Nog geen college voor Meppel

castor_785762_468_thumbzaterdag 27 maart 2010 20:45

Donderdagavond in de raadsvergadering deelden de onderhandelaars van Sterk Meppel, VVD en CDA mee dat ze niet verder gingen praten. De VVD was uit de onderhandelingen gestapt, omdat er ‘geen chemie’ was.
Positief en beter ten opzichte van de vorige keer was dat deze mededeling werd gedaan in de raadsvergadering en dat aan de raad werd gevraagd wat er moest worden gedaan.

De vorige periode toen de samenspreking tussen Sterk Meppel en de PvdA stuk liep, nam Sterk Meppel onmiddellijk contact op met VVD en CDA en was er een college, zonder dat er was overlegd tussen de fracties. Dat dit nu niet zo gegaan is, is tot op dit moment een vooruitgang ten opzichte van vier jaar geleden.
Overigens, vier jaar geleden kwam dit college uit de besprekingen te voorschijn en het was, zo klonk het, werkelijk heel wat anders dan al de colleges daarvoor. Dit college was vernieuwend en verrassend, volgens de onderhandelaars. Het is wel jammer dat deze vernieuwing niet een langere houdbaarheidsdatum bleek te hebben dan vier jaar. Dat pleit niet voor de architecten van het college van Sterk Meppel, VVD en CDA.

Wat is chemie?
In de gemeenteraad hebben wij, maar ook GroenLinks, gevraagd wat nu precies het probleem was. Want we kregen al twee keuzes voorgelegd, maar we wisten niets meer van de oorzaak van het debacle dan het ontbreken van chemie. Tussen welke partijen de chemie ontbrak, is zelfs gissen.
De raad mocht kiezen uit twee voorstellen. Het voorstel van Sterk Meppel was dat zij met de PvdA gingen praten. Het voorstel van de VVD was dat zij met alle fracties gingen praten.
Ons (derde) voorstel was om een onafhankelijke, gezaghebbende informateur de mogelijkheden voor een stabiele coalitie te onderzoeken. Ook het CDA kwam met dat voorstel, zonder dat we dat van elkaar wisten.
Het leek ons namelijk toe dat als partijen een negatieve ervaring hebben gehad, ze vervolgens niet goed onafhankelijk de mogelijkheden voor de beste coalitie zouden kunnen bekijken. De negatieve ervaringen spelen dan te veel een rol. Vandaar ons voorstel.

De PvdA wilde dat de VVD aan zet was en Sterk Meppel sloot zich daar tot onze verbazing onmiddellijk bij aan. Dat duidt op een eerste belangstelling tussen deze drie partijen, zou je zeggen. Maar als de VVD zegt dat ze met alle zeven partijen gaan praten en dan een voorstel doen, dan zullen we dat maar geloven en de uitnodiging afwachten.

Breed draagvlak
Onze fractie is van mening dat de grote partijen in de gemeenteraad de verantwoordelijkheid moeten nemen om snel een college te vormen. Wij hebben altijd gepleit voor vier wethouders en hebben bij de collegevorming gelijk gezegd dat de vier grote partijen moesten onderhandelen. Wij vinden namelijk dat de komende tijd van ons vraagt dat er een breed draagvlak moet zijn voor grote beslissingen en dat er genoeg wethouders zijn om de beslissingen goed uit te leggen aan burgers, instanties en verenigingen. Dan investeer je meer in de samenleving dan dat je een salaris van een wethouder uitspaart. Dit zal ook ons advies zijn aan de VVD fractie als we met ze in gesprek gaan.

Reacties op 'Nog geen college voor Meppel'