Op zoek naar een nieuwe VVD wethouder

vvdzaterdag 23 juni 2007 13:31

Een dag voor de raadsvergadering van 21 juni kwam het nieuws: wethouder Mark Boumans wordt in september burgemeester van Haren. Dat is leuk voor hem. Mark, gefeliciteerd. Dat doet onze fractie gelijk terugdenken aan de manier waarop hij hier kwam, nu ruim een jaar geleden.

De coalitiebesprekingen waren voor ons op een onplezierige manier afgesloten en uit de hoge hoed kwamen drie wethouders die wij als raad voor het grootste deel nog nooit hadden gezien of gesproken en of we even wilden voorstemmen. Nee dus, zo werkt dat niet.
We hebben ze het afgelopen jaar wel leren kennen. En als we nu weer zouden moeten stemmen, kunnen we in ieder geval op inhoudelijke gronden voor of tegen stemmen. Want ook dat konden we niet. We hebben Mark leren kennen als een hardwerkende, ietwat ijdele wethouder. Hij wist op een verfrissende manier problemen aan te pakken en met mensen om te gaan. De gemeente is hem voor het ene jaar werk veel dank verschuldigd.

Er is in de pers inmiddels uitgebreid verslag gedaan van job-hoppende bestuurders uit het gemeentebestuur van Meppel. Opvallend voor een ‘rode’ stad dat er naast PvdA bestuurders veel VVD bestuurders bij zitten. En nu dus weer. Eerlijk gezegd verbaast het ons niet, dat Mark de periode niet vol maakt. Wij hadden al vraagtekens bij de manier waarop hij Meppel binnengehaald is. Collega van de eveneens ijdele en jobhoppende Rob Bats en al voor zijn leeftijd een indrukwekkende staat van dienst. Bij wijze van spreken stond er onder zijn CV: ik wil meer! Rupsje nooitgenoeg in bestuurlijk Nederland.
Er is bij bestuurders altijd een combinatie tussen ambitie en dienstbaarheid. Wanneer daar geen goed evenwicht in zit, is er wat mis. En dat blijkt nu. Als je aan de ene kant rondbazuint dat je het zo geweldig vindt en vond in je hoedanigheid als wethouder van Meppel en tegelijkertijd binnen een jaar een sollicitatiebrief op de bus doet, dan ben je niet geloofwaardig. Haren staat bekend als opleidingsinstituut voor jonge ambitieuze liberalen. Als Mark deze vacature aan zich voorbij had laten gaan, was er ongetwijfeld een andere, meest geschikte jonge liberaal benoemd die na een jaar of vier weer was vertrokken. Dan had hij dan alsnog zijn droom kunnen verwezenlijken.

Gelukkig steekt de plaatselijke VVD niet onder stoelen of banken dat zij niet gelukkig zijn met deze stap. Maar het is een boemerang die op hun eigen hoofd terugkeert. De plaatselijke VVD doet er goed aan bij de vervulling van de vacature heel goed op te letten. En willen ze niet weer een tegenstem riskeren bij de benoeming dan doen ze er goed aan niet alleen binnen de coalitie, maar binnen de hele raad draagvlak te zoeken voor de kandidaat. In het afgelopen jaar is wel gebleken dat een goede verhouding met de ChristenUnie en met de hele oppositie van belang is om diverse ruimtelijke plannen te realiseren. Er is namelijk een coalitiepartij die al rekent op de steun van de oppositie bij dergelijke projecten om zelf de handen vrij te kunnen houden.
Mark, het ga je goed in de verdere carrière; Haren, bewaar de profielschets maar even.

De fractie van de ChristenUnie.

Reacties op 'Op zoek naar een nieuwe VVD wethouder'