Plataan; ChristenUnie blijft kritisch, maar steunt Niermanschool

pand-s-300x225woensdag 26 september 2012 21:31

Opnieuw komt wethouder Jansen naar de gemeenteraad met een voorstel om de Niermanschool in de Plataan te huisvesten. Sinds het vorige voorstel, dat geen steun kreeg van de gemeenteraad is er veel verbeterd. Door nieuw overleg met alle betrokkenen is er nu meer draagvlak bij de verenigingen die nu de Plataan gebruiken.

Heel belangrijk voor de ChristenUnie is dat de speel-o-theek nu ook een plek krijgt in de Plataan. De speel-o-theek driegde haar plek naast de bibliotheek kwijt te raken. Deze verbeteringen maken duidelijk dat de beslissing van de gemeenteraad om het eerste plan van wethouder Jansen niet te steunen juist is geweest; wij zouden er toch niet aan moeten denken dat het oorspronkelijke voorstel ongewijzigd was aangenomen, zoals Sterk Meppel wilde.

Kritische vragen
Ondanks deze verbeteringen is de ChristenUnie niet enthousiast over het voorstel. De financiële onderbouwing is op sommige punten twijfelachtig. Gert Stam heeft dan ook kritische vragen hierover gesteld. Dat er aan het advies van Twijnstra&Gudde een aanvulling van de wethouder en de Stichting De Plataan is toegevoegd met een andere rekensom geeft een rommelige indruk en vergt van de wethouder een ingewikkelde uitleg over een overblijvend tekort wat de gemeente “voor de helft voor zijn rekening neemt” en waarvoor de beheersstichting “samen met de gemeente naar een oplossing zoekt voor de andere helft”.
Een belangrijke vraag van Gert Stam gaat over de mogelijkheid dat Scala minder ruimte gaat huren dan volgens het plan is voorzien. Hierop krijgt hij geen duidelijk antwoord. De ChristenUnie vraagt ook om een onderbouwing van het bedrag van 2,2 miljoen euro, dat voorzien is voor de kosten van nieuwbouw op de huidige locatie van de Niermanschool. Volgens Gert Stam is dit bedrag erg hoog voor een kleine school. Het uitblijven van argumenten voor dit bedrag roept de vraag op of er geen hoog bedrag is genoemd om de gemeenteraad voor vestiging in de Plataan te laten kiezen. In reactie op vragen of zij hiervan heeft geleerd antwoordt de wethouder dat zij elke dag leert, maar dit geeft geen aanwijzing voor toepassing van deze ‘lessen’ in andere dossiers.

Waarom toch steun?
Waarom wil de ChristenUnie dan toch waarschijnlijk steun geven aan het voorstel om de Niermanschool in de Plataan onder te brengen? De reden hiervoor is dat de Niermanschool al ruim tien jaar wacht op fatsoenlijke huisvesting, en dat er al die tijd geen groot onderhoud aan het gebouw van de Niermanschool is geweest. De Niermanschool heeft er recht op dat de gemeente voor goede huisvesting zorgt. Verder uitstel is onverantwoord. De ChristenUnie vreest dat het college, dat (in samenwerking met Actium) andere plannen heeft met de huidige locatie van de Niermanschool, geen haast gaat maken met nieuwbouw op de huidige locatie als het voorstel voor vestiging van de Niermanschool in de Plataan nu wordt afgewezen. Belangrijk is ook dat verhuizing naar de Plataan de voorkeur heeft van de Niermanschool zelf. Gert Stam noemde de vestiging van de Niermanschool in de Plataan dan ook de minst slechte optie, nu met het blijven van de speel-o-theek een pijnpunt opgelost is. Wel wil de fractie met het college goede afspraken maken over mogelijke aanvullende kosten.

Reacties op 'Plataan; ChristenUnie blijft kritisch, maar steunt Niermanschool'