ChristenUnie fractieleider Gert Stam Politicus van het Jaar 2013

Foto Gert Stam, Lijsttrekker ChristenUnie Meppel (klein)woensdag 18 december 2013 23:37

ChristenUnie voorman Gert Stam is door de Meppeler Courant verkozen tot Politicus van het jaar 2013. Tijdens de jurybijeenkomsten werden alle voors en tegens tegen het licht gehouden. Schriftelijke en telefonische suggesties en voorkeuren werden in het beraad betrokken. In het juryrapport staat over de nominatie van Gert Stam dat hij ‘onvermoeibaar kennis neemt van meterslange dossiers die zich in de loop der jaren in zijn elektronisch archief hebben opgestapeld.

De doorgaans lankmoedig ingestelde plaatselijke parlementariër die opereert op evangelische grondslag liet dit jaar zijn tanden zien bij de ondersteuning van een motie van wantrouwen tegen wethouder Myrjam Jansen. Stam had er zichtbaar moeite mee, maar na een gewetensvolle afweging was hij tot de conclusie gekomen dat hij niet mocht terug schrikken het zwaarste politieke wapen in te zetten. Hij heeft zoveel gezag opgebouwd dat politieke insiders concluderen dat als Gert Stam een dergelijke motie steunde er echt wel wat aan de knikker moest zijn. Ondanks de tegenargumenten van de fractie van Sterk Meppel.’

Gert Stam heeft op een oprechte manier plezier in het raadswerk gehouden. Hij heeft aanvankelijk moeten knokken tegen de politieke erfenis uit het verleden en de beelden van de ChristenUnie die daarbij horen: de schaduwen van Rinus Scholtus en van Roel Veerman. Gaandeweg drukte Gert Stam zijn stempel op de inbreng van de ChristenUnie. De laatste tijd om het gebruik van de fiets te propageren, recentelijk op de voor de echte minima voor wie hij de gemeentelijke ziektekostenpremie veel te hoog vind. De betrokkenheid druipt eraf. Vergelijk eens foto’s van ministers en staatssecretarissen aan het begin van een kabinetsperiode en aan het eind ervan. En vergelijk dan eens de foto’s van Gert Stam, de leider van een eenmansfractie. Al het leed en de last van de gemeente rusten op slechts één paar schouders als het er op aan komt in de raad, want dan zit de steunfractie immers niet bij hem op schoot. De motivatie, maar vooral het plezier stralen van hem af, als je de foto’s bekijkt. Dat ziet ook zijn grootste fan: zijn zoontje dat op de publieke tribune vlak achter zijn papa zit. Misschien is hij wel het geheime wapen van Gert Stam, Politicus van het Jaar 2013.

Reacties op 'ChristenUnie fractieleider Gert Stam Politicus van het Jaar 2013'