Gert Stam kritisch over niet nakomen afspraken over Ogterop

schouwburg-ogteropvrijdag 07 juni 2013 23:09

Het is inmiddels al weer twee jaar geleden dat de gemeenteraad met het college heeft afgesproken dat het vanwege de crisis niet verstandig is om Schouwburg Ogterop op korte termijn volledig te privatiseren, maar ook dat er wel een ‘interne verzelfstandiging’ zou komen, namelijk een afzonderlijke begroting voor Schouwburg Ogterop.

Omdat ook ambtenaren in het gemeentehuis ook werk voor schouwburg Ogterop doen, is het natuurlijk even werk om dit goed uit te zoeken, maar de wethouder heeft hier dan ook twee jaar de tijd voor gehad. Vreemd genoeg is er van de afspraak voor interne verzelfstandiging van Schouwburg Ogterop in deze twee jaar niets terecht gekomen. In plaats hiervan kwam het college met een nota waarin wordt voorgesteld om alles maar te laten zoals het is.

Gert Stam heeft hierover in de raadscommissievergadering van 6 juni 2013 stevige kritiek laten horen. Hij vindt het onzorgvuldig dat het college de nota begint met een zin als “een stad zonder cultuur is als een mens zonder emotie”, omdat dit de indruk werkt als het gaat om een keuze tussen opheffen van Schouwburg Ogterop of alles laten zoals het is. Ook de ChristenUnie vindt cultuur belangrijk. Maar dat betekent niet dat de gemeente voor altijd zelf de schouwburg moet beheren. Hij is dan ook zeer teleurgesteld over het niet nakomen van de gemaakte afspraak over interne verzelfstandiging. Hierop krijgt Gert Stam een interruptie van Jan Wessels van Sterk Meppel die hem verwijt dat hij onverantwoord bezig is door geen rekening te houden met het feit dat er een crisis is en dat verzelfstandiging daarom nu niet verantwoord is. Gert Stam legt uit dat de ChristenUnie niet pleit voor volledige verzelfstandiging op korte termijn, maar dit alleen als een aantrekkelijke mogelijkheid op de langere termijn te zien en met het oog daarop alvast wil beginnen met een eigen begroting voor Schouwburg Ogterop. Alleen als Schouwburg Ogterop een eigen begroting heeft, kan de gemeenteraad goed inzicht krijgen in de mogelijkheden en de risico’s. Eigenlijk vraagt de ChristenUnie hiermee niets anders dan dat het college eindelijk doet wat er twee jaar geleden al is afgesproken.

Tijdens een interruptiedebat met wethouder Jansen probeert Gert Stam nog om een duidelijke uitleg te krijgen over de reden waarom de afspraak over interne verzelfstandiging niet is nagekomen. De wethouder houdt echter vol dat zij de afspraak wel heeft uitgevoerd en merkt op dat Gert Stam de financiële stukken blijkbaar niet goed heeft gelezen, omdat hierin staat dat er een analyse is uitgevoerd en dat er hiervoor een externe adviseur is ingeschakeld. De slotconclusie van Gert Stam bleef echter dat de begroting wel geanalyseerd was, maar dat het ontvlechten nog moest beginnen.

Na een stevig debat waarin alle fracties behalve Sterk Meppel aandringen op interne verzelfstandiging met een eigen begroting voor Schouwburg Ogterop, zegt de wethouder toe dat Schouwburg Ogterop op korte termijn een eigen begroting krijgt. Het collegevoorstel bleek niet te voldoen aan de wensen van de meerderheid van de commissie en het college moet dus zijn huiswerk overdoen. De ChristenUnie wacht de eerste eigen begroting van Schouwburg Ogterop met belangstelling af.

Reacties op 'Gert Stam kritisch over niet nakomen afspraken over Ogterop'