Bezorgdheid over opstappen verloskunde uit overleg

Christen unie 4woensdag 18 juli 2012 11:30

De fracties van de ChristenUnie en GroenLinks maken zich ernstig zorgen over de toekomst van de basiszorg in de regio van Meppel en omgeving.
Met verontrusting hebben de fracties deze week kennis genomen van het bericht over het opstappen van Verloskunde uit het overleg met de Raden van Besturen van de Noorderboog en Isalaklinieken over de toekomst van de afdeling acute verloskunde in Meppel.

Aanleiding voor de verloskundigen zijn de uitlatingen die mevrouw L. Hartemink, bestuurder van de Noorderboog afgelopen vrijdag heeft gedaan in een interview met RTV Drenthe. In het betreffende interview geeft Hartemink aan dat sluiting van de afdeling accute verloskunde onvermijdelijk is. Dit bevreemdt onze fracties omdat ons eerder is bericht een eerder bericht dat het definitieve besluit over de acute verloskunde per 1 november 2012 zou worden genomen en de raden van bestuur, Achmea, verloskunde en andere ketenpartners onder voorzitterschap van een onafhankelijk voorzitter met elkaar om tafel zouden gaan zitten om te komen tot een gezamenlijk gedragen besluit.

De fracties hechten veel waarde aan draagvlak voor de nieuwe plannen van het ziekenhuis. Een goede basiszorg voor onze regio is gebaat bij een goed werkend samenwerkingsverband waarbij de ziekenhuizen, verloskundigen, huisartsen, kraamzorg, ambulancezorg een gezamenlijke zorgvisie hebben opgesteld. Ook moeten nog een aantal andere zaken goed worden geregeld zoals de bereikbaarheid van zorg. Vorige week namen wij nog kennis van een bericht dat de Ambulancezorg in Drenthe nog niet in alle gevallen op tijd is. Minister Schippers is die mening ook toegedaan en heeft dit verschillende malen via een brief aan de besturen van de ziekenhuizen kenbaar gemaakt. Het lijkt er op dat de ziekenhuizen tot nu toe zich hier weinig van aantrekken en een eigen koers blijven varen.

Ook is het de fracties onduidelijk welke rol de zorgverzekeraar Achmea hierbij vervult. Het lijkt de fracties dat een zorgverzekeraar de taak moet hebben niet alleen naar punten als doelmatigheid en kostenbeheersing te kijken maar ook punten als draagvlak bij de bevolking en kwaliteit van zorg mee te wegen. De fracties hechten aan een onderbouwing Nog niet lang geleden heeft minister Schippers verklaard dat kostenbeheersing alleen niet de belangrijkste reden mag zijn zorg te concentreren. Zij heeft veel waarde aan een (verloskundig) samenwerkingsverband, bereikbaarheid en een goede kwaliteit van zorg.

De fracties zijn dan ook verbaasd dat de andere ketenpartners zoals de huisartsen tot voor kort nog niet bij het overleg betrokken zijn geweest.

Een week geleden was een interview met huisarts de heer Moes uit Nijeveen met RTV Drenthe te beluisteren dat de huisartsen zich hier veel zorgen over maken.

De fracties van de ChristenUnie en GroenLinks maken zich dan ook ernstig zorgen over de ontstane impasse. Hierbij is niemand gebaat. De fracties betreuren het dat de bestuurlijke inmenging die enige weken geleden in gang is gezet er nog niet toe hebben bijgedragen dat er een goede oplossing voor de regio van Meppel komt. De fracties doen dan ook een dringend beroep op het college om alleen of samen met de commissaris van de Koningin een poging te doen de impasse te doorbreken en alsnog te stimuleren dat er een breed gedragen plan komt voor de acute basiszorg voor Meppel en omgeving.

Onze fracties hebben dan ook de volgende vragen aan het college:

1. Heeft het college kennis genomen van het interview van mevrouw Lidy Hartemink met RTVDrenthe van vrijdag 6 juli j.l.?

Zo ja, kan het college bevestigen dat de uitspraak van haar niet overeenkomt met de afspraak die is gemaakt per 1 november met een definitief besluit te komen over de acute verloskunde?

1. Heeft het college contact opgenomen met de raad van bestuur over dit interview of is zij nog van plan dit te gaan doen?
  2. Heeft het college kennis genomen van het besluit van verloskunde om uit het overleg te stappen? Heeft het college inmiddels contact opgenomen met Verloskunde hierover of is zij van plan dit binnenkort te gaan doen?
  3. Is het college het met de fracties eens dat Achmea bij dit proces een belangrijke rol speelt? Heeft het college contact opgenomen met Achmea of is zij van plan dit te gaan doen?
  4. Is het college het met de fracties van de ChristenUnie en GroenLinks eens dat een goede basiszorg gebaat is bij een goed werkend samenwerkingsverband en dat alle spelers in de keten hierbij moeten worden betrokken?

Zo ja, wat gaat het college alleen dan wel in samenwerking met de commissaris van de koningin er aan doen dat al deze spelers weer aan tafel komen te zitten om alsnog met een breed gedragen plan te komen voor de acute basiszorg in Meppel en omgeving?

1. Op 18 september is de gemeenteraad uitgenodigd voor een bijeenkomst bij de Noorderboog. om geïnformeerd te worden over de nieuwe plannen van het ziekenhuis.

Deze bijeenkomst krijgt wat onze fracties betreft een andere inhoud nu er een impasse is ontstaan.

De bijeenkomst is wat onze fracties betreft alleen zinvol wanneer niet alleen de bouwplannen maar ook de invulling van de (acute) zorg en de stand van zaken met betrekking tot de bereikbaarheid uitgebreid aan de orde komen.

Is het college van plan dit mee te nemen bij de voorbereiding van de betreffende bijeenkomst?

Meppel, 10 juli 2012

Namens de fracties van ChristenUnie en GroenLinks,

Gert Stam, fractievoorzitter ChristenUnie Meppel

Willie Oldengarm, fractievoorzitter GroenLinks Meppel