De verkiezingsbril (2): het landelijke perspectief

88950-amaandag 29 maart 2010 21:41

De verkiezingen zijn voorbij. Een goed moment om nader op de zetelverdeling in te zoomen.
Het is mogelijk vanuit verschillende invalshoeken naar de uitslag te kijken. Zo kun je jouw plaatselijke bril opzetten. Dat deden we in een eerder stuk. Nu zetten we de landelijke bril op. Dat kan korter. We laten de verschillende partijen weer in volgorde van zetelaantal de revue passeren.

Eerst weer  een overzichtje van de laatste twee verkiezingsjaren.

Stem

PvdA

VVD

2085

CDA

2050

ChrUnie

GrLinks

D'66

Sterk Meppel (Stem)
Bij deze lokale verkiezingen waren de landelijke “kopstukken” weer nadrukkelijk aanwezig. Men geeft ondersteuning aan de plaatselijke coryfeeën en je trekt tevens altijd wel de aandacht van de media. En dat laatste is echt noodzakelijk in verband met de bekendheid en de herkenbaarheid. Er is altijd veel kritiek geweest op die “plotselinge betrokkenheid van landelijke politici”. Vooral door de plaatselijke partijen, maar ook door kleinere partijen. Men is bang om door het grote geweld verpulverd te worden.

Meppel heeft (slechts) één plaatselijke partij: Sterk Meppel, voorheen de Stadswacht (Meppel) en Gemeentebelangen (Nijeveen). Nu is het aantal lokale politieke partijen ook bij de verkiezingen in 2010 in Meppel beperkt gebleven tot één: de energiefreak en oud- Stadswachter Henk Kiewiet trok zich toch terug met zijn lijst. In een tijd dat door irritatie veroorzaakt door landelijke partijen en ergernis over ministers en Tweede Kamerleden de localo’s de wind in de zeilen hebben, verging het Stem toch niet goed: na jaren van steeds verdergaande groei van gemeenteraadszetels gingen ze nu van zeven naar zes. Nog wel de grootste partij in de raad, maar toch geen groei meer, integendeel: verlies. Dat moet toch tot nadenken stemmen en zal toch echt naar hun eigen opereren gekeken moeten worden.  Ik noem een paar gesprekspunten: is het verstandig als actiepartij in het college te gaan zitten? Is het verstandig na een landelijke sollicitatieoproep met een eigen plaatselijke partijlid te komen als wethouder? Wat te denken van de gemiddelde leeftijd? Waar blijft het verse bloed? Is het goed om mensen te blijven rekruteren die meer door het verleden en wat toen is gebeurd worden geleid, dan door de toekomst? Wordt het nog geaccepteerd om voor anderen een hoge maatlat  te hanteren, terwijl jezelf net zo menselijk/politiek/kwetsbaar blijkt te zijn? Hoe lang kun je het gemis aan uniformiteit van levensbeschouwing nog ongestraft tonen door verdeeld te stemmen? De progressiviteit heeft zo langzamerhand plaatsgemaakt voor een regelmatig gezamenlijk optrekken met de VVD.  (Intern) werk genoeg lijkt me voor bestuur en fractie.

VVD
Een echte verrassing! De VVD in Meppel de tweede partij met vijf zetels! In de regel drie, soms vier zetels, (vrijwel?) altijd vertegenwoordigd in het college, nu  zomaar vijf zetels! Ook tot verrassing van hun eigen mensen. Het is puur vanuit de positie van de landelijke VVD niet te verklaren.  Op het moment van stemming zat die zeker niet zo in de lift dat het de groei in Meppel verklaart.

Blijft over de verklaring dat door lokaal profileren veel Meppelers  naar de VVD overgestapt zijn, ook door tegenvallend optreden van Sterk Meppel, of moeten we het toch zoeken in een andere factor? Namelijk de afwezigheid van de PVV?  Bij de Europese verkiezingen vorig jaar was de PVV van Wilders ook goed vertegenwoordigd. Kijk nog maar op http://meppel.christenunie.nl/k/news/view/360810 . De 1348 PVVstemmers (opkomst 38,8%!)hebben toch ergens een hokje rood moeten maken, er vanuit gaande dat ze weer zijn wezen stemmen. Ja, waar zoek je het dan? Wellicht dat nadere bestudering van de uitslag per kiesdistrict bij de Europese en de gemeenteraadsverkiezingen  iets meer duidelijkheid geeft.

PvdA
Ik heb me gerealiseerd dat ik niet te lang kan wachten met het schrijven van deze 2e bril: het politieke landschap verandert momenteel sneller dan het Nederlandse landschap als gevolg van opwarming van de aarde. Job Cohen trekt de kar bij de PvdA en dat heeft momenteel tot gevolg dat ze snel stijgen bij de opiniepeilers. Dat was bij de gemeenteraadsverkiezingen nog niet zo! Toen stond de PvdA onder leiding van Wouter Bos nog op fors verlies. Iedereen verwachte daarom fors verlies in Meppel. Dat is relatief meegevallen. Van zeven naar vijf zetels. Dat geeft dan overigens de PvdA-mensen direct de gelegenheid om toch bij verlies, redelijk vrolijk te reageren.

CDA
Het CDA ligt er landelijk niet goed bij. Weer is een kabinet Balkenende gevallen. Onmiddellijk geeft het partijbestuur aan dat Jan Peter zoveel vertrouwen geniet dat hij weer lijsttrekker wordt bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen. Gemor in de achterban. Politici hebben ook een houdbaarheidsdatum! Ook fractieleider Klaas Neutel haalt de landelijke pers door zijn opmerking dat Jan Peter wel wat meer “deemoedigheid” mag tonen! Landelijk zat het de plaatselijke CDA dus weer niet mee. Je kunt je plaatselijk nog zo inspannen en kwaliteit leveren, een landelijke depressie zorgt toch voor plaatselijke regen. Ze stonden er wat beteuterd bij, toen de verkiezingsuitslag er was. Anderzijds kun je ook zeggen dat er in ieder geval zetelbehoud is gebleven. Maar ja, de VVD is nu wel echt groter geworden.

D’66
Iedereen  voorspelde het al: D’66 komt weer in de raad. De partij met landelijke ups en downs heeft dat ook in Meppel te zien gegeven. De komende vier jaren moeten maar laten zien wat dit liberalisme op lokale bodem teweeg brengt. Het zijn in ieder geval jonge en enthousiaste mensen die er niet voor terugdeinzen heldere, afwijkende opvattingen te laten zien. Ik ben erg benieuwd.

ChristenUnie
Toen ik bijna op mijn fiets stapte om naar het Stadhuis te gaan voor de uitslag in Meppel, werd juist een landelijke “vertaling” gegeven van de prognose van de uitslag. Ja, toen ben ik er weer ingetrapt: een positieve landelijke prognose valt bij de werkelijke verkiezingen ALTIJD tegen voor de ChristenUnie. Knoop het in je oren:  een positieve landelijke prognose valt bij de werkelijke verkiezingen ALTIJD tegen voor de ChristenUnie.

Ik stapte op de fiets en dacht dus: dat zit wel goed met de restzetel van ons! Relaxed naar het Stadhuis dus. Maar goed, u kent de uitslag. We waren echt zeer teleurgesteld. Het verschijnsel heeft zich echter provinciaal en landelijk veel vertoond. Op een aantal plaatsen waar men al sterk was na, was er veel verlies van (restzetels). Duidelijk voorbeeld is Hoogeveen hier in de regio. Toch een prijs die betaald moet worden door regeringsdeelname? De beide ministers en de staatssecretaris hebben toch niet echt geschitterd?

GroenLinks

Een beetje een tegenvaller voor GroenLinks was de uitslag wel: men hoopte op een tweede zetel. Dat zat er dus niet in. De ChristenUnie had nog voor GroenLinks recht op een eventuele restzetel, dus er was nog wel wat tekort. Je hoopt na vier jaar hard werken altijd dat je het terugziet in de uitslag en de landelijke wind zat in de rug, dus enige blijmoedigheid mocht er van tevoren wel zijn. In het verleden zaten nogal wat linkse linksen bij Sterk Meppel.  Die hebben wel een zetel verloren, niet ten gunste van GroenLinks. Toch maar “nog meer “ profileren?

Het moet zo nu en dan toch wel frustrerend zijn, dan wel grote vreugde veroorzaken, dat het landelijk optreden van partijgenoten en het vertrouwen dat kiezers in hen hebben, zoveel effect heeft op plaatselijke verkiezingen!

Rinus

Reacties op 'De verkiezingsbril (2): het landelijke perspectief'