‘Ontwikkeling Nijeveen in stroomversnelling’

woensdag 07 juni 2006 17:48

Van de Meppeler bevolking voelde 2,3 % zich in 2005 vaak onveilig. In 2003 was dit nog 3,1 %. Het percentage van de burgers in Meppel dat zich weleens onveilig voelt, lag in 2005 op 17,5 %. Dit was twee jaar geleden 20,5 %. Dit schrijft burgemeester Westmaas in het Burgerjaarverslag 2005.

‘Het overgrote deel van de inwoners voelt zich dus veilig in Meppel. We doen daar dan ook veel aan, bijvoorbeeld op uitgaansavonden,’ aldus Jan Westmaas.
De cijfers blijken uit de zogenaamde politiemonitor, een tweejaarlijks landelijk bevolkingsonderzoek naar criminaliteit, onveiligheid, preventiegedrag van burgers en de kwaliteit van het optreden van de politie. Burgemeester Westmaas spreekt in het Burgerjaarverslag zijn waardering uit over de samenwerking tussen deze partijen. ‘Ik heb veelvuldig overleg met politie, justitie en brandweer om alle voorvallen op het gebied van openbare orde te bespreken. Dat vinger-aan-de-pols houden helpt mij om waar nodig verbeteringen in gang te zetten. Als burgemeester ben ik verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. De gemeente doet er alles aan om al haar inwoners een veilige leefomgeving te bieden.’

In zijn eerste Burgerjaarverslag in zijn functie als burgemeester van de gemeente Meppel laat Jan Westmaas Nijeveen nadrukkelijk aan de orde komen. ‘2005 Was het jaar van overleg over de ontwikkeling van Nijeveen tot 2020. Deze wordt omschreven in een ruimtelijke visie, afgestemd op de identiteit en de behoeften van het dorp en met behoud van de huidige woonfunctie en het daarbij behorende voorzieningenniveau. De bewoners van het dorp en het buitengebied zijn hierin nadrukkelijk betrokken. In 2005 zijn de ontwikkelingen van het winkelgebied van Nijeveen en de achterliggende woningen in een stroomversnelling gekomen.’ De eerste burger wijst nog eens op de in mei 2005 gehouden enquête onder 750 huishoudens.

In december 2005 werden de eerste woningen in Danninge Erve Zuid opgeleverd. Westmaas concludeert dat het zogenaamde welstandsvrij bouwen goed heeft uitgepakt. ‘Goed overleg tussen de toekomstige bewoners is van groot belang. Er is gesproken over tuinmuren- en beplanting, afwatering, de verlichting en bouwrijp maken. De straatnaam Weidelint is bedacht door de bewoners.’ Een van de bewoners van de nieuwe Nijeveense wijk heeft een initiatief voor warmte-win installaties genomen. Deze vernieuwde installaties zijn toegepast in een aantal woningen. De provincie Drenthe stimuleerde het initiatief met een subsidie. ‘De toepassing heeft landelijke aandacht gekregen en wordt geëvalueerd om te kijken of deze installaties ook elders kunnen worden gebruikt.’

Reacties op '‘Ontwikkeling Nijeveen in stroomversnelling’'