Begrotingsbehandeling met een succes op wijkgericht werken in Meppel

zaterdag 14 november 2009 21:38

Afgelopen donderdag, 12 november, hebben we de begroting voor 2010 in de gemeenteraad behandeld. Een belangrijke vergadering waar de nodige voorbereiding aan vooraf ging. Dit jaar kwam er ook nogal wat informatie op het laatste moment bij de gemeenteraad. Dus ben ik na de fractievergadering van maandagavond nog weer met de bijdrage bezig geweest.

Kanttekeningen
Het werd een avondvullende vergadering met een mix van inhoudelijke opmerkingen gericht op de begroting en algemenere schermutselingen die aangeven dat er over niet al te lange tijd weer gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden.

Onze fractie heeft een aantal kanttekeningen geplaatst bij de vernieuwingen die dit college had aangekondigd en slechts deels heeft kunnen realiseren. Verder hebben we aandacht gevraagd voor de onzekere financiële toekomst die de gemeente Meppel op zich af ziet komen. Meerdere fracties waren met ons kritisch over de vooruitzichten voor de wat langere termijn. Het beeld is minder rooskleurig dan de wethouder doet voorkomen. Het college heeft de toezegging gedaan om nog voor de verkiezingen een aantal scenario’s door te rekenen en aan de raad te presenteren. We gaan er vanuit dat de wethouder zich dan beperkt tot de feitelijke informatie zodat de lijsttrekkers de inkleuring van het beeld kunnen gaan doen.

VVD
Uit de diverse discussies kon een goed verstaander wel aantal conclusies trekken. Sterk Meppel lijkt de juiste toon nog niet gevonden te hebben. De fractie opende met een te positief verhaal over hoe goed dit college een aantal dingen heeft gedaan. Vervolgens werd er een groot aantal kritische vragen over de inhoud van de begroting gesteld en leek men in ieder geval de wethouder van financiën wat af te vallen.

Om te komen tot een evenwichtiger verdeling van de lasten stelde onze fractie voor om de haalbaarheid van een toeristenbelasting te onderzoeken. De VVD-fractie reageerde vrij voorspelbaar door aan te geven geen behoefte te hebben aan een extra belasting of een betere verdeling van de lasten.

De komende maanden zal het onderwerp integratie nog wel weer op de agenda komen. De VVD probeerde de landelijke discussie op dit gebied een plaatselijk tintje te geven. Het is echter beter dat de VVD ook inziet dat we in Nederland én in Meppel een multiculturele samenleving hebben. Het is onze opdracht om daar op een goede manier invulling aan te geven. Het is de VVD in ieder geval niet gelukt om donderdag op dit onderdeel een punt te scoren en hij heeft de lokale samenleving er ook niet verder mee gebracht.

Wijkbudget voor de Haveltermade
De rol van de gemeentelijke overheid zal gaan veranderen. Dat heeft het CDA goed aangegeven. Met hun bijdrage stelde het CDA zich op als de meest duale coalitiepartij, opmerkelijk omdat we deze opstelling eigenlijk van Sterk Meppel hadden verwacht.

De meeste ingebrachte moties hadden weinig echte politieke inhoud. Een uitzondering daarop vormde een motie waarin we als ChristenUnie aandrongen op het instellen van een wijkbudget voor de Haveltermade. Deze motie werd, gesteund door Sterk Meppel, CDA en Groenlinks, aangenomen en geeft hiermee heel concreet invulling aan wijkgericht werken. Dit onderwerp hadden wij al prominent in ons verkiezingsprogramma van 2006 staan.

Tot zover een impressie van mijn laatste begrotingsvergadering als fractievoorzitter.

Roel Veerman

Reacties op 'Begrotingsbehandeling met een succes op wijkgericht werken in Meppel'