Divide et impera

woensdag 26 juni 2013 20:10

Zo'n 2000 jaar geleden was heel Gallie (zo heette Frankrijk toen) bezet door soldaten van de Romeinse Veldheer Julius Caesar. Heel Gallie? Nee, een klein dorp bleef dapper weerstand bieden aan de overheersers en maakte het leven van de Romeinen in de omringende legerplaatsen bepaald niet gemakkelijk…

Wie kent deze zin niet. Wie heeft de boeken van Asterix en Obelix niet gelezen? Er werd gestrooid met Latijnse spreuken. Een van de spreuken is: Divide et impera (verdeel en heers), De uitspraak is afkomstig van Julius Caesar. Behalve veldheer was Caesar lid van de Romeinse Senaat en hoorde bij de fractie van de populares, een fractie die op ingrijpende politieke hervormingen aanstuurde. Ze waren tegen uitbuiting van het volk en kwamen op voor de belangen van de gewone man. Ik denk dat de meeste van de fracties graag deze beschrijving voor hun rekening nemen. Aansturen op hervormingen en opkomen voor de belangen van de gewone man. De hardwerkende burger, de Meppeler, de zwakken in de samenleving.

Maar de naam van deze fractie is de basis geworden van een politieke stijl die 'Populisme' wordt genoemd. En daar voelen de meeste fracties zich niet bij thuis. Toch zijn we bijna een jaar voor de verkiezingen en behandelen we een perspectiefnota. Een moment waarbij populisme voor iedereen op de loer ligt.
Dat komt ook vanwege het feit dat mensen al tijden in onzekerheid leven. De economische crisis duurt voort en 'de politiek' lijkt daar geen afdoende antwoord op te hebben. Het college maakt daar melding van in de inleiding van de perspectiefnota. Het kabinet van PvdA en VVD is gelet op hun wankele positie nog wat huiverig voor echte ingrijpende hervormingen en stapelt daarom akkoord op akkoord en zijn daarmee meer en meer aan het akkoord-dansen. De gemeentelijke overheid, die het dichtst bij de burger staat, zou voor rust en stabiliteit kunnen zorgen voor de burger, maar die kan niet worden gegeven.

Wat zijn de effecten van de decentralisaties per 1 januari 2015 voor de gemeenten en voor de burgers? Welke gevolgen heeft het uitblijven van echte hervormingen voor onze economie en wat betekent dat voor de bezuinigingstaakstelling van de gemeente die jaar op jaar wijzigt? We zijn met handen en voeten gebonden aan de toekomst en kunnen dus weinig uitrichten. En wat betekent dat voor de beeldvorming naar de burger en hoe gaan wij als raad daarmee om?
Wat zou de burger er van vinden dat we zo'n grote school bouwen in deze tijd? Hoe geloofwaardig is Nieuwveense Landen nog? Als we het parkeergeld nou eens niet verhogen? Onder geen beding de rioolbelasting verhogen.
Voorzitter, populistische oplossingen zijn geen oplossingen. Maar hoe kunnen we gegeven de omstandigheden toch goede lijnen uitzetten voor de komende vier jaar?

Ik loop de verdeling van het college langs:
Uitgaan van de kracht van de samenleving is: meer investeren in wijken, inzetten van wijkbudgetten en gebruik maken van vrijwilligers. Maar wel op zo'n manier dat ze niet overbelast raken. Er op blijven toezien dat het CJG doet wat ze moet doen, namelijk de zorg voor jeugd en gezinnen coördineren en niet schromen te investeren in vitale gezinnen. Is het niet om hun welzijn dan wel om hulpverleningskosten in de toekomst te voorkomen.

Samenwerken is: samen met andere gemeenten in deze regio zorgen voor een sterke economie. We lazen dat er stappen zijn gezet in het regionale havenbedrijf. Maar weer gooit onze VVD randstadminister roet in het eten door de bedieningstijden op kleinere vaarwegen in te krimpen, waardoor ook ons havenbedrijf in gevaar komt. Is het college met ons van mening dat deze minister eens moet ophouden de regio zo dwars te zitten in het uitbreiden van de havenactiviteiten?

Beter met minder is: nu ook echt doorpakken als accommodatiebeleid geld oplevert. Wij willen concretere resultaten zien.
De situatie van de Plataan baart onze fractie zorgen. Er is nog steeds onduidelijkheid over de exploitatie van de Plataan. We moeten nu beslissen of de 150.000 bezuinigingen wel of niet realiseerbaar zijn. Het lijkt ons stug dat het bedrag allemaal ten gunste van Scala en de bibliotheek is aangewend. En anders moeten we daar nog maar eens over praten. Ons voorstel is om deze taakstelling te handhaven, totdat door middel van definitieve afspraken met partijen en de Stichting is gebleken dat het daadwerkelijk niet te realiseren is. Daarvoor is het nu te vroeg. Vreemd overigens dat de wethouder hier al de bezuiniging wil opgeven terwijl de som nog veel onbekenden heeft, terwijl de 2 ton 'van de raad' voor harmonisatie aanvankelijk rucksichtlos als breekijzer werd gebruikt. Daar wringt iets. Wij dienen derhalve een amendement in om voorlopig aan de bezuiniging voor De Plataan vast te houden.

Het college blijft erg algemeen over het tegen het licht houden, versoberen en temporiseren van investeringen. Als dat uitgangspunt voor de begroting moet zijn, willen we graag een concreter overzicht.
Wij vragen ons af waarom nog steeds niet alle grote gesubsidieerde instellingen met prestatieafspraken werken. Ook dat kan veel geld besparen.
Divide en impera. Dat betekende 'verdeel en heers'. Verdeel en heers is volgens Machiavelli een tactiek voor de zwakke heerser. Geef de ene concurrent meer rechten dan de andere. Daardoor zullen ze ook elkaars concurrent worden en zullen ze geen samenwerking aangaan om je te bestrijden. Maar, ook al staat dat niet in de Asterix en Obelixen, deze manier van werken werd Caesar uiteindelijk fataal. Onze fractie wil in deze perspectiefnota liever uitgaan van het principe 'eendracht maakt macht'. Niet proberen elkaar te slim af te zijn, maar samen het goede te zoeken voor de stad. We hebben eerder laten zien dat we dat kunnen.
Voorzitter, deze perspectiefnota is de laatste perspectiefnota van deze bestuursperiode. De verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad worden Deo Volente op 19 maart 2014 gehouden. Met deze laatste latijnse term spreken wij uit dat wij ons afhankelijk weten van onze goede God, ook voor het werk van vandaag en morgen.

Reacties op 'Divide et impera'