Een impressie van de perspectiefnota op 29 en 30 juni 2011

zaterdag 09 juli 2011 22:23

Aan de vergadering van de perspectiefnota is een lange voorbereiding vooraf gegaan. Op 10februari hebben we een eerste raadsvergadering gehouden, waarin de raad de kaders rondom de bezuinigingen heeft aangegeven. Er moest uiteindelijk worden uitgegaan van een bezuiniging van 6,2 miljoen en het college heeft 6,7 miljoen ruimte gevonden. Over die voorstellen heeft de gemeenteraad 3 hoorzittingen gehouden, waarin burgers en instellingen hun mening konden geven over de voorstellen. Daar is veel gebruik van gemaakt!

Vervolgens hebben we als fracties op 29 juni onze algemene beschouwingen gegeven. De bijdrage van de ChristenUnie kunt u hier vinden.
Op 30 juni begonnen we om 11 uur om op onze bijdragen te reageren. Er zijn moties en amendementen ingediend om te proberen het voorstel bij te stellen, zoals de fracties dat graag wilden. De fractie van de ChristenUnie had 4 voorstellen ingediend:

1. Wijk- en buurtgericht werken. Onze fractie vindt dat het college nog niet veel vorderingen maakt met het wijk- en buurtgericht werken. Onze fractie vindt het belangrijk dat er met wijkbudgetten gewerkt kan worden, zodat de wijken niet gebonden zijn aan een gemeentebreed budget voor bijvoorbeeld speelvoorzieningen, maar dat de wijk binnen verschillende budgetten op wijkniveau kan beoordelen wat nodig is. In onze motie hebben wij het voorstel gedaan het college op te roepen met voorstellen te komen om wijkbudgetten in te stellen en ons voor de begrotingsvergadering van 2012 over de uitkomsten te rapporteren. De motie werd met 20 stemmen voor en 2 stemmen tegen (D66) aangenomen. Nu maar afwachten waar het college mee komt!

2. Subsidie Engelgaarde. Het college had in het voorstel een verlenging van de subsidie voor Engelgaarde voorgesteld, terwijl de raad al verschillende keren een meerjarensubsidie heeft gegeven onder de voorwaarde dat het de laatste keer was. Onze fractie vindt dat je je als raad belachelijk maakt door dat telkens weer te doen. Bovendien is het een particulier initiatief en is het een bijdrage van 15.000 euro per jaar. Onze fractie is van mening dat de exploitatie ook wel zonder dit bedrag van de gemeente rond kan komen en dat in tijden van bezuinigingen een dergelijke subsidie niet kan. Uit de bespreking bleek dat de meeste fracties verder wilden met deze subsidie. We hebben de motie ingetrokken, omdat al duidelijk was dat die niet werd gesteund.

3. Evenementensubsidie. Er stond een voorstel in de nota om nog 3 jaar 50.000 euro te geven aan evenementen. Wij vinden dat dit niet nodig is, omdat het ondernemersfonds juist is opgericht om dingen te organiseren ten behoeve van de hele stad, bijvoorbeeld een sinterklaasfeest of een ander evenement. Bovendien was er een motie van de VVD om de kosten voor evenementen niet kostendekkend te maken. Dat zou voor ons dubbel op voordeel van de evenementen zijn. De motie van de VVD is aangenomen en wij hebben onze motie ingetrokken, omdat daar geen meerderheid voor was.

4. Scala. Er is in het voortraject veel onrust ontstaan door het voorstel van het college om Scala geen subsidie meer te geven, omdat dit ook door de markt kan worden opgepakt. Wij vonden dit te rigoureus, maar waren het wel met het college eens, dat Scala met minder subsidie toe moest kunnen. Wij hadden problemen met de acties van D66 en GroenLinks ten aanzien van Scala, omdat je je dan al zo aan Scala verbindt, dat je geen objectieve discussie meer kunt voeren in de raad. Wel dienden we samen met hen en het CDA een motie in om het college met Scala te laten zoeken naar een substantiele bezuiniging. Ook de coalitiepartijen dienden een motie in om Scala te behouden en na overleg kon er een raadsbrede motie worden ingediend en worden aangenomen, waardoor Scala als organisatie niet zou worden opgeheven, maar op zoek moest naar een goedkopere organisatie. Ook zij waren blij met de uitkomst, want daags na de behandeling berichten ze via Twitter: De raad verdient alle lof. Mooi en doordacht. Wij maken ons op voor veel werk aan de winkel, met goede moed.#scalameppel Mooi om te zien dat ze onze fractie nog een speciaal compliment gaven: Dank je wel voor je vaardigheden tijdens het debat. We zijn onder de indruk;-)

5. Fietstunnel Ezinge en parkeergarage Kromme Elleboog. In het coalitieakkoord is afgesproken dat de parkeergarage Kromme Elleboog er komt. Sterk Meppel was daar niet voor, maar in het kader van geven en nemen tijdens de onderhandelingen is dit in het coalitieakkoord gezet. De indruk was dat dit zonder bijdrage van de gemeente moest kunnen. In de voorstellen van het college stond een bijdrage van 3,3 miljoen voor de garage. Tegelijkertijd kwamen er berichten in het nieuws dat de tunnel die de raad wel tussen Ezinge en Koedijkslanden wilde hebben vanwege de nieuwe school en de aanwezigheid van sportvelden met provinciale subsidie en subsidie van NS (Prorail) de gemeente 3,5 miljoen euro moest gaan kosten. Voor onze fractie was de keuze duidelijk: als er al 3,5 miljoen is gereserveerd voor een project, dan gaat onze voorkeur uit naar een fietstunnel boven de parkeergarage. Voor de fracties van Sterk Meppel en de PvdA was het bedrag voor de parkeergarage ook wel erg hoog, bovendien is die pas na 20 jaar winstgevend, aldus de wethouder. Verder bleek uit het debat dat voor de VVD de fietstunnel niet nodig is, maar de andere fracties zijn er wel voor. Afgesproken is dat beide dossiers in september in de commissie aan de orde komen met duidelijke cijfers, zodat er dan een afweging kan worden gedaan. Wij hadden samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend om het geld voor de parkeergarage te gaan gebruiken voor de fietstunnel, maar hebben deze motie aangehouden tot het moment van bespreking in de raad. Wie weet komt die dan nog eens van pas.

6. Verder zijn o.m. de volgende moties aangenomen: om Kunsthuis De Secretarie in De Secretarie gevestigd te houden, maar ze nog eens kritisch naar de exploitatie te laten kijken, de VVV als merk te laten behouden, maar te laten samenwerken met citymarketing en zwembad Hesselingen 100.000 euro te laten bezuinigen, maar het schoolzwemmen door het zwembad zelf te laten regelen. Ook het Zwembad twitterde met tevredenheid: #BadHesselingen dankt de #gemeenteraad #Meppel. Ondanks taakstelling #bezuiniging toch kunnen kiezen voor het #schoolzwemmen.#Verstandig

Onze fractie is van mening dat er goede besluiten zijn genomen, waardoor aan de bezuinigingsvoorstellen zijn voldaan, en tegelijkertijd de organisaties als partner serieus zijn genomen. Dat is winst.

Reacties op 'Een impressie van de perspectiefnota op 29 en 30 juni 2011'