De begroting van Meppel en ontwikkelingslanden

226128_1_640vrijdag 12 november 2010 21:30

Bij de begrotingsbespreking van 10 en 11 november heeft de fractie van de ChristenUnie aandacht gevraagd voor de millenniumdoelen. Meppel is Millenniumgemeente en de fractie wilde aansluiten bij de millenniumzondag op 10 10 10.

In het licht van de millenniumdoelstellingen, zoals armoede, kinderen naar school, duurzaamheid en schuldhulpverlening, vroeg de fractie aandacht voor onder andere de Voedselbank, de Niermanschool, kunststofinzameling en startershypotheken.
Dat werd gedaan omdat de ChristenUnie van mening was dat de begroting te veel gericht is op het financieel gezond houden van de begroting, zonder (voldoende) rekening te houden met het verder helpen van hen die dat nodig hebben.

Met iedere andere fractie had de ChristenUnie een motie ingediend:

• Met Sterk Meppel over de kunststofinzameling
  • Met de PvdA over het Centrum voor Jeugd en Gezin
  • Met de VVD over de Niermanschool
  • Met het CDA over de startersleningen
  • Met D66 over de bereikbaarheid van de binnenstad
  • met GroenLinks over een millenniumfonds.

Dat laatste is gedaan, omdat de fractie in de bijdrage ook daadwerkelijk aandacht wilde vragen voor de status Millenniumgemeente. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft daar ideeen voor aangedragen. Zo heeft de gemeente Utrecht een fonds. Dat fonds kan worden aangesproken als er actieve burgers of instellingen in die plaats zijn die geld inzamelen voor een millenniumdoel, zoals armoede, honger of duurzaamheid elders in de wereld. Het is dan de bedoeling dat dit fonds hetzelfde bedrag stort dat is opgehaald en een landelijke stichting doet er dan ook nog eens hetzelfde bedrag bij. Dat is dan drie keer het opgehaalde bedrag dat kan worden overgemaakt. Dat leek GroenLinks en ons een goed signaal.
Helaas hebben alle fracties onder leiding van de VVD gezegd dat ze dit geen gemeentelijke taak vinden. Hoogst merkwaardig als dit in andere gemeenten al gebeurt.

Overigens is er op een open en plezierige manier gediscussieerd in de begrotingsvergadering. De begroting is unaniem door de gemeenteraad aangenomen en er is voldoende basis om als hele raad het komende jaar ermee aan de slag te gaan.
Voor de geinteresseerden is hier de bijdrage te lezen.

Gert Stam
fractievoorzitter ChristenUnie