Besluit over de Brede School: helaas een compromis.

donderdag 11 juni 2009 15:18

Onze fractie was uiteindelijk niet enthousiast over het definitieve plan voor de Brede School in de Koedijkslanden. Dat kwam met name omdat de betrokkenen zelf niet tevreden waren over de oplossingen. Het was duidelijk een compromis. Soms is een compromis een ongedachte mogelijkheid, maar in dit geval een zorgenkindje. Leest u hieronder de bijdrage van gemeenteraadslid Gert Stam bij de behandeling van dit onderwerp.

Bijdrage Brede School raadsvergadering 11 juni 2009

Voorzitter,
Dit dossier lijkt een voorbeeld van hoe het moet. Er is zorgvuldig gesproken over het brede schoolconcept, over de locatie, er is uitgebreid gesproken over de stedenbouwkundige randvoorwaarden, de bewoners en de gebruikers zijn betrokken geweest bij de invulling van het gebouw en de buitenruimte. Beter kan het niet.

En toch…
E
n toch heeft onze fractie aan het eind van het traject niet het gevoel dat de brede school Koeberg genomineerd kan worden als voorbeeldproject. Naar onze mening komt dat doordat continu problemen en onduidelijkheden naar de toekomst werden en worden doorgeschoven. Datgene wat goed is wordt vastgesteld en de onduidelijkheden worden meegenomen naar een volgende fase. Maar dat houdt een keer op.

Wij zijn er niet gelukkig mee dat de projectwethouder in de commissie heeft aangegeven dat een van de extra randvoorwaarden die de gemeenteraad heeft gesteld, te weten een goede verkeersoplossing bij de Gerard Doustraat, niet optimaal is.

Wij zijn er niet gelukkig mee dat er een conflicterende situatie wordt geschapen op de Zuiderlaan: doorstroming versus kindveiligheid en dat er geen oplossing kan komen die dit conflict helemaal niet kent.

Wij zijn er niet gelukkig mee dat de bewoners de oplossing het voordeel van de twijfel gunnen, maar wel vragen om een evaluatie, omdat niet duidelijk is hoe dit in de praktijk zal uitwerken.

Het is letterlijk en figuurlijk halen en brengen met de verkeerssituatie van de Brede School.

Dat zijn op termijn ingrediënten voor onbehagen, omdat er tevoren geen eenduidigheid is over de vraag wanneer iets niet loopt en op welke manier er een evaluatie plaatsvindt.

Wij vinden dat de Brede School een betere start verdient. De scholen zijn aan nieuwbouw toe en ook de andere voorzieningen, waaronder het Centrum voor Jeugd en Gezin, zijn hoognodig aan een eigen plekje toe. Maar dit nu een succes wordt?

Voorzitter,
De raad heeft uiteindelijk voor deze locatie gekozen en we zijn van mening dat, ondanks onze twijfels en zorgen over de verkeerssituatie, een tegenstem van onze fractie deze ontwikkeling uiteindelijk niet dient.

Voorzitter,
ook onze fractie neemt de verantwoordelijkheid voor het definitief ontwerp, voor de inrichting van de omgeving en de grondexploitatie Koeberg Noord onder de voorwaarde dat de wethouder de toezegging doet de evaluatie evenwichtig en publiek te laten plaatsvinden.

Reacties op 'Besluit over de Brede School: helaas een compromis.'