Collegevorming gemeente Meppel afgerond

Coalitieakkoord.jpgdinsdag 17 mei 2022 08:49

Aanvankelijk was de oppositie not amused nadat bekend was geworden dat er een coalitieakkoord lag. Met name het gebrek aan communicatie voelde niet goed. Afgelopen vrijdag konden de kreukels in het tafellaken redelijk worden gladgestreken. Eduard Annen van Sterk Meppel gaf zelf ook wel aan dat de summiere communicatie achteraf gezien beter had gekund.

De kritiek van de oppositie over de minimale communicatie en verbinding verdween vrijdagmiddag met de zalvende woorden van de coalitie. Na een hobbelige aanloop vol verwijten kunnen de Meppeler politici gezámenlijk beginnen aan een nieuwe termijn. „Er is niks dichtgetimmerd, er zijn zelfs geen stilzwijgende onderlinge afspraken”, beloofde Eduard Annen van Sterk Meppel.

Na de presentatie van het coalitieakkoord van Sterk Meppel, VVD en D66 proostte Annen in Schouwburg Ogterop met al zijn politieke collega’s. Als fractievoorzitter van de grootste partij had de oppositie hem gezien als architect van het proces. En juist dat op proces hadden ze zoveel kritiek gehad: van de beloofde verbinding en openheid zagen ze gedurende de onderhandelingen niets terug.

‘Werk in uitvoering’ heet het coalitieakkoord van SteM, VVD en D66. Annen: „Want er is veel werk aan de winkel. Er liggen mooie, maar grote uitdagingen voor ons: kijk naar woningbouw, betaalbaarheid, een bruisende binnenstad, verduurzaming, maar ook dat je op de fiets makkelijker van A naar B kunt. We hebben elkaar hard nodig. Samen met de raad, samen met maatschappelijke instanties en samen met de inwoners moeten we aan de slag.”

Wat dat betreft had de titel een dubbele bodem; dat het werk ‘in uitvoering’ is, betekende eveneens dat er geen dichtgetimmerd akkoord ligt en dat er dus voor de gemeenteraad een belangrijkere rol dan voorheen lijkt weggelegd. Dat was juist voor de buitengesloten partijen van belang; zij kregen door de summiere communicatie de indruk dat ze van de drie onderhandelende partijen een kant-en-klaar akkoord voorgeschoteld zouden krijgen.

Als noodkreet stuurden ze een gezamenlijke handreiking om toch maar het overleg te zoeken. „We zijn blij met die handreiking, die nemen we graag aan”, zei Annen, die daarmee veel goedmaakte. Immers, kort nadat de handreiking in de inbox belandde – en zonder reactie daarop – mailde de coalitie doodleuk dat ze eruit waren. Dat was een ongelukkig moment, erkende Annen. „Wij reiken de andere partijen de hand om mee te doen. We hebben elkaar hard nodig de komende vier jaar.”

De oppositiepartijen kregen te elfder ure dus toch nog de gewenste verbinding; een uur vóór de presentatie had Annen alle fractievoorzitters nog gebeld. „Het is nu afwachten wat deze woorden waard zijn”, gaf SP-voorman Xander Topma de coalitie het lichte voordeel van de twijfel. Die twijfeling voelde ook Gert Stam van de ChristenUnie: „Als je ons had willen meenemen, had dat dan gedaan. Maar nu moeten we er een streep onder zetten. Het gaat om Meppel. We moeten aan de slag.”

En dus sloten de rijen, nagenoeg eensgezind. „Achteraf is een koe in de kont kijken, maar achteraf had ik misschien een tussentijds telefoontje kunnen doen”, gaf Annen toe. „Aan de andere kant: het is écht wel even spannend geweest of we bij elkaar wisten te komen. En wat was het intensief. Echt. Nu ben ik ontzettend blij met de positieve inslag bij de andere partijen. En dat mag ook best, want het akkoord op hoofdlijnen geeft genoeg ruimte om mee te beslissen. De kou is uit de lucht. We moeten aan de slag. Samen.”

Volgens verwachting werden drie wethouders voorgesteld: Klaas de Vries (Sterk Meppel), Robin van Ulzen (VVD) en Jeannet Bos (D66). Twee van hen zijn nieuw; Van Ulzen was ook wethouder in het vorige college. (Meppeler Courant 16 mei 2022).

Reacties op 'Collegevorming gemeente Meppel afgerond'