Help de Niermanschool!

schooldonderdag 07 juli 2011 21:56

De Niermanschool in Meppel zit al jaren te wachten op een goede locatie. De plek waar ze zitten, is bouwkundig erg slecht. Er wordt al jaren gepraat over nieuwbouw. In een eerder geval werd er van uit gegaan dat de kerk die er naast staat, nieuw gebouwd zou worden en dat de nieuwbouw van de school daarin mee ging. Die plannen zijn van de baan.

Maar het gebouw is nog steeds erg slecht. In de begrotingsvergadering van november 2010 heeft de fractie van de ChristenUnie, samen met de VVD, een voorstel gedaan om het bedrag dat in de begroting staat van 2012 voor de nieuwbouw van de Niermanschool een jaar naar voren te halen. De wethouder gaf aan dat er ideeen waren voor de school en dat ze echt heel hard aan het werk ging voor de Niermanschool, maar dat dit voorstel niet logisch was. Ze zou voor 1 januari 2011 een beslissing nemen. Toen wij haar daar op 20 januari 2011 daarnaar vroegen, bleken er nog twee opties mogelijk. Nieuwbouw op de huidige locatie of huisvesting in de Plataan.

De gebruikers van de Plataan, maar ook het bestuur van de stichting, werden daardoor overvallen en die werden door het college uitgenodigd om erover te spreken. Maar dan begin je al met achterstand. En dat blijkt: nadat 1 maart en eind mei als einddatum voor de beslissing werd genoemd, kregen we in juni te horen dat we eind oktober meer zouden horen. Er is nog steeds geen overeenstemming.
Dat duurt ons veel te lang! Je kunt een school zo niet langer aan het lijntje houden. Dan zet je je eigen geloofwaardigheid op het spel. Wij hebben contact opgenomen met de Niermanschool. Duidelijk werd dat zij de moed beginnen te verliezen en de wethouder een termijn hebben gesteld tot september. In de raadsvergadering hebben wij er bij de wethouder op aangedrongen de beslissing eind september klaar te hebben. Ook wij zullen verder uitstel niet meer accepteren. Het juiste bedrag kan dan in de begroting van 2012 worden meegenomen en de realisering kan in dat kalenderjaar plaatsvinden. En dan zijn we toch een jaar verder…

Wij zijn ontevreden over de manier waarop het college met dit dossier en met de school om gaat. Wij hopen dat het college de signalen ter harte neemt en de Niermanschool snel en goed zal helpen.

Reacties op 'Help de Niermanschool!'