meppel_noordpoortvrijdag 09 maart 2018 09:19

In april 2014 trad een nieuwe coalitie aan, dat onder het motto ‘Coalitie met de samenleving’ koos voor een meer inwonersgerichte bestuursstijl. ‘Verbinden’ was het toverwoord. Tijd om de balans op te maken.

loslaten

Mee op aandringen van de ChristenUnie werd in ons coalitieakkoord breed aandacht besteed aan de bestuursstijl die het college zou gaan hanteren.  Een stijl die zou moeten opschuiven in de richting van stimuleren, faciliteren en loslaten en minder regulerend en regisserend zou moeten zijn. ‘We willen met onze bestuursstijl verbindend zijn, gericht op het bereiken van draagvlak. Dat vraagt een open en luisterende houding.’

Direct vanaf de start zijn de collegeleden de samenleving ingegaan en voerden zij gesprekken met allerlei organisaties en betrokken inwoners. We hebben in de afgelopen vier jaar een college gezien dat met een goede stijl van besturen richting heeft gegeven aan deze stad. Er werd regelmatig de verbinding met inwoners en organisaties gezocht en dat werkte stimulerend op het nemen van verantwoordelijkheid door inwoners.

wijkplatforms

Voor onze wethouder Gert Stam was er, als coördinerend wethouder voor het wijkgericht werken, een bijzondere plek weggelegd om het stadhuis dichter bij de wijken te brengen. Er zijn hierin, in tegenstelling tot de vorige periode, slagen gemaakt. In alle wijken, Nijeveen en het buitengebied zijn wijkplatforms met veel enthousiasme met hun wijkplannen aan de slag gegaan. Gert gaf de wijken Berggierslanden en Haveltermade, als het gaat om de contacten met de wijkbewoners, een goede impuls. Ook het Sociaal wijkteam, dat zich bezighoudt met de sociale aspecten van de wijken, kreeg steeds meer een gezicht. Ook de Stuurgroep Wijkgericht Werken werd nieuw leven in geblazen en dat vergrootte de bestuurlijke betrokkenheid bij de wijken. En laten we, als het gaat om verbinden, ook de Sociale Ombudsvrouw niet vergeten, een initiatief van de ChristenUnie, die een zeer nuttige functie vervult bij problemen in het Sociaal Domein.

De wijkwethouders gaven niet op dezelfde wijze impulsen aan hun wijken. In de breedte van ons bestuur mag er de komende periode in sommige wijken nog wel een bestuurlijk schepje bovenop. Ook zouden we wat de ChristenUnie betreft eens moeten gaan verkennen op welke manier we de wijken ook een eigen budget kunnen geven, om mooie dingen voor de wijk tot stand te brengen. En sla dit dan niet meteen dood door overdreven regelgeving of verregaande bemoeizucht vanuit het stadhuis. Laat dat groeien en dan zul je zien dat in de wijken iets bijzonders kan opbloeien.

Noordpoort

In de afgelopen periode heeft Gert een belangrijke impuls gegeven aan de planvorming voor het gebied Noordpoort, liggend tussen de watertoren en de binnenstad.  Wat een mooi traject van betrokkenheid van de bewoners en bedrijven is hier doorlopen! Er is doormiddel van een bijzonder participatietraject door bewoners en bedrijven breed meegedacht met de herontwikkeling van dit desolate maar kansrijke gebied. Uit persoonlijke contacten hier is ons gebleken dat de mensen zich goed voelen meegenomen in het proces. Als er ergens in Meppel een ‘contract met de samenleving’ tot stand is gekomen dan is het wel hier.

De plannen besteden ook veel aandacht aan de zogeheten 10 Duurzame Uitgangspunten voor Meppel. Hiermee werd op een fraaie manier inhoud gegeven aan een door de ChristenUnie ingebracht aspect van duurzaam Meppel. Laten we hopen dat Gert dit mooie project ook in de komende jaren kan gaan ontwikkelen.

Aanjaagfonds

Meppel kent veel inwoners en organisaties die initiatieven ontplooien om Meppel mooier te maken. Voor de uitvoering ervan is soms geld nodig en dat is er niet altijd. In de afgelopen periode is het zogeheten aanjaagfonds in het leven geroepen. Elk jaar wordt er € 200.000 verdeeld voor kansrijke projecten om zo initiatieven uit de samenleving een kans te geven. En zo kwam er heel veel moois tot stand. Wat de ChristenUnie betreft gaan we de daar de komende jaren ook mee door. We zullen dan opnieuw proberen binnen dat budget middelen af te zonderen voor initiatieven die Meppel duurzamer maken. Daarvoor kregen we tot nu toe onvoldoende steun in de raad.

Maatschappelijke onrust

De coalitie met de samenleving verliep niet altijd even gladjes, maar dat zijn uitzonderingen. We hebben als ChristenUnie aan de bel getrokken over door ons gesignaleerde maatschappelijke onrust op het Vledder. Veel mensen leven daar geruime tijd in een bouwput en zijn de overlast meer dan zat. We beseffen dat wat daar tot stand moet komen moeizaam is te realiseren en dat we er nog steeds niet zijn. Ons gemeentebestuur heeft hier echter  steken laten vallen door de gevoelens onder de bewoners onvoldoende te onderkennen. We hadden hen, die zoveel overlast ondervinden, best wat meer in de watten mogen leggen, door goede aandacht te geven aan problemen. Bijvoorbeeld door het zorgvuldiger vormgeven van tijdelijke verkeersmaatregelen en afsluitingen. Door een intensieve dialoog aan te gaan.

Een ander voorbeeld betreft de verkeersveiligheid in Rogat. Ook hier hebben we als ChristenUnie flink aan moeten trekken. Maar nog steeds is een plan van de bewoners niet gerealiseerd en heeft Rogat last van vrachtverkeer en onveiligheid. En dat terwijl er geld op de plank ligt voor de uitvoering. We stimuleren bewoners iets samen te bedenken, er zijn verwachtingen gewekt.

Verbinding leggen en bewoners betrekken, het blijft een aandachtspunt voor een volgend college. Door de bank genomen is de ‘coalitie met de samenleving’ goed tot stand gekomen. ‘Bestuurlijk je ogen wagenwijd openhouden’ zou een goed motto voor een nieuw college zijn. De ChristenUnie werkt graag mee aan de uitvoering ervan.

Bert Kunnen, ChristenUnie.

Reacties op 'De andere bestuursstijl, of: hoe is inhoud gegeven aan de ‘coalitie met de samenleving’'