Stadswerkplaats

woensdag 24 februari 2021 13:01

Fractie ChristenUnie Meppel gaat toch "mee" om een Stadswerkplaats te realiseren ten behoeve van mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt.

De Fractie van de ChristenUnie Meppel heeft alsnog ingestemd met een voorstel vanuit het college om in Meppel een initiatief mogelijk te maken voor het realiseren van de Stadswerkplaats.

Tijdens de eerste bespreking over dit onderwerp was onze fractie kritisch in haar bijdrage. Het betrof namelijk een bedrag van 50.000 euro en een magere onderbouwing. Ook was niet duidelijk wat de meerwaarde is van de Stadswerkplaats. In aanloop naar de definitieve keuze is er daarom overleg geweest. Daaruit werd duidelijk dat er ingezet werd op mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Ook werd helder dat er met dit initiatief een nieuwe manier van samenwerken vorm wordt gegeven, met name in circulaire ontwikkelingen en ontwikkelingen in de "maak-industrie".

In de vorige periode was er een zogeheten Aanjaagbudget waar initiatieven vanuit de samenleving een beroep op konden doen om op deze wijze de samenleving mooier en van ons te maken. Dit college koos echter voor een zogeheten Initiatievenbudget; dat werkt echter op een andere wijze. Vanwege het dempen van sociaal-economische effecten ivm Corona wordt dit Initiatievenbudget voor dat doel aangewend. Daarmee leek het voor de Stadswerkplaats lastig om gelden vanuit dit budget voor hun initiatief te ontvangen. Doch, ook dit initiatief kon worden uitgelegd als een vorm van dempen van de gevolgen van Corona. Daarmee kan onze fractie voluit achter dit voorstel staan.

Reacties op 'Stadswerkplaats'