Snellere scootmobiels: overbodige luxe of juist maatwerk?

scootmobielmaandag 02 december 2013 21:57

In de gemeenteraadsvergadering van 31 oktober 2013 hebben ChristenUnie en PVDA een motie ingediend waarin aan het college wordt gevraagd om een onderzoek om na te gaan om hoeveel het kost om verstrekking van scootmobiels met een hogere snelheid dan12 kmper uur mogelijk te maken. PVDA en ChristenUnie denken aan een snelheid van 15 of16 kilometerper uur, wat de normale snelheid van fietsers is. Na de toezegging van het college om dit onderzoek te doen is deze motie weer ingetrokken.

Met het onderzoek kan de gemeente een beeld krijgen hoeveel geld het gaat kosten om snellere scootmobiels te verstrekken. Tegenover extra kosten voor snellere scootmobiels kunnen ook besparingen staan doordat mensen op meer plekken zelf kunnen komen en dus minder vaak voorzieningen voor rolstoelvervoer nodig hebben. Er is geld over uit het budget dat de gemeente voor scootmobiels heeft gereserveerd. Als het aan de ChristenUnie en de PVDA ligt, betekent dit niet automatisch dat dit geld structureel bezuinigd wordt op het hiervoor bestemde budget, maar is de uitkomst van het onderzoek van invloed op het besluit.

Er is nogal veel kritiek gekomen op dit voorstel. Velen vragen zich af of dit niet een ‘luxe’ is die mensen dan maar uit eigen middelen moeten betalen. In de gemeenteraad hebben VVD, Sterk Meppel en D66 zich op dit standpunt gesteld. Annie Huisman van de PVDA heeft nog aan de woordvoerders van andere partijen gevraagd of zij zelf wel eens hebben geprobeerd om11 kilometerper uur te fietsen en of zij dan niet omvielen, maar hierop kreeg zij geen antwoord. Wel kwamen er veel vergelijking met de aanschaf van auto’s en fietsen, die geen recht doen aan het feit dat er echt mensen zijn die niet zomaar even met eigen geld een snellere scootmobiel kunnen kopen. Wij krijgen als ChristenUnie en PVDA hierover ook vragen van burgers uit Meppel. Is dit wel echt nodig? Kan een partner van iemand die een scootmobiel gebruikt niet gewoon langzamer fietsen?

Dat kan inderdaad wel, maar het is heel lastig om voor langere tijd een onnatuurlijk langzaam tempo als12 kilometerper uur te fietsen. Voor je het weet ga je al weer sneller en moet je weer afremmen. Voor PVDA en ChristenUnie is het belangrijk dat mensen er samen op uit kunnen gaan, de één met de fiets en de ander met de scootmobiel. Niet iedereen die hier mee te maken heeft kan zomaar zelf een snellere scootmobiel betalen. Maar het kan een groot verschil maken voor de  participatie van betrokkenen. De PVDA en de ChristenUnie hebben dit voorstel voor snellere scootmobiels dan ook niet zomaar bedacht als een leuk extraatje. De woordvoerders van beide partijen in dit debat, Gert Stam van de ChristenUnie en Annie Huisman van de PVDA, kennen zelf ook mensen die een scootmobiel nodig hebben en samen met hun fietsende partner op pad gaan. Zij hebben met betrokkenen gesproken en weten waar zij over praten.

Wil Kerstjens heeft zelf acht jaar een scootmobiel nodig gehad. Haar partner heeft in die tijd gemerkt dat hij op zijn fiets niet lang het langzame tempo van12 kilometerper uur vol kon houden, zonder dat hij de neiging had om te vallen. De fietsende partner van iemand met een scootmobiel moet dus steeds vooruit fietsen en stoppen. Zelf heeft Wil Kerstjens ervaren dat er een ‘wereld voor haar open ging’ op het moment dat zij een snellere scootmobiel kreeg: opeens kon zij met haar scootmobiel samen met haar fietsende partner uitstapjes maken buiten Meppel, bijvoorbeeld naar Wanneperveen of Havelte. Claudia Koekoek heeft dezelfde ervaringen met haar fietsende partner. Bij haar ging het echter niet alleen om de fietsende partner, ook de kinderen hadden last van het voortdurende stoppen om op de scootmobiel te wachten. Zij wist eerst niet dat er ook snellere scootmobiels bestonden.

Maar het gaat hierbij niet allen om het maken van uitstapjes. Er zijn ook mensen met een scootmobiel die midden in het leven staan en een baan hebben waarvoor zij op tijd op het werk moeten komen. En het hebben van een baan betekent in deze tijd echt niet automatisch dat men geld in overvloed heeft voor het aanschaffen van snellere scootmobiel. Zelf heeft Wil Kerstjens met haar scootmobiel naar haar werk gereisd en dan maakt het echt veel verschil wat de snelheid van een scootmobiel is. Wanneer iemand de scootmobiel alleen gebruikt om naar een dichtbijgelegen winkel te gaan kan dat wel met een langzame scootmobiel, maar iemand die vanuit de Oosterboer naar het centrum, het station, of naar de andere kant van Meppel gaat is heel wat anders.

Wil Kerstjens heeft zich geërgerd aan partijen die lacherig hebben gedaan over het voorstel voor een snellere scootmobiel, alsof dit maar wat overbodige luxe is. Wie echt de participatie wil bevorderen van mensen die afhankelijk zijn van een scootmobiel, doet het voorstel van PVDA en ChristenUnie niet lacherig af alsof het om onzin of overbodige luxe gaat, maar kijkt hier serieus naar. De fracties van PVDA en ChristenUnie zijn dan ook erg blij met de toezegging van het college, bij monde van wethouder De Vos, dat hij dit serieus gaat onderzoeken en hopen dat dit onderzoek er toe leidt dat de gemeente ook bij de verstrekking van scootmobiels kiest voor maatwerk.

Reacties op 'Snellere scootmobiels: overbodige luxe of juist maatwerk?'