Is de gemeenteraad een betrouwbare partner?

dinsdag 16 september 2008 23:15

We hebben de discussie over de perspectiefnota gehad. Over de vertraging is al veel geschreven, ook door ons. In de vergadering is er nog het nodige gezegd, ook door ons. De coalitiepartijen begrepen niet goed dat verzoening samen moet gaan met het uitspreken van wat je dwars zit.

Want toen de ChristenUnie uitsprak samen in goede harmonie verder te willen, kreeg dat de welwillende goedkeuring van de vertegenwoordigers van (met name) Sterk Meppel en het CDA. We hebben ook duidelijk uitgesproken wat onze ervaring was geweest en hoe wij vonden dat het anders had gemoeten. Dat gaf bij hen een verongelijkt reactie, ze hadden het zo goed bedoeld.
Van echte verzoening was ook geen sprake, want alle mooie woorden ten spijt, tegen elke logica in werden alle gezamenlijke, in de vakantie bedachte moties, angstvallig overeind gehouden en stemde de coalitie gedwee voor. Terwijl het verloop van de discussie toch wel zou vermoeden dat er enige beweging in had moeten zitten. Maar dat bleek ijdele hoop.

Er was dus bedacht dat er bezuinigingen moesten plaatsvinden en dat heeft ook plaatsgevonden. We halen er drie uit:

1. Het schrappen van de evenementenhal
  2. Het bepalen van het aantal kunstgrasvelden (2 stuks)
  3. Het schrappen van de subsidie op het bewegingsonderwijs

1. Het schrappen van de evenementenhal
De coalitie sprak af dat de evenementenhal geschrapt moest worden om financiële redenen. Het college gaf al als informatie dat dit feitelijk bijna 2 ton op jaarbasis zou kosten. Wij hebben voorgehouden dat het schrappen van de evenementenhal alleen al een verlies van 1 miljoen euro voor het eerste jaar in zou houden. Bovendien kosten instellingen als het zwembad en Ogterop de gemeente het veelvoudige en wordt het niet bezuinigen door Ogterop van 1 ton jaarlijks elke keer weer door de raad geslikt. Afspraken die gemaakt zijn met Concours Hippique, de vogeltjesmarkt en de ontwikkelaar van de evenementenhal werden ondergeschikt gemaakt aan het financieel belang. De tijdelijke oplossing hiervoor is lapwerk.

2. Het bepalen van het aantal kunstgrasvelden
De voetbalclubs waren enthousiast over de plannen van Ezinge. Zij hebben ons, nog eerder dan het college, op de hoogte gesteld van de plannen die er waren. Zij waren met het college in gesprek om te bezien of er twee of drie kunstgrasvelden nodig zijn en op welke manier dat betaald zou worden. Doordat de coalitiepartijen eenzijdig via de krant aan de voetbalclubs meldden dat ze eigenlijk het antwoord al wel wisten, haakten de voetbalclubs teleurgesteld af. Ze lieten ons via de mail weten dat ze geen vertrouwen meer hadden in de politiek. Klaas Neutel (CDA) maakte er nog een ongeloofwaardige move van toen hij hoorde hoe de voetbalclubs er over dachten: laten we met de voetbalclubs in gesprek gaan, maar de uitkomst staat al vast...

3. Het schrappen van het bewegingsonderwijs
Aan het begin van de raadsperiode hebben we de sportnota vastgesteld. Die werd unaniem door de gemeenteraad vastgesteld. Daarin had het college geschreven dat ze het een goede zaak zouden vinden als ze de scholen 1 uur gymonderwijs door vakleerkrachten konden geven, omdat dit tevens positief werkt voor gezondheidsbeleid en jeugdbeleid. Helaas wist het college daar geen budget aan vast te knopen, dus is op voorstel van onze fractie en het CDA tot twee maal toe door de raad uitgesproken dat dit wenselijk is. De laatste keer was Sterk Meppel tegen en die zagen nu hun kans schoon om deze financiële situatie aan te grijpen om het besluit weer terug te draaien. Tijdens de inspraak gaf de directeur van Promes, Alberto Boon aan, dat schrappen slecht voor de scholen was en dat het verwachte bedrag dat bezuinigd werd niet klopt. Maar dat alles mocht niet baten, eensgezind draaiden de coalitiepartijen dit besluit terug.

Als dit alles nou als doel had om de financiële situatie van de gemeente gezond te maken, dan hadden we er nog begrip voor kunnen opbrengen. De eerste de beste motie van de VVD om de OZB niet te verhogen werd aangenomen. Dit in tegenstelling tot de opvatting van het college om wat meer opbrengsten te genereren.Ook het voorstel van het college om zwemonderwijs af te schaffen kwam er niet door. Hierdoor werd die financiële situatie er niet beter op.
De wethouder financiën liet aan het einde van de vergadering ook een beetje zuur weten dat hij wel gehoopt had dat er wat meer bezuinigd zou worden, maar wel verwacht had dat het niet zou gaan gebeuren.

Onze vraag: waar is het uitstel van de perspectiefnota nu eigenlijk voor nodig geweest? Het is na donderdag voor ons onduidelijk gebleven. De echte keuzes moeten nog gemaakt worden.

Gert Stam.

Reacties op 'Is de gemeenteraad een betrouwbare partner?'