Ondertoon: Roel

donderdag 26 november 2009 21:10

Roel Veerman (ChristenUnie) eindigde onlangs zijn bijdrage aan de begrotingsbehandeling, zoals de koningin aan het eind van de Troonrede, met een bede. ‘We wensen het college, de gemeenteraad en de ambtenaren in de komende maanden veel wijsheid toe.

We weten ons in onze koers gesteund door de Bijbel die we als ons kompas beschouwen en we vertrouwen op de kracht van onze God die ons de goede kant op leidt. We bidden dat een ieder de kracht krijgt die hij nodig heeft. M

Mooie woorden. Maar stel bijvoorbeeld dat de motie van de ChristenUnie over wijkgericht werken niet was overgenomen. Impliceert dat - met het oog gericht op de bede van Roel Veerman - dat de andere fracties zich van de bijbel, van dat kompas hebben afgewend? SteM, PvdA en VVD zouden dat mogelijke verwijt schouderophalend naast zich neerleggen. Maar een confessionele fractie als het CDA voor welke partij het evangelie ook richtsnoer voor het politieke handelen is, moet daar moeite mee hebben. De kracht van onze God die ons de goede kant op leidt. Als je je als fractie dan tegen het wijkgerichte werken van de ChristenUnie verzet, dan wend je je af van God en ga je de verkeerde kant op. Toch?

We begrijpen Roel Veerman wel, maar klinkt zijn epiloog - met het oog op de aanwezigheid van andere niet-confessionele fracties - niet té nadrukkelijk of te hautain? Sympathiek klinkt dat een ieder de kracht moet krijgen die hij nodig heeft.

Het wordt druk de komende maanden tijdens de verkiezingscampagne en dan heb je veel mentale en fysieke kracht nodig. Roel verkeert dan niet meer aan het front van de troepen, omdat hij de raad jammer genoeg gaat verlaten.

Ton Henzen

bron: www.meppelercourant.nl