Rinus Scholtus: bizar en zuur

maandag 10 april 2006 13:21

Bizar. Dat is het woord dat hem voor op de lippen ligt als hij het eind van zijn wethouderschap overpeinst. Rinus Scholtus (55), alom gewaardeerd als wethouder van onder meer welzijn en onderwijs, komt niet terug.

Voorman ChristenUnie uit de politiek

In de eindfase van de onderhandelingen tussen SteM en PvdA was hij bijna vanzelfsprekend de derde wethouder. Hij mocht zelfs eerste loco-burgemeester worden. Deze onderhandelingen leden woensdagavond 29 maart schipbreuk. Hijzelf was niet op het Stadhuis. Hij had een dagje vrij en dineerde met zijn echtgenote buiten de stad. Roel Veerman, de fractieleider, ijsbeerde in een belendende kamer op de tweede verdieping van het Stadhuis. En toen ging het mis, nam SteM het initiatief met VVD en CDA verder te gaan en stond Rinus Scholtus buitenspel.

Hij heeft een terugkeergarantie bij het Greydanus College, welke school hij als directeur vier jaar geleden verruilde voor het wethouderschap. Op woensdagochtend 29 maart was Roel Veerman door Myriam Schut op de hoogte gesteld van de agenda van die dag. Hij werd uitgenodigd aan het begin van de avond standby te zijn. Die avond na zevenen kreeg Veerman van onderhandelingsvoorzitter Onno de Ruijter echter het teleurstellende signaal dat hij beter naar huis kon gaan. Er was een breuk tussen SteM en PvdA.

Scholtus: ‘Ik heb tijd nodig om het allemaal op een rij te zetten. Ik kan het niet goed uitleggen wat er is gebeurd. Ik krijg signalen vanuit de raad, uit het Stadhuis, van instellingen dat ze het jammer vinden dat ik wegga. Het maakt het allemaal extra zuur. Maar goed, dat is het lot van een politicus.’ Hij wil bij voorkeur terug in een managementfunctie. Nee, niet meer voor de klas. Hij had het reëel gevonden als na de breuk vier partijen waren doorgegaan. ‘Dan hadden we zelf ook positieve punten willen inbrengen. Daar hebben we nu geen kans voor gehad. Dat het zo zou aflopen, had ik echt niet verwacht.’

Scholtus stond bij de raadsverkiezingen weliswaar wel op de kandidatenlijst van de ChristenUnie, maar was alleen beschikbaar voor het college. Het eind van een tweede politieke carriëre nadert, nadat hij in de jaren tachtig ruim twee periodes fractieleider was. ‘Er zou een afscheidsreceptie voor twee wethouders komen. Dat worden er nu vier.’

Het klinkt een beetje cynisch.

bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'Rinus Scholtus: bizar en zuur'