft de raad op geen enkele manier beter inzicht in de oorzaken van deze falende werkwijze gekregen. Wij roepen de raad op alsnog aan de slag gaan met haar controlerende taak.
De ChristenUnie pleit voor het nemen van ingrijpende besluiten om vaart te brengen in de ontwikkelingen:

• hoger bouwtempo vaststellen om de plannen beter realiseerbaar te krijgen
  • snelle besluitvorming met de provincie Drenthe over de verkeersontsluiting
  • ambities voor herstructurering industrieterrein naar beneden bijstellen
  • heldere doelstellingen formuleren voor de samenwerkingsovereenkomst die opgesteld gaat worden
  • snelle start van de bouw van de eerste woningen in Nieuwveense Landen na afronding van Berggierslanden.

College: Samenwerking met open vizier
Verder is onze fractie van mening dat het college ingrijpende stappen moet zetten om (met hulp van anderen) uit dit huidige moeras te komen. Kies daarbij een heldere vorm van samenwerking zonder zelf, achter de schermen, altijd één stap verder te willen zijn dan de andere partijen.

Het lijkt erop dat men zich nu suf rekent omdat de huidige uitgangspunten te weinig perspectief bieden. Men zegt te willen samenwerken maar er is niet de bereidheid om met open vizier een aantal plannen en ontwikkelingen breed te bespreken (wellicht een herstelfestival organiseren?). Dat is nodig om op korte termijn tot verdere uitwerking te komen van de plannen die nu veel te lang op zich laten wachten.

College: geef aan dat er in de organisatie onvoldoende capaciteit beschikbaar is, dan kan de raad de juiste besluiten nemen om hierop in te spelen. Dat is beter dan doorgaan op de huidige weg: zeggen dat het goed komt maar de resultaten blijven uit.

Roel Veerman

Reacties op 'Meppel moddert verder; verdere vertraging ontwikkeling Nieuwveense Landen'