Nog een publicatie waaruit blijkt dat, zelfs voor inwoners ver buiten Meppel, deelname van de ChristenUnie aan het politieke debat in Meppel niet onopgemerkt blijft.

Kruising Handelsweg-Setheweg.jpgzaterdag 13 februari 2021 15:13

OPTIE VOOR ROTONDE BIJ KRUISPUNT HANDELSWEG EN SETHEWEG IN MEPPEL LIGT WEER OP TAFEL.

Begeleidt door een schitterende overzichtsfoto van de hand van Willem Bijzitter van de kruising van de Handelsweg met de Setheweg wordt door Stefan Klomp inhoud gegeven aan de volgende publicatie in de Meppeler Courant van 10 februari 2021. Over die foto hierna nog meer.

Meppel „Het is niet meer van deze tijd om in te zetten op dit soort prestigeprojecten.” De komst van een rotonde op het kruispunt van de Handelsweg, Setheweg en Edison is terug op de agenda. Het college van burgemeester en wethouders van Meppel adviseert om de rotonde aan te leggen. De kosten worden geschat op 500.000 euro. De ChristenUnie moet er niets van weten. „Verbazingwekkend”, reageert Gert Stam namens de partij.

Het college adviseert een rotonde om een duurzame, veilige situatie te realiseren”, verklaart wethouder Robin van Ulzen. „Een rotonde is de meest veilige vorm voor een gelijkvloers kruispunt.”

De rotonde op het kruispunt kent een lange geschiedenis. In 2018 stemde bijna de volledige gemeenteraad tegen het advies van het college om daar een rotonde aan te leggen, enkel de VVD was voorstander. De gemeenteraad vond de maatregel niet nodig, gezien het beperkte aantal ongelukken dat daar gebeurde. Echter, uit cijfers van de Meppeler Courant bleek dat de gemeenteraad en college niet over de juiste cijfers beschikten. De Meppeler politiek ging destijds uit van acht ongevallen in vier jaar tijd. Het bleken er 25 te zijn, de weg behoorde daarmee tot de gevaarlijkste punten van Meppel.

Maar het aantal ongelukken is daar sindsdien flink gedaald. Vorig jaar vonden er nauwelijks ongelukken plaats - exacte cijfers zijn nog niet beschikbaar. Er is op het kruispunt namelijk wel wat veranderd. Er zijn ‘snelheidsbeperkende maatregelen’ getroffen. Zo is er een bliksemschichtmarkering aangebracht - en dat lijkt te helpen. „Het aantal ongevallen wat plaatsvindt op deze locatie lijkt af te nemen, dat is mooi”, zegt Van Ulzen. Daarom antwoordde het college vorig jaar nog dat ‘hierdoor een acuut ingrijpen niet noodzakelijk lijkt’. Dat gebeurde op de vraag van de ChristenUnie of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn op het kruispunt.

Waar komt de rotonde dan nu weer vandaan”, vraagt Gert Stam zich nu af. Wethouder Robin van Ulzen antwoordt: „De markering is géén garantie voor de toekomst. Als het om verkeersveiligheid gaat is het in ieders belang dat we werken aan veilige en duurzame oplossingen voor te toekomst.

De ChristenUnie is verbaasd dat het college slechts één ander alternatief voorlegt: de aanleg van een middenberm ter hoogte van het kruispunt, zodat de weg daar versmald wordt. Maar ondanks dat dit alternatief ongeveer de helft kost dan de aanleg van de rotonde, ziet het college dit niet zitten. „Het college brengt één alternatief en schiet het meteen af. Ze hadden ook naar andere alternatieven moeten kijken. Het is niet meer van deze tijd om in te zetten op dit soort prestigeprojecten.” Volgens het college wordt de snelheid met de herinrichting van de weg verlaagd, maar niet genoeg. Bovendien wordt de snelheid op de Setheweg en Edison er niet mee verlaagd.

Stam begrijpt dat argument niet. „Op die twee wegen spelen helemaal geen snelheidsproblemen. Het probleem is de snelheid komend vanaf de Eshuisbrug. Die blijft hoog en daar moet je wat aan doen.

De gemeente zette in mei 2019 een tijdelijke snelheidsindicator neer, vlak voor het kruispunt, komende vanaf de Eshuisbrug. Die indicator had maar heel beperkt effect. Volgens Stam is daarnaast een rotonde niet nodig, omdat het een „overzichtelijk kruispunt” is.

De wethouder zegt dat er is gekeken naar andere mogelijkheden, zoals het plaatsen van drempels en verkeerslichten, maar dat die opties al snel afvielen. „Omdat ze minder effectief zijn ofwel niet goedkoper uitpakken.” De investering van 500.000 euro voor de rotonde staat overigens pas gepland voor 2024. Volgens Van Ulzen zorgt de rotonde echter gewoon voor een veiligere situatie daar. „Bijkomend voordeel van een rotonde is het feit dat het verkeer allemaal in dezelfde richting rijdt. Dit levert een lager risico op. Door het aanleggen van een rotonde, wordt de gehele verkeerssituatie veiliger. De naderingssnelheid gaat omlaag wat leidt tot verhoging van de verkeersveiligheid.

Morgen (donderdag 18 februari 2021) praat de politiek over de rotonde op de Setheweg tijdens de raadscommissie. „Eerder was alleen de VVD voor de komst van de rotonde. Ik kan me niet voorstellen dat andere partijen nu ineens een andere mening hierover hebben”, blikt Gert Stam alvast vooruit.

In aanloop naar deze raadsvergadering van 18 februari 2021 willen we nog even wijzen op de schitterende overzichtsfoto, gemaakt door Willem Bijzitter, van de gewraakte kruising. Wat een overzicht op en nabij de kruising! Menig wegbeheerder en verkeersdeskundige zou zijn vingers er bij aflikken als hij zulke mooie en vooral ruim opgezette kruisingen in zijn gemeente zou hebben. Politiek Meppel, doe uw voordeel hiermee!

Zoals gezegd valt onze deelname aan de politiek in Meppel ook anderen op dan alleen de inwoners van onze gemeente. Enkele citaten van een inwoner van een dorp ver buiten Meppel die ons het volgende schreef: Ik ben het helemaal eens met het standpunt van de ChristenUnie. Doe geen onnodige investeringen. De foto in de MC geeft een prachtig overzicht. Het is een kruispunt om door een ringetje te halen. Mooi overzichtelijke, ook voor fietsers.
Wat moet de gemeente de weggebruiker nog meer aanbieden ? Ik zou het niet weten. Hooguit de verkeersdeelnemers laten weten dat ze het helemaal zelf in de hand hebben. De eigen verantwoordelijkheid onderstrepen. Als je daar een ongeluk veroorzaakt kijk je niet goed uit. Ook als een ander een fout maakt heb je het zelf in de hand om een ongeluk te voorkomen. De VVD is voor, logisch zij willen een optimale doorstroming, misschien willen ze wel de OZB daarvoor verhogen? Ik denk het niet (het is ook maar een vraag  . . . ) In deze moeilijke tijd moet je voorzichtig zijn met het doen van grote investeringen. Laat de gemeente de komende 2 jaar maar eens goed het verkeer (doorstroming) en de ongevallen monitoren en een juiste analyse maken.

« Terug

Reacties op 'Nog een publicatie waaruit blijkt dat, zelfs voor inwoners ver buiten Meppel, deelname van de ChristenUnie aan het politieke debat in Meppel niet onopgemerkt blijft.'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.