Verloskundigenzorg verdwijnt uit Meppel: ChristenUnie stelt vragen!

Verloskundemaandag 30 juli 2012 16:53

Bestuurder van de Noorderboog, waaronder het Diaconessenhuis Meppel valt, Lidy Hartemink, heeft in een interview met radio Drenthe aangegeven dat de verloskundigenzorg uit het ziekenhuis van Meppel verdwijnt.

Ze zegt dat op een moment dat de gesprekken met alle partijen daarover nog gaande zijn. De verloskundigen hebben zich vervolgens uit het overleg teruggetrokken.

Nadat de fracties van GroenLinks en ChristenUnie op 10 juli 2012 vragen stelde aan het college van burgemeester en wethouders over wat de rol van het college hierin kan zijn, heeft het college op 18 juli geantwoord. De antwoorden kunt u hier lezen.

De fractie van de ChristenUnie maakt uit de antwoorden op dat er gezamenlijk gewerkt wordt aan een feitenrapport, waarin zowel concentratie in Zwolle als satellietpost in Meppel wordt bestudeerd. Dat zou betekenen dat alle betrokkenen serieus met het dossier omgaan en dat alle opties nog open zijn. In de pers werd ook al aangegeven dat de onafhankelijk voorzitter, commissaris van de Koningin Jacques Tigelaar, niet blij was met de voortijdige uitlatingen van mevrouw Hartemink. Het college wacht de resultaten, die worden opgesteld door prof. dr. Blijham, af.

Ook de fractie van de ChristenUnie wacht deze resultaten af, maar heeft minder vertrouwen gekregen in het overleg dat aanvankelijk als 'open' werd aangeduid. Te meer, daar vanuit de Noorderboog geen correctie of excuses is gekomen. De inwoners van Meppel verdienen het dat medische voorzieningen binnen handbereik zijn en dat de veiligheid en de gezondheid van de Meppelers en omliggende gemeenten worden gegarandeerd.

Noorderboog maakt zichzelf als partij niet geloofwaardiger als de uitkomst zal blijken te zijn dat de verloskundige zorg inderdaad uit Meppel verdwijnt. De schijn is dan gewekt dat met het onafhankelijk onderzoek niet serieus is omgegaan. Daarmee wordt aan alle betrokken partijen schade berokkend en dat is niet in het belang van de regionale gezondheidszorg.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Gert Stam, fractievoorzitter.

Reacties op 'Verloskundigenzorg verdwijnt uit Meppel: ChristenUnie stelt vragen!'