Bijdrage raadsvergadering programmabegroting 2011

donderdag 11 november 2010 00:00

Het is vandaag 10-11-10. Dat klinkt wel leuk, maar wat is er nu zo bijzonder aan deze dag? Misschien de verjaardag van Koos de Vos? Misschien de verjaardagen van Anita Witzier of Daphne Deckers? Dat laatste spreekt misschien de VVD aan, maar nee, aan belangrijke en gefortuneerde medelanders hoeven wij vanavond geen aandacht te besteden. Nee, deze dag, 10-11-10 heeft voor de bespreking van de begroting helemaal niets bijzonders.

Vandaag exact een maand geleden was wel bijzonder: 10-10-10. Niet alleen omdat er mensen wilden trouwen of omdat Nederland er drie gemeenten bij kreeg, maar om dat het millenniumzondag was.  Dat betekent dat op die dag aandacht werd besteed aan de millenniumdoelen die de VN heeft gesteld. Veel kerken hebben een Micha-zondag gehouden. En met de millenniumdoelen heeft Meppel wel degelijk te maken. Meppel is Millenniumgemeente.

Nog even de VN Millenniumdoelen op een rijtje:
1.    Uitbannen armoede en honger;
2.    alle jongens en meisjes naar school
3.    mannen en vrouwen dezelfde rechten
4.    afnemen kindersterfte
5.    minder sterfte door zwangerschap
6.    verspreiding aids en malaria stoppen
7.    meer mensen in een duurzaam leefmilieu
8.    eerlijke handel, schuldhulpverlening

Nu kunnen we kijken wat er in de begroting staat om de millenniumdoelen tot een succes te maken. Dan moeten we tot de conclusie komen dat daar niet zo vreselijk veel over instaat. Alhoewel, het college heeft goede voornemens om Meppel duurzaam te maken. Daar kom ik nog op terug.

Maar onder het motto ´verbeter de wereld en begin bij jezelf´, is het goed om met een scheef oog naar deze doelstellingen te kijken in hoeverre ons op het eerste gezicht welvarende Meppel voldoet aan de millenniumdoelstellingen. Vervolgens kijken we nog echt even over de grens en op de oorspronkelijke manier naar deze doelstellingen. Dat doet onze fractie, omdat we in Meppel niet op een eiland leven. We leven te midden van de wereld en in samenhang met de wereld. De plaatselijke inspanningen om uit de crisis te komen en de financiele gevolgen daarvan tonen dat alleen al aan. En dat is dan onze basiskritiek op de plannen van het college voor de komende jaren, verwoord in het uitvoeringsprogramma en voor het eerst vertaald in de programmabegroting 2011, we zijn wat te intern gericht in het opstellen van de begroting.

1.    Uitbannen armoede en honger

Dat schaart het college onder de categorie ´werk´. En alle inspanningen lijken te zijn gericht op werk en werkervaring. Want, zo is het motto, als je werk hebt, hoef je niet meer van voorzieningen gebruik te maken. Door het accent daarop te leggen, kom je al gauw terecht in de tegenstelling ´willen werken´ en ´niet willen werken´. Onze fractie roept het college op armoede en schrijnende situaties in Meppel te blijven bestrijden. Om er nog een ander speerpunt bij het college bij te betrekken: de uit veel vrijwilligers bestaande Voedselbank houdt zich toch echt met armoede bezig. Faciliteer deze voorziening waar nodig en mogelijk. Er is nog sprake van een tijdelijke situatie in de huisvesting.

2.    Alle jongens en meisjes naar school
Gelukkig is er in Meppel geen vraag óf jongens en meisjes naar school kunnen. Wel vraagt de huisvesting veel aandacht in Meppel. Wat de basisschool betreft: wij hebben bij de bespreking van de brede school Koeberg en de besluitvorming daaromtrent onze zorgen uitgesproken voor de financiële houdbaarheid van dit project. Die zorg blijft. Zeker als we in de begroting lezen dat een bedrag van 225.000 voor 3 extra lokalen niet in de exploitatie Koeberg zit, maar in de begroting.
De Niermanschool is al jaren bezig om adequate huisvesting te krijgen. De antwoorden die de VVD fractie kreeg op de vragen daarover, zijn onze fractie te algemeen. Laten we ons alsjeblieft inspannen om van de kant van de gemeente alles op orde te hebben, zodat de school deugdelijk onder dak komt. Wij  zullen daarvoor samen met de VVD een amendement op de begroting indienen om het bedrag dat voor 2012 staat opgenomen in de begroting naar voren te halen en beschikbaar te stellen in 2011 (amendement).
In het uitvoeringsprogramma staat opgenomen dat het Centrum Jeugd en Gezin goedkoper moet worden. De wethouder heeft al eens in een vergadering het woord 'bezuinigen' in de mond genomen. In een eerdere discussie is vanuit de PvdA fractie aangegeven dat het eerder om 'slim combineren' zou gaan, dan om bezuinigen. Nu is het de vraag of dat een kant opgaat, die de raad in zijn kaderstelling heeft voorgesteld. Daarom dient onze fractie samen met de PvdA een motie in waarin het college wordt opgeroepen eerst met een memo over de richting te komen, alvorens met bezuinigingsvoorstellen te komen. Dat doet recht aan de kaderstellende positie van de gemeenteraad (motie).

De punten 4, 5 en 6 hebben betrekking op goede medische zorg. Wij prijzen ons gelukkig met een ziekenhuis in Meppel, die daarin een onmisbare rol speelt. Wat ons betreft krijgt het college de ruimte om de plannen die er zijn met een positieve insteek te beoordelen. Maar dat doet het college al, zoals we uit de krant konden lezen.

7.    Een duurzaam leefmilieu
Een apart hoofdstuk wijdt het college in het uitvoeringsprogramma aan duurzaamheid. En ja, er komt een duurzaamheidsfonds. Volgens het uitvoeringsprogramma in 2010. Vind ik het daarom niet terug in de begroting?
Het college doet al veel aan energiebesparing. Straatverlichting wordt gedimd, er komt een lokaal duurzaam energiebedrijf, dat zijn onderwerpen waar onze fractie van harte achterstaat. Sommige maatregelen lijken mooier dan ze zijn. Bijvoorbeeld de oplaadpunten voor elektrische auto's en duurzaam inkopen op 100%. Wij moedigen het college aan om met creatieve voorstellen op het punt van de duurzaamheid te blijven komen. Wat betreft de afvalberg: wij hebben ons als eens zorgen gemaakt omtrent het welslagen van de proef met de kunststofinzameling. De wethouder lijkt lamgeslagen te zijn door het contract dat gesloten is, maar de participatie van de burgers neemt zienderogen af vanwege de manier waarop het kunststof wordt ingezameld. Zo kun je niet nagaan of deze proef een succes zou worden. Wij hebben begrip voor de binding aan het contract, maar blijven van mening dat er binnen het contract nagedacht kan worden over een betere manier van  kunststof inzameling. Wij dienen daarover, samen met Sterk Meppel, een motie in.

8.    Schuldhulpverlening
Schuldhulpverlening begint meer en meer een onderwerp in Nederland te worden. De al eerder genoemde voedselbank heeft ook veel te maken met mensen met schulden. Al eerder hebben wij aangegeven dat schulden kunnen worden teruggebracht als uitkeringen éérder als voorschot worden verstrekt. Een vorm van gelegaliseerde schuld is de hypotheek. De koopmarkt is nog niet echt weer op gang. Dat kan er aan liggen als mensen als starter geen hypotheek  kunnen of durven aangaan. Vandaag was op het nieuws dat dit voor volgend jaar extra moeilijk wordt.Vanuit het ministerie is de mogelijkheid voor een starterslening gecreëerd, inclusief 50% subsidie vanuit het rijk. Dat houdt wel in dat er ook een gemeentelijk fonds moet worden gecreëerd om de aankoop van woningen door starters te stimuleren. Wij dienen hiervoor een motie in. (motie)

Voorzitter,
De millenniumdoelstellingen zijn dus dichter bij dan je op het eerste gezicht denkt. Dat neemt niet weg dat we moeten blijven kijken wat onze verantwoordelijkheid ten opzichte van de wereld is. De VNG heeft in een informatieboekje mogelijkheden aangegeven, hoe een gemeente deze verantwoordelijkheid kan nemen. Naar het voorbeeld van de gemeente Utrecht zou er een Meppeler Millenniumfonds kunnen worden ingesteld, dat Meppeler burgers en Meppeler instellingen motiveert om in te zamelen voor millenniumdoelen, waarna zowel de stichting Impulsis als het Meppeler Millenniumfonds hetzelfde als het opgehaalde bedrag er bij doet. Het bedrag wordt dus verdriedubbeld! Wij dienen hiervoor, samen met GroenLinks, een motie in (motie).

Tot slot: ik noemde aan het begin van mijn bijdrage dat veel kerken op 10 10 10 een Micha-zondag hebben gehouden. U heeft zich natuurlijk vanaf dat moment voortdurend afgevraagd waar dat voor staat. Ik zal u niet langer in spanning houden. Christenen inspireren zich bij het invullen van hun verantwoordelijkheid met betrekking tot de millenniumdoelstellingen op een vers uit de bijbel, te weten Micha 6:8. Daarin staat:
Er is jou, mens, gezegd wat goed is. Je weet wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.
Ik hoop dat het vaststellen van de begroting er toe mag bijdragen dat er recht wordt gedaan en trouw wordt betracht. U allen wens ik daarbij de zegen van God toe.

Gert Stam
Fractievoorzitter ChristenUnie